فرهنگی‌هنری 20:40 - 31 شهریور 1396
نیمه دوم سال آغاز شده و به همین مناسبت مرور وضعیت فروش فیلم‌ها و البته بررسی تعداد مخاطبان سینما هم اهمیت بالایی دارد.

جدول فروش10 فیلم برتر شش ماهه اول سال صدرنشینی مطلق کمدی‌ها را تایید می‌کند و نشان می‌دهد حتی در سیاسی ترین روزهای سال هم کمدی‌ها می‌توانند از فروش قابل ملاحظه‌ای برخوردار باشند . جالب اینکه «نهنگ‌عنبر2: رویای سلکشن» پرفروش‌ترین فیلم سال تا این لحظه در اردیبهشت‌ماه و همزمان با غوغاهای سیاسی انتخابات نمایش خود را آغاز کرد و حالا با حدود بیست و یک میلیارد تومان فروش در صدر فهرست به گونه ای جاخوش کرده که بعید است هیچ رقیب دیگری تا پایان سال به گرد پایش برسد. «گشت ارشاد2» با فروش اندکی کمتر از بیست میلیارد تومان در رتبه دو م است و بعد از آن «خوب ، بد ، جلف» و«اکسیدان» به ترتیب با بیش از شانزده و 10 میلیارد تومان فروش رده‌های بعدی را قرق کرده‌اند.

حتی رده پنجم پرفروش‌ها هم در اختیار یک فیلم کمدی است. «ساعت پنج عصر» هر چند نتوانست مهران مدیری را در فروش به نتیجه دلخواه برساند اما در روزهای سخت سینما فروش بدی هم نداشته است. درست بعد از این پنج کمدی نوبت می‌رسد به رقابت ممتازهای سال سینمایی کشور. «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله با بیش از چهار و نیم میلیارد تومان فروش و «ماجرای نیم‌ روز» به کارگردانی محمد حسین مهدویان با فروش کمتر از چهار و نیم میلیارد تومان رده‌های بعدی پرفروش‌ها را در اختیار دارند.بعد از این نوبت می‌رسد به زیر سقف دودی، سارا و آیدا و البته برادرم خسرو که هر سه نتوانستند فروش 3میلیاردی را تجربه کنند تا فهرست10فیلم پروفروش سال تا این لحظه شمایل واضح‌تری بیابد.

نکته مهم اینکه به رغم وضعیت قابل قبول فروش ریالی فیلم‌ها ، وضعیت تعداد تماشاگران سینما نسبت به سال قبل شرایط نامساعدتری دارد. محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران دراین باره گفته:« فروش امسال خوب و راضی‌کننده بود اما این آمار فقط از نظر ریالی اندکی افزایش داشته و تعداد مخاطب سینما کمتر شده است.»

سال گذشته سینمای ایران مجموعا حدود 27 میلیون مخاطب داشته که حدود 16میلیون آن در شش ماهه نخست سال در جمع بندی آماری به ثبت رسیده‌اند اما تعداد مخاطبان سینمای ایران در شش ماهه نخست سال با کاهش حدود دو میلیون نفری مواجه شده است. با این اوصاف اما از نظر ریالی وضعیت چندان تغییر نکرده و افزایش قیمت بلیت‌ها این فاصله ناشی از کاهش مخاطب را تا حدودی جبران کرده است.

هر چند تعداد مخاطبان سال گذشته سینما به نسبت تمام سال‌های دهه 90 بالاترین عدد را داشته است اما تعداد مخاطبان سینمای ما در شش ماهه اول امسال نشان می‌دهد که ظاهرا آن رشد موقت بوده است.مجموع فروش فهرست 10 تایی پرفروش شش ماهه ابتدایی سال حدود هشتادوهفت میلیارد تومان است که تفاوت چندانی با آمار فروش سال گذشته در همین مقطع زمانی ندارد اما خبر از کاهش تعداد مخاطبان می‌دهد.


9431000
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است