اقتصادی 22:38 - 07 اسفند 1395
نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز سقف معافیت مالیاتی کارکنان و سایرین را مشخص کردند که براساس آن، در سال ‌۹۶ کارکنان دولت با حقوق تا سقف ۲ میلیون تومان در ‌ماه و سایرین (بخش خصوصی) با حقوق تا سقف ۱.۵ میلیون تومان در ماه، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

در سال 95 همه حقوق‌بگیران تا سقف 1میلیون و 300هزار تومان در ‌ماه معاف از مالیات بودند اما با این مصوبه مجلس، کارکنان دولت شامل ارفاق مالیاتی شده و راه آنها از سایرین جدا می‌شود. فعالان کارگری در واکنش به این موضوع، آن‌را عجیب، غیرعادلانه و تبعیض‌آمیزخوانده‌اند. از مجلس هم خبر می‌رسد که مخالفت برخی از نمایندگان با این مصوبه ادامه دارد و در تلاش هستند تا پیش از پایان بررسی بودجه، رقم معافیت حقوق سایرین را نیز به 2میلیون تومان افزایش دهند.

آنگونه که مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 به همشهری خبر داده است دولت سقف معافیت مالیاتی حقوق ماهانه کارکنان خود و سایرین (بخش خصوصی) در بودجه 96را 1.5میلیون تومان پیشنهاد داده بود که این رقم در کمیسیون تلفیق به 2میلیون تومان افزایش یافت اما دیروز این ماده به‌صورت شفاهی در صحن اصلاح شده و با وجود برخی مخالفت‌ها در نهایت به‌صورت فعلی به تصویب رسیده است. به‌گفته لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس، تلاش‌ها برای یکسان کردن سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت و سایرین ادامه دارد و امید است پیش از پایان بررسی بودجه‌96 این هدف محقق شود.

  • آنچه در بهارستان گذشت

بهارستانی‌ها در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال‌96 با 168رأی موافق، 19رأی مخالف و 3رأی ممتنع از مجموع 224نماینده حاضر در جلسه با بند الف تبصره 6 موافقت کردند که براین‌اساس سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366.12.3و اصلاحات بعدی آن، در سال 1396مبلغ دویست و چهل میلیون ریال و سایرین صد و هشتاد میلیون ریال در سال تعیین می‌شود. به گزارش همشهری،

در ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: تا میزان 60برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده یک قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت (مصوب 1370) درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق تمامی حقوق‌بگیران ازجمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات معاف می‌شود اما در اصلاحیه این ماده مصوب1394.4.31، میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود.عجیب، ناعادلانه و تبعیض‌آمیز

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس ارشد بازار کار، با اشاره به یکسان بودن سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان در سال‌های گذشته، مصوبه اخیر مجلس را عجیب و غیرعادلانه لقب می‌دهد. او در این‌باره به همشهری می‌گوید: شاید اشتباهی رخ داده اما عجیب‌تر اینکه مجلس این اشتباه را اصلاح نکرده است.حاجی اسماعیلی با بیان اینکه کارکنان دولت به‌دلیل مزایا و حمایت‌هایی که از طرف دولت به آنها می‌شود نسبت به کارگران بخش خصوصی به‌مراتب وضعیت بهتری دارند، اظهار می‌کند: اگر قرار بود نمایندگان مجلس در معافیت مالیاتی فرقی بین این دو قائل شوند باید به کارگران ارفاق می‌کردند. این کارشناس بازار کار می‌افزاید:

این کار عادلانه نیست چراکه مستخدمین دولت اعم از لشکری و کشوری حدود 5میلیون نفر هستند درحالی‌که مشمولین رسمی قانون کار حدود 12میلیون نفر و مجموعه کارگران حقوق‌بگیر بالغ بر حدود 15میلیون نفر می‌شوند و با احتساب اعضای خانواده‌، حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

  • رأی مجلس به افزایش عوارض برق مردم

در ادامه بررسی ردیف‌های درآمدی لایحه بودجه96، نمایندگان ملت عوارض ۵۰ ریالی به ازای هر کیلووات ساعت در سقف ۱۱ هزار میلیارد ریال را در جهت حمایت از صنعت برق کشور تصویب کردند. این در حالی است که در قانون بودجه امسال وزارت نیرو موظف شده بود مبلغ 30ریال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به‌استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت کند. نمایندگان همچنین وزارت نیرو را مکلف کردند از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ 150‌ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. در بودجه امسال کل کشور هم عوارض آب‌بهای مصرفی شهروندان 150ریال تعیین شده بود.


8856623
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ۲۹ محور اصلی و غیر شریانی کشور به دلیل بارش سنگین باران و سیل مسدود شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق گزارش وزارت اقتصاد، تعداد مجوز‌های کاغذی که به شناسه یکتا تبدیل شده تا روز ۲۸ فروردین به ۳۶۸ هزار و ۸۰۷ مجوز رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عملکرد فولادی‌ها در یک سال گذشته نشان می‌دهد که تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۲، از ۳۲ میلیون تن فراتر رفته که بالاترین میزان در تاریخ تولید فولاد کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآورد می‌شود که تولید چای خشک بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تن باشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، با افزایش راندمان و اصلاح رده‌های انرژی سیستم‌های سرمایشی، هدف‌گذاری کاهش ۴۳۰۰ مگاواتی مصرف برق پیگیری می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، با توجه به شرایط جوی مناسب و سبزینگی مزارع پیش بینی می شود که میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون تن فراتر رود، اما تحقق این موضوع به اعلام‌جایزه تحویل گندم بستگی دارد که امیدواریم تا پایان فروردین این امر محقق شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با توجه به تمدید مهلت برای مودیان مالیاتی جهت تکمیل اظهارنامه‌های پیش فرض تا ۱۲ اردیبهشت ماه تابه امروز ۵۰ درصد از مودیانپیش فرص اظهار نامه‌های خود را تکمیل کرده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولت به صورت دقیق از طریق بخش مردمی‌سازی مشخص می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و آبگرفتگی فرودگاه‌ها امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: با توجه به افزایش و تشدید بارش‌ها در سه استان جنوبی کشور احتمال وقوع سیل وجود دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است