بین‌الملل 13:19 - 11 بهمن 1393
رئیس‌جمهور آرژانتین درباره حواشی مرگ دادستان ویژه پرونده آمیا اعلام کرد که طبق آزادی بیان هیچ کس نمی‌تواند به رئیس‌جمهور بگوید ساکت بماند و حرف نزد یا اظهار نظر نکند.

رئیس‌جمهور آرژانتین: هیچ کس نمی‌تواند درباره مرگ دادستان آمیا به من بگوید اظهار نظر نکنم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ته‌لام»، «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین روز گذشته طی سخنرانی در «کاخ صورتی» مقر ریاست جمهوری که از شبکه ملی نیز پخش شد اعلام کرد که بدهی خارجی این کشور 13 درصد می‌باشد، یعنی کمترین میزان در طول تاریخ این کشور آمریکای جنوبی که با طرح کاهش بدهی دولت «نستور کرشنر» رئیس جمهور سابق آرژانتین آغاز شد و در آن زمان به 160 درصد از مجموع تولید ناخالص ملی می‌رسید.

«فرناندز» در این خصوص خاطرنشان کرد: ما دولتی هستیم که بدهی خارجی کشور را بیش از دیگر دولت‌ها کاهش داده‌ایم، دولت ما مسئول بدهی‌های است که دیگران به وجود آورده‌اند، تمام تامین‌کنندگان مالی با طلبکاران خارجی؛ و بدهی‌های اجتماعی ملت ما ظالمانه‌ترین آنها می‌باشد؛ بدهی اجتماعی مربوط به بدهی میلیون‌ها آرژانتینی می‌شد که بدون هیچ نوع در آمدی گذران زندگی می‌کردند و غیر قابل مشاهده بودند، البته در حال حاضر اینگونه نیست.

چین مهم‌ترین پروژه هیدروالکتریکی آرژانتین را تامین مالی می‌کند

رئیس‌جمهور آرژانتین همچین تصریح کرد که طی ساعات آتی به چین سفر خواهد کرد تا بدین ترتیب توافقات دوجانبه و تجاری را با این کشور آسیایی بررسی کند.

وی ضمن تایید توافق صورت گرفته برای اعتبار هزینه بخش اول ساخت سدهای «نستور کرشنر» و «خورخه سپرنیک» به میزان کلی 287 هزار و 723 میلیون و 536 دلار  گفت: دولت ملی مهم‌ترین طرح برق آبی ملی تاریخ ما را اجرا خواهد کرد.

افزایش حقوق بازنشستگان

«فرناندز» همچنین از افزایش 18.26 درصدی حقوق بازنشستگان از ماه مارس سال جاری (فروردین 94) خبر داد و افزود: این بالاترین میزان افزایش از زمان تصویب قانون تحرک بازنشستگی می‌باشد.

در زمان دولت «نستور کرشنر» رئیس‌جمهور سابق آرژانتین بازنشستگان این کشور ماهیانه 150 پزو (واحد پول آرژانتین) دریافت می‌کردند که این مقدار تاکنون 2550 درصد افزایش داشته است یعنی حدود 25 برابر.

رئیس‌جمهور آرژانتین افزود: از سال 2009 و با تصویب قانون تحرک بازنشستگی، حقوق بازنشستگی 454 درصد افزایش داشته است.

آزادی مطبوعاتی

«کریستینا فرناندز» در رابطه با حواشی و تاثیرات مرگ «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده آمیا اعلام کرد که مثل همیشه ناخدای این کشتی خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: به یک سازمان غیردولتی که قضات و دادرس‌ها را گرد هم آورده اشاره خواهم کرد که گفت نباید در این مورد اظهار نظر یا صحبت کنم؛ همه ما یکسان هستیم، آزادی بیان و آزادی مطبوعاتی برای تمام مردم آرژانتین است از جمله من رئیس‌جمهور.

رئیس‌جمهور آرژانتین گفت: چنین چیزی، مثل این است که من به قضات یا دادستان‌ها بگویم که فقط می‌توانند در مورد حکم‌های خود صحبت کنند، آنها نیز حق حرف زدن دارند، هیچ کس نمی‌تواند به رئیس‌جمهور بگوید که دهانش را ببندد و سکوت کند.

«فرناندز» تاکید کرد که از دموکراسی سکوت یا ساکت شده استقبال نمی‌کند و به توهین‌های انسان‌های بی‌قابلیت کوچکترین توجهی نخواهد داشت.  

وی دقایقی پیش از اتمام سخنرانی خود، از تمام مردم آرژانتین درخواست کرد که اجازه ندهند از خارج برای کشور آنها درگیری ایجاد کنند.

رئیس‌جمهور این کشور آمریکای لاتینی خاطرنشان کرد: ای آرژانتینی‌ها از شما خواهش می‌کنم، ما برای موضوعات و مشکلات خود می‌جنگیم؛ اجازه نمی‌دهیم بین ما تفرقه بیندازند؛ انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را در صلح و با آرامش و نشاط برگزار خواهیم کرد.

به گزارش فارس، «نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس‌جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال 1994 میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینس آیرس» افشا کردند.


5741084
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا در یک اقدام نمایشی جدید، نماینده‌ای ویژه در امور نوار غزه و همچنین مسائل انسان‌دوستانه در غرب آسیا تعیین کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انگلیس در تداوم مواضع خصمانه این کشور علیه عملیات «وعده صادق»، تحریم‌های تازه‌ای را علیه صنایع نظامی ایران وضع کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گروهی متشکل از ۱۸ کشور از حماس خواستند که توافق آتش‌بس روی میز را بپذیرد و اسرای صهیونیست را آزاد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پادشاه انگلیس روز پنجشنبه طرح پرحاشیه و جنجالی دولت «ریشی سوناک» درباره اخراج پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا را امضاء کرد تا به قانون تبدیل شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: آمریکا در تمام جنایات هولناک رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین از محاصره و گرسنگی گرفته تا کشتار، ویرانی و نسل‌کشی شریک است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی جان باختن یک امدادگر بلژیکی در رفح، بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابعی در حماس و رژیم صهیونیستی فاش کردند یحیی السنوار به دیدن نیرو‌های مقاومت در مناطق درگیری رفته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است