استانی 14:10 - 06 خرداد 1396
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری هرمزگان:
بندرعباس - مدیرعامل آب و فاضلاب شهری هرمزگان گفت: توسط بخش خصوصی ۱۱هزار میلیارد ریال در حوزه تولید آب در استان سرمایه گذاری شده است.

۱۱هزار میلیارد در حوزه تولید آب سرمایه گذاری شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از آب و فاضلاب شهری هرمزگان، امین قصمی بیان داشت: با تلاش  و نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و ایجاد فضای امن برای سرمایه گذاران بخش خصوصی،  از مجموع ۱۰۸  میلیون متر مکعب آب تولیدی، سالانه حدود ۱۵.۳ میلیون متر مکعب آن از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود که حجم سرمایه گذاری انجام شده و در حال اجرا در این بخش بالغ بر ۱۱هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل آبفای هرمزگان با اشاره به استمرار دوره خشکسالی در استان و خسارت های ناشی از کاهش شدید آبدهی چاه ها، پایین رفتن سطح آب زیرزمینی و شور شدن منابع آبی به سفره های آب زیرزمینی، تصریح کرد: در راستای مقابله با این مشکل، استفاده از تکنولوژی شیرین سازی آب دریا با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دستور کار شرکت آب و فاضلاب هرمزگان قرار گرفته است.

قصمی گفت: طی چند سال گذشته فعالان بخش خصوصی در اجرای برخی پروژه های بخش آب و فاضلاب در سطح استان هرمزگان  به  روش های گوناگون سرمایه گذاری با این شرکت همکاری داشته اند و از این طریق توانسته ایم تا حد زیادی بر مشکلات کم آبی برخی شهرهای استان فائق آییم.

وی یادآور شد: استفاده از فناوری شیرین سازی آب دریا از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی در شرکت آب و فاضلاب هرمزگان  با هدف مقابله با پدیده خشکسالی و ایجاد منابع جایگزین صورت گرفته است . به طوری که این شرکت پس از اولین تجربه موفق خود در شهر بندرلنگه (در سال۸۵  با احداث سایت آبشیرین کن به روشBOO و با ظرفیت ۶۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز)، در سال های بعد نیز با هدف رفع چالش کمبود آب در جزایر با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدام به احداث سایت های آبشیرین کن کرده و موفق به ایجاد منابع آبی پایدار در تمامی جزایر (شامل؛ ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، هنگام، لارک، هرمز، فارور و جزیره قشم در شهرهای درگهان، سوزا، هنگام قدیم و قیل) و شهرهای فین، بندرلنگه و کنگ شده است.

به گفته این مقام مسئول؛ در حال حاضر استان هرمزگان با احداث ۱۵ سایت آبشیرین کن  فعال توسط بخش خصوصی در سطح شهرها و جزایر استان از استان های پیشرو در بهره مندی از سیستم شیرین سازی آب دریا از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

قصمی افزود:  ظرفیت تولید سامانه های نمک زدایی (آبشیرین کن) از آب دریا از ۱۲ میلیون متر مکعب تولید سالانه در سال ۹۲ به ۱۵ میلیون مترمکعب در سال ۹۶ افزایش یافته است.  

وی همچنین با اشاره به اینکه؛ هم اکنون ۹۰ درصد پروژه‌های آب‌شیرین‌کن کشور در این استان در حال اجرا و بهره برداری است، تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش ها و نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و ایجاد فضای امن برای سرمایه گذاران بخش خصوصی،  از مجموع ۱۰۸  میلیون متر مکعب آب تولیدی، سالانه حدود ۱۵.۳ میلیون متر مکعب آن از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود که حجم سرمایه گذاری انجام شده و در حال اجرا در این بخش بالغ بر ۱۱هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه اظهار داشت: با توجه به وضعیت منابع آبی کلان شهر بندرعباس و چالش های کم آبی پیش رو و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته؛ تا سال ۱۴۱۰ سه سایت آبشیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی، یک میلیون متر مکعبی(با تخصیص سهم هرمزگان از این سایت) و ۵۰ هزار متر مکعبی، به عنوان منابع تامین کننده آب کلان شهر بندرعباس شامل؛ بندرعباس، بندر خمیر،رویدر، ۱۶ شهرک در شمال و شرق و غرب بندرعباس ، مراکز اداری، تجاری، صنعتی و نظامی و ۹۰ روستای حومه با جمعیتی بالغ بر ۷۴۰ هزار نفر خواهد بود. به طوری که سهم منابع آبی این کلان شهر از آبشیرین کن ها به ۶۶ درصد خواهد رسید.

قصمی از افتتاح فاز نخست آبشیرین کن صد هزار مترمکعبی شهر بندرعباس با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب تا شهریور ماه ۹۶ خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۶ نیز ،  ۳۰ هزار متر مکعب دیگر (در مجموع ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز) وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی افزود: براساس پیش بینی های انجام شده،  تا افق ۱۴۲۰ نیز با افزایش  نیاز آبی به  ۶ هزار و ۶۳۳ لیتر بر ثانیه ضمن بهره برداری از آبشیرین کن ۱۲۰ هزار مترمکعبی (به عنوان پروژه آبشیرین کن جدید)، سهم منابع آبی کلان شهر بندرعباس و حومه از ظرفیت آبشیرین کن ها به ۷۱ درصد می رسد که گام مهمی در راستای تولید آب با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی محسوب می شود. 


9131456
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است