استانی 09:28 - 25 تیر 1399
در گفت‌وگو با معاون سازمان صمت کرمانشاه عنوان شد
ایسنا/کرمانشاه معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ابرازامیدواری کرد، نیمه اول امسال شاهد بهره‌برداری از قوطی سازی زمزم باشیم.

از امیدواری برای افتتاح قوطی‌سازی زمزم تا تداوم تعطیلی اسیدسیتریک

احسان صلاحی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت صنایع استان، اظهار کرد: هم اکنون 867 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان داریم که سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این واحدها 45 هزار و 628 میلیارد ریال و اشتغالزایی آنها نیز 29 هزار و 679 نفر است.

وی با بیان اینکه بیشترین سهم صنایع کرمانشاه به ترتیب مربوط به صنایع معدنی، صنایع شیمیایی و صنایع فلزی است، یادآور شد: البته تعداد صنایع غذایی استان نیز قابل توجه است، اما عمده آنها در حوزه صنایع تبدیلی وابسته به بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه در گذشته تعداد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری در کرمانشاه حدود 1100 مورد اعلام می‌شد، تاکید کرد: تعدادی از واحدهایی که سال‌ها راکد بودند و امکان احیا نداشتند را شناسایی و پالایش کردیم.

صلاحی تعداد واحدهای صنعتی راکد استان را نیز نزدیک به 150 واحد برآورد کرد و با بیان اینکه اقدامات لازم برای رفع مشکلات و فعالسازی این واحدها در حال انجام است، افزود: سال گذشته 35 واحد صنعتی را در استان احیا کردیم و از استان‌های برتر در این  زمینه بودیم.

وی از هدف گذاری برای احیا 35 واحد راکد نیز در سال جاری یاد کرد و ادامه داد: پیگیریم امسال حتی بیش از آنچه که هدف گذاری شده را احیا کنیم.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در کنار اقداماتی که برای احیا واحدهای راکد انجام می‌دهیم، حفظ واحدهای صنعتی موجود و اشتغالزایی آنها نیز از اولویت‌های اساسی ما است.

به گفته صلاحی، با وجود مشکلات اقتصادی متعدد، بسیاری از این واحدها به سختی سرپا ایستاده‌اند و بخش‌های مختلف نیز باید در این شرایط به کمک واحدهای موجود بیایند.

وی اظهار کرد: در همین راستا جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان به صورت مستمر برگزار می‌شود و حتی برای آنکه واحدهایی که مشکل ندارند منتظر نمانند، بخش قابل توجهی از این جلسات در حوزه‌های مختلف از جمله خانه صنعت و معدن برگزار می‌شود.

صلاحی اشاره‌ای هم به مهمترین مشکلاتی که واحدهای صنعتی با آن مواجهند داشت و اضافه کرد: بر اساس آنچه که در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می‌کنیم، سه عامل مسائل بانکی، مالیات و تامین اجتماعی و مشکل با شرکت‌های تامین کننده انرژی، سهم 90 درصدی از مشکلات بخش صنعت را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه طی چند وقت اخیر نوسانات نرخ ارز نیز مزید علت مشکلات صنایع شده، یادآور شد: در استان کرمانشاه واحدهای صادراتی با معضل پیمان سپاری ارزی هم مواجهند، زیرا مبادلات آنها با کشور عراق از طریق ریال صورت می‌گیرد، اما موظفند ارز به کشور برگردانند.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: تحریم‌ها نیز بر فعالیت واحدهای صنعتی، تامین مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز آنها بی‌اثر نبوده و باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

تعطیلی کامل واحد صنعتی بر اثر کرونا نداشتیم

صلاحی اشاره‌ای هم به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر وضعیت صنایع استان داشت و افزود: خوشبختانه واحد صنعتی نداشتیم که به دلیل شیوع کرونا به طور کامل تعطیل شود، اما بسیاری از واحدهای تولیدی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از رکود اقتصادی ناشی از کرونا آسیب دیدند.

وی اظهار کرد: بیشترین آسیب متوجه صنایع تولید پوشاک و همچنین صنایع مرتبط با تولید مواد غذایی و خصوصا واحدهای تولید فرآورده‌های گوشتی بوده است.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه تمرکز عمده حمایت‌هایی که برای بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده از شیوع کرونا در نظر گرفته شده به سمت اصناف است، یادآور شد: این در حالی است که وقتی صنوف کاهش فروش داشته باشند، واحدهای تولیدی و صنعتی نیز به تبع درگیر رکود می‌شوند.

صلاحی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای جبران خسارت اقتصادی ناشی از کرونا نیز گفت: به دلیل اینکه رقم این تسهیلات پایین و شرایط آن کمی دشوار بود(لزوم بیمه بودن و تعدیل نشدن نیروها)، بسیاری از صنایع استقبالی برای دریافت این تسهیلات نداشتند.

امیدواری برای بهره‌برداری قوطی سازی زمزم

وی اشاره‌ای هم به آخرین وضعیت تعدادی از طرح‌های صنعتی در دست احداث در استان داشت و گفت: یکی از مهمترین این پروژه‌ها قوطی سازی زمزم با سرمایه‌گذاری حدود 750 میلیارد تومان است.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه تمام کارهای احداث و تامین ماشین آلات و تجهیزات این واحد انجام شده، گفت: تنها کار باقی مانده راه‌اندازی تجهیزات است.

صلاحی با اشاره به اینکه برای بهره‌مندی از گارانتی ماشین‌آلات، خود شرکتی که تجهیزات از آن خریداری شده باید برای راه‌اندازی اقدام کند، افزود: متاسفانه دو عامل تحریم و شیوع بیماری کرونا روند کار را به تاخیر انداخته است، اما بر اساس آخرین اطلاعات یک شرکت ایرانی نمایندگی شرکت خارجی که تجهیزات را فروخته پذیرفته و قرار است کار را انجام دهد.

وی معتقد است، اگر این کار انجام شود می‌توان ظرف مدت کوتاه دو تا سه هفته شاهد بهره‌برداری از این پروژه بود.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمانشاه با ابزار امیدواری نسبت به راه‌اندازی قوطی سازی زمزم در نیمه اول امسال، افزود: با بهره‌برداری از این مجموعه 170 نفر مشغول به کار خواهند شد.

صلاحی ظرفیت تولید قوطی در این مجموعه را نیز 12 هزار تن در سال اعلام کرد و کفت: برای تکمیل زنجیره، باید خط تولید درب قوطی هم در آینده راه‌اندازی شود و حتی می‌توان پُرکن قوطی هم در این پروژه نصب کرد و تولید کامل قوطی پر نوشابه صورت بگیرد.

بیوایمپلنت، آماده بهره‌برداری

وی درباره واحد تولیدی بیوایپملنت نیز عنوان کرد: تمام کارهای این واحد انجام شده و حتی قرار بود سال گذشته شاهد افتتاح آن باشیم و منتظریم که افتتاح این طرح که از واحدهای تولیدی مهم استان است را با حضور یکی از مسئولین ارشد مرتبط انجام دهیم.

صلاحی سرمایه‌گذاری این واحد را نزدیک به 130 میلیارد تومان و اشتغالزایی آن در زمان بهره‌برداری را حدود 60 نفر اعلام کرد و افزود: این مجموعه در زمینه تولید انواع بیوایمپلنت‌های انسانی فعالیت دارد.

به گفته این مسئول، فازهای بعدی پروژه بیوامیپلنت نیز دیده شده است.

فعلا خبری از اسیدسیتریک نیست

وی درباره آخرین وضعیت سه واحد تولیدی مربوط به "شستا" شامل اسیدسیتریک، کاغذ غرب و بیستون تامین نیز گفت: متاسفانه در زمینه واحد اسیدسیتریک شرکت شستا به قول‌هایی که در حضور مسئولین استان داده شده بود عمل نکرد و همکاری خوبی نداشت.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه حل مشکلات اسیدسیتریک مصوبه ستاد تسهیل ملی را نیز داشت، گفت: حتی قرار بود با حل مشکلات این مجموعه در شهریور سال گذشته شاهد راه‌اندازی مجدد آن باشیم، اما وعده‌های داده شده در زمینه تعیین تکلیف پروژه، پرداخت بدهی‌های آن و ... محقق نشد و این مجموعه همچنان تعطیل است.

وی افزود: حتی یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای خرید این مجموعه اعلام آمادگی کرد و طی مکاتباتی که در این زمینه با شستا داشتیم پاسخ مناسبی دریافت نکردیم.

صلاحی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اسیدسیتریک کرمانشاه خوابیده، افزود: این مجموعه در صورت راه‌اندازی برای 150 نفر اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.

صلاحی تاکید کرد: مشکلات صرفه اقتصادی واحد تولید اسیدسیتریک نیز مرتفع شده و با شرایط کنونی نرخ دلار و بالا رفتن هزینه واردات اسیدسیتریک، حتما راه‌اندازی این مجموعه صرفا اقتصادی دارد.

وی درباره بیستون تامین نیز گفت: کارهای این واحد که در زمینه تولید رول کاغذی از ضایعات کاغذ فعالیت دارد در حال انجام است و تنها موضوعی که باقی مانده دریافت تسهیلات از سوی شستا از محل بانک صنعت و معدن است.

به گفته این مسئول، با وجود آنکه پیگیری برای راه‌اندازی مجدد این واحد نیز در حال انجام است اما روند کار کند است.

معاون سازمان صمت استان کرمانشاه درباره واحد کاغذ غرب نیز گفت: این مجموعه عملا بجز زمین و سوله‌های آن ارزش دیگری ندارد و تجهیزات و ماشین آلات آن کارایی خاصی ندارد.

وی با اشاره به زمین 180 هکتاری این مجموعه که در محل مناسبی در جاده بیستون واقع شده، افزود: این زمین می‌تواند برای احداث یک شهرک صنعتی بخش خصوصی و یا راه‌اندازی مجموعه کشت و صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام


10619522
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است