سیاسی 03:31 - 10 آبان 1393
یادداشت/ علی قربانی
انداختن توپ در زمین اسراییل و متهم نمودن این رژیم، در راستای مدیریت داعش و بحران منطقه به نفع خود است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،"علی قربانی" طی یادداشتی به بررسی موضع گیری‌های اخیر ایالات متحده در مخالفت با ادامه شهرک سازی صهیونیست‌ها پرداخت.



متن یادداشت به شرح زیر است:



موضع گیری‌های اخیر ایالات متحده در مخالفت با ادامه شهرک سازی اسراییل در کرانه باختری و سخنرانی جان کری تنش‌هایی جدید را در روابط آمریکا – اسراییل رقم زده است. تنشی که با انتقادهای تند نتانیاهو و دیگر رهبران راستگرای اسراییلی همراه بوده است.



جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی هفته گذشته خود موفقیت در مبارزه با داعش را به رفع ظلم در نزاع فلسطین و اسراییل مرتبط ساخته و گفته است که ادامه مناقشه اعراب و اسراییل موجب افزایش جهاد جهانی شده است.



وی در ادامه این سخنرانی می‌گوید: اسراییل، اعراب فلسطینی را تحقیر کرده و منجر به از دست رفتن عزت آن‌ها شده است، که این موضوع به وجود آمدن گروه‌هایی مانند داعش را سبب شده است.



نفتالی بنت وزیر اقتصاد و رهبر حزب راستگرای افراطی «خانه یهود» در واکنشی تند به اظهارات کری ضمن اشاره به مظلومیت قوم یهود می‌گوید: حتی زمانی که یک مسلمان بریتانیایی یک مسیحی بریتانیایی را می‌کشد باز یهودیان مقصر هستند! وی خاطر نشان می‌سازد، این اظهار نظر کری نشان می‌دهد که او از واقعیات خاورمیانه بی‌اطلاع است و ارزیابی کری از اتفاقات منطقه غیر واقعی است. بنت، کری را به موجه جلوه دادن ترور بجای مبارزه با آن متهم کرده و تاکید دارد که این گونه اظهارات است که موجب تقویت گروه‌های تروریستی می‌شود، نه اقدامات اسراییل.



گیلعاد اِردن وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به اظهارات کری می‌گوید: این اظهارات نشان از درک نادرست کری از تحولات منطقه است.



در ادامه این انتقادات باعث شد تا وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کند که مقامات اسراییلی دچار سوء برداشت از صحبت‌های کری شده‌اند و کری به هیچ وجه قصد نداشته اشت داعش را به نزاع فلسطین – اسراییل مرتبط کند.



البته از سویی دیگر مقامات اسراییلی نظیر آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و رهبر حزب راستگرای «اسراییل بیتینیو» ضمن انتقاد از بنت مدعی است که بنت بجای منافع ملی، منافع حزبی خود را مد نظر قرار می‌دهد و اسراییل نباید فراموش کند که ایالات متحده بزرگ‌ترین هم پیمان اسراییل است.



 موشه یعلون وزیر دفاع اسراییل نیز در مخالفت با بنت می‌گوید که اسراییل نباید به این زودی حمایت‌های مادی و معنوی ایالات متحده در جریان عملیات صخره سخت و مبارزه با حماس را فراموش کند. گفتنی است یعلون در جهت بهبود تنش‌های بوجود آمده یکشنبه گذشته راهی نیویورک شد تا با مقامات آمریکایی دیدار و گفتگو کند.



در مجموع می‌توان تنش اخیر در روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا را در موارد ذیل ارزیابی کرد:



- فاصله گرفتن از یکدیگر: یکی از مواردی که در سالهای اخیر در روابط خارجی ایالات متحده مطرح بوده است فاصله گرفتن آمریکا از اسراییل است.



 موضوعی که در گفتگو‌های خصوصی مقامات آمریکایی نیز به صراحت عنوان شده است. به نظر می‌رسد واشنگتن دیگر هزینه فایده حمایت‌های مادی و معنوی از اسراییل را همتراز یکدیگر نمی‌بیند و شاید اگر لابی قدرتمند صهیونیستی نبود این موضوع خود را زود‌تر و واضح‌تر نشان می‌داد. در این خصوص نباید از اعتراضات سال‌های اخیر مردم آمریکا نسبت به سیاست‌های حمایتی واشنگتن از اسراییل چشم پوشی کرد.



- تغییر رویکرد آمریکا در عراق و پرونده داعش:‌ همان طور که مشخص است در ماه‌های اخیر ایالات متحده نسبت به پرونده داعش تغییر رویکرد داده و از تماشاگری خردمند به بازیگری خردمند تبدیل شده است. البته این به آن معنی نیست که در گذشته این کشور هیچ دخالتی در این پرونده نداشته است.



 آمریکا با این تغییر رویکرد خود را به عنوان رهبر ائتلاف ضد داعش معرفی کرده و به ظاهر در صدد حل این بحران است. اما در عمل می‌خواهد پرونده‌ای را که به نوعی ایران، ترکیه، کشورهای عربی بویژه عربستان و... را درگیر خود ساخته و هزینه‌های سنگین مادی و معنوی‌ای بر این کشور‌ها متحمل ساخته است را مدیریت کند.



بدیهی است باز بودن چنین پرونده‌ای با این شرایط به نفع ایالات متحده می‌باشد. حال می‌توان نتیجه گرفت که انداختن توپ در زمین اسراییل و متهم نمودن این رژیم، در راستای باز نگه داشتن این پرونده می‌باشد.



چرا که کری (از زبان مقامات کشورهای عربی) مدعی است که حل مسئله داعش مستلزم صلح فلسطین اسراییل است. صلحی که تا بحال محقق نشده و به نظر نمی‌رسد هیچ‌گاه به طور کامل محقق شود.



انتهای پیام/

5085558
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، از آحاد رزمندگان نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند هوایی و نیروی هوایی، خانواده‍‌های رزمندگان و فرماندهان، قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدوال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معصومه حائری عروس امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح امروز پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور پارلمانی رئیس جمهور درباره تعطیلی پنجشنبه ها توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ملازهی گفت: ایران و پاکستان در قبال مسائل منطقه‌ای در خاورمیانه دیدگاه‌های مشترکی دارند که در سیاست منطقه‌ای می‌توانیم با یکدیگر هم مسیر باشم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از کارگران و گسترش اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا پرداخته اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت در انتخابات دور دوم مجلس را بسیار مهم تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است