اقتصادی 03:04 - 30 فروردین 1397
هفته‌ای که گذشت با خبرهای متعددی همراه بود. از دید و بازدید نوروزی وزیر کار با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و ابلاغ بخشنامه دستمزد سال ۱۳۹۷ تا رشد ۱۳ پله‌ای ایران در شاخص کارآفرینی جهان و البته اعلام نرخ بیکاری سال ۱۳۹۶ که در مجموع هفته‌ای پر خبر در حوزه کار و تعاون را رقم زد.

ایران در شاخص کارآفرینی ۱۳ پله بالا رفت

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران در روزهای اخیر از نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصدی در سال ۱۳۹۶ خبر داد و سهم اشتغال ناقص از اشتغال کشور را ۱۰.۴ درصد اعلام کرد.

بر اساس گزارشی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، ۱۲.۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور بیکار بوده‌اند و بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی است که شاخص بیکاری نسبت به سال قبل از آن ۰.۳ درصد کاهش یافته است .همچنین در سال ١٣٩٦، ۴۰.۳ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بودند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، تعداد شاغلان در سال ١٣٩٦ به ۲۳ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۱۳ نفر رسیده که نسبت به سال گذشته ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر افزایش یافته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نیز نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٦، بخش خدمات با ۵۰.۴ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با ۳۲ درصد و کشاورزی با ۱۷.۶ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

این هفته وزیر کار با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و نمایندگان آنها دیدار کرد.

علی ربیعی با اعلام حمایت از ایجاد تشکل‌هایی قوی و منسجم با صدای بلند و هویت واحد، گفت: شنیده شدن صدای تشکل‌ها و کیفی کردن فعالیت‌های آنها راهکاری برای قدرتمندسازی تشکل‌هاست و باید به سمت قدرتمند کردن تشکل‌ها برویم.

او هم افزایی بین تشکل‌ها را از دیگر عوامل قدرتمندی آن‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه تشکل‌ها باید هم‌افزایی مشترک داشته باشند، بر لزوم سه جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی تاکید کرد.

نمایندگان تشکل‌های کارگری هم در این دیدار انتظارات و مطالبات خود را مطرح کردند و با ابراز خرسندی از نحوه تعیین دستمزد سال ۹۷ از بیمه‌های تکمیلی درنظر گرفته برای بازنشستگان ابراز رضایت کردند.

ابلاغ بخشنامه حداقل دستمزد سال ۹۷ از سوی وزیر کار رویداد دیگر این هفته بود.

بر اساس این بخشنامه از ابتدای امسال همه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد دائم و موقت حداقل مزد روزانه‌ای که دریافت می‌کنند، ۳۷۰۴۲۳ ریال معادل ۳۷ هزار تومان خواهد بود. سایر سطوح مزدی هم روزانه ۱۰.۴ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا به علاوه روزانه ۲۸۲۰ تومان به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۶ افزایش می‌یابد.

با اعمال این افزایش، مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ ۳۷ هزار تومان کمتر شود. به موجب این بخشنامه همچنین آن دسته کارگرانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آن‌ها گذشته باشد یا اینکه امسال دارای یک سال سابقه کار می‌شوند، روزی ۱۷۰۰ تومان به عنوان پایه سنوات دریافت می‌کنند.

۸ درصد معادن کل کشور در اختیار بخش تعاون است.

به گزارش واحد آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران از نتایج طرح آمارگیری کلیه معادن در حال بهره برداری ( به جز نفت و گاز) در سال ۱۳۹۵، تعداد ۴۹۱۳ معدنِ درحال فعالیت آمارگیری شده که از این تعداد ۳۸۴ معدن (هشت درصد از کل معادن کشور) مربوط به بخش تعاون است.

طبق اطلاعات اخذ شده معادن بخش تعاون، تقریبا ۸.۲ درصد تعاونی‌های معدنی در استخراج سنگ، شن و ماسه فعالیت دارند،۲۰ درصد در استخراج نمک و پنج درصد در استخراج سایر مواد معدنی فعالیت می‌کنند .بنابراین تعاونی‌های معدنی در استخراج نمک مشارکت بیشتری دارند و حدود ۲۰ درصد معادن استخراج نمک، مربوط به تعاون هستند ،نتایج به دست آمده از آمارگیری سال ۱۳۹۵ نشان می دهد ۵۰۳۶ نفر در معادن در حال بهره برداری در بخش تعاون به کار اشتغال داشته‌اند.

در حوزه صادرات نیز در سال ۱۳۹۵ شرکتهای تعاونی ۸ میلیون و ۹۴۳ هزار دلار معادل ۳۰۴ میلیارد ریال تولیدات معدنی به نقاط مختلف جهان صادر کردند.

معاون وزیر کار این هفته از اجرای طرح "ایران مهارت" برای دانش‌آموزان خبر داد.

وی گفت: اگر نظام جامع آموزش فنی و مهارتی در سال جاری تدوین شود سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به سمت نظام صلاحیت حرفه‌ای پیش خواهد رفت.

به گفته سلیمان پاک سرشت، طرح ایران مهارت با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرایی می‌شود و در حین تحصیل به تناسب نیازهای سنی و توانمندی‌ها به دانش آموزان فرصتی برای آشنایی با فضاهای کار داده می‌شود.

وی افزود: نظام آموزش عالی در تابستان هم به این موضوع می پردازد تا دانشجویان در رشته‌های کارگاهی و کارآموزی، در کارگاه‌های سازمان فنی وحرفه‌ای حضور یابند و سازمان فنی وحرفه‌ای دفتری را در دانشگاه‌ها مستقر می کند تا دانشجویان با امکانات و رشته‌های مهارتی این سازمان آشنا شوند.

آنطور که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته با اجرای این طرح، دانش آموزان می توانند مجموع تجارب، مدارک و سوابق حرفه‌ای خود را تبدیل به گواهینامه‌ای کنند که صلاحیت حرفه‌ای آنها را در درجات مختلف تأیید می‌کند.

 اما رییس اتاق تعاون ایران از اقدام دولت و بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز ابراز خرسندی کرد.

بهمن عبدالهی نوسانات ارزی در فعالیت‌های اقتصادی کشور به ویژه صادرات تعاونی‌ها را تاثیرگذار دانست و گفت که اقدام دولت و بانک مرکزی در تک‌نرخی شدن نرخ ارز به شرطی که تداوم و استمرار یابد مطلوب است.

او در گفت‌وگو با ایسنا درباره نوسانات نرخ ارز در فعالیت تعاونی‌ها و صادرات آن‌ها ابراز عقیده کرد و گفت: به طور کلی نوسانات ارزی در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی و فعالان بخش تعاونی و خصوصی لطمه می‌زند و به صلاح کشور و اقتصاد نیست.

به گفته این عضو شورای پول و اعتبار، نوسانات بازارها به ویژه نرخ ارز، صدمات جبران‌ناپذیری به بخشهای مختلف اقتصاد و فعالان اقتصادی می‌زند.

رییس اتاق تعاون ایران معتقد است اگرچه با اعلام تک نرخی شدن ارز، دلار ۴۵۰ تومان نسبت به قیمت مبادله‌ای آن افزایش یافت ولی اگر نرخ ۴۲۰۰ تومانی که برای دلار اعلام شده همچنان مستمر باشد، می‌تواند به تثبیت فضای اقتصاد کشور و جلوگیری از نگرانی فعالان اقتصادی کمک کند.

وی نامشخص بودن نرخ ارز را موجب اختلال در فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد و تصمیم اخیر دولت و بانک مرکزی در اعلام تک نرخی شدن ارز را اثرگذار دانست.

رتبه ایران در شاخص کارآفرینی جهان ۱۳ پله بالا رفت.

دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت کار گزارشی از شاخص جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده از شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳ پله در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسیده است.

گزارش منتشره نشان می‌دهد که رتبه کارآفرینی ایران در منطقه مِنا (کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا) به ۱۱ رسیده که در مقایسه با سال قبل، سه رتبه بهبود یافته است.

بر اساس اطلاعات گزارش شاخص جهانی کارآفرینی، امسال ایران افزایش چشمگیری در امتیاز شاخص فرعی گرایش کارآفرینانه نسبت به سال قبل را تجربه می‌کند، این افزایش ناشی از تغییر ناگهانی در رکن مهارت راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا است.گرایش کارآفرینانه تحت تاثیر ارکان درک فرصت، پذیرش ریسک، شبکه‌سازی، مهارت راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا و پشتیبانی فرهنگی است. 

انتهای پیام


9751046
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است