علمی فناوری 05:13 - 15 تیر 1394
تیمی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن یک مکانیسم کلیدی را در نوعی گیاه‌ شناسی کرده‌اند که تصمیم می‌گیرد برای جذب موجودات گرده افشان چه‌هنگام عطر خود را ساطع کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، گروهی از دانشمندان تحقیقاتی را انجام دادند و با بررسی گل اطلسی دریافتند که این گیاه برای جذب‌کردن حشرات گرده افشان، رایحه معطر و خوش‌بویی از خودشان منتشر می‌کنند.


این تیم علمی ژنی را بررسی کرده که زمان ساطع‌شدن رایحه گل اطلسی را کنترل می‌کند و نام این ژن LHY است که در بسیاری از گونه‌های گیاهان یافت می‌شود و عنصری کلیدی برای ساعت شبانه‌روزی گل اطلسی است.


زیست‌شناسان دریافته‌اند موجوداتی مانند گیاهان، انسان‌ها و حتی باکتری‌های ریز دارای ساعت‌های شبانه‌روزی هستند و در واقع این ساعت‌ها ژن‌هایی هستند که سلول‌های این موجودات را با چرخه 24 ساعته حیات بر روی زمین هماهنگ می‌کنند. این ژن‌ها در واقع، فعالیت‌های سلولی مبتنی بر اوقات روز را تنظیم می‌کنند.


دانشمندان از قبل دریافته بودند LHY عنصری در ساعت شبانه‌روزی گیاهان گل‌ده دیگر است، اما این نخستین باری است که آنان این ژن را با رایحه گل اطلسی مرتبط کرده‌اند.


پیشتر هیچ تیم علمی ژن LHY را در گل اطلسی بررسی نکرده بود، و محققان در حال حاضر اطلاعات اساسی را درباره LHY جمع آوری کردند تا نشان دهند این ژن همان عملکرد‌های شبانه‌روزی در سایر گونه‌های گیاهی را در گل اطلسی نیز دارد.


بر اساس این مطالعات بسیاری از ژن‌های ساعت شبانه‌روزی فقط در اوقات خاصی از روز فعال هستند و بر فعالیت‌های ژن‌های دیگری اثر می‌گذارند که خود فعالین سلول‌ها را کنترل می‌کنند.


محققان طی این مطالعه جدید دریافتند ژن LHY در هنگام صبح بیشترین فعالیت را در گل اطلسی دارد و هنگام غروب امکان آزادشدن رایحه آن را فراهم می‌کند. 




انتهای پیام/

6702170
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت:مدارس برای ارتقای جایگاه علمی و افزایش میانگین نمرات نهایی دانش آموزان باید اقدامات موثری انجام دهند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سنجش شایستگی های حرفه ای هنرجویان در شاخه تحصیلی فنی و حرفه ای نهم اردیبهشت ازساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است