بین‌الملل 14:37 - 02 خرداد 1394
به رغم حمایت اوباما؛
به رغم آنکه باراک اوباما اعتماد و اطمینان خود را نسبت به نخست‌وزیر عراق اعلام کرده اما مسوولان آمریکایی‌ نگران توانایی العبادی در اداره دولت و پیشبرد سیاست عراق در میان اختلافات طایفه‌ای هستند.

آمریکایی‌ها در توانایی العبادی دچار تردید شده‌اند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، واشنگتن همواره روی حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق حساب باز کرده و او را مهره استراتژیک خود برای تغییر معادله‌های جنگ و مقابله با داعش که طی دوره اخیر کنترل رمادی مرکز استان الانبار را در دست گرفته، قرار داده است. با این حال واشنگتن چندان خود را در باتلاقی که نیروهای آمریکایی در سال 2011 آن را ایجاد کردند، غرق نمی‌کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در این خصوص می‌نویسد: با این حال تغییر مهمی در سیاست آمریکا که بر حملات هوایی علیه داعش در عراق بدون حمله زمینی تکیه دارد، رخ نداده است.

با پیشروی تروریست‌ها حیدر العبادی که یک رهبر شیعی میانه‌رو است با آزمون مهمی مواجه است و باید در دور کردن سنی‌ها از داعش موفق بشود.

همچنین العبادی باید توانایی خود را نسبت به کنترل نیروهای مردمی شیعه که اخیرا اتهاماتی به آنها وارد شده و موجب خشم سنی‌ها از دولت وی شد، نشان دهد.

در دوره اخیر می‌بینیم هیچ خبری از افزایش نیروهای آمریکایی در عراق نیست و تعداد آنها 3000 تن است که نقش این نیروها تنها به آموزش نظامی و کمک به نیروهای عراقی محدود می‌شود. پرونده مستقر کردن نیروهای ویژه آمریکایی یا مشاوران نظامی در پایگاه‌های نزدیک به میدان جنگ نیز تاکنون بسته مانده است.

از زمان استقبال گرم آمریکایی‌ها از حیدر العبادی که ماه گذشته میلادی به کاخ سفید سفر کرد و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا وی را «شریکی قدرتمند» خواند، تغییراتی در نگرش آمریکایی ایجاد شده است. مسوولان آمریکایی می‌گویند: واشنگتن هرگز برای تغییر العبادی که با حمایت زیاد واشنگتن روی کار آمد، تلاش نخواهد کرد.

باراک اوباما اخیراً در مصاحبه با مجله آتلانتیک العبادی را انسانی «راستگو و متعهد» دانست که هیچ کسی را به حاشیه نمی‌راند. وی وعده داد که از دولت العبادی حمایت کافی و لازم به عمل آورد.

اما با این حال یک مسوول آمریکایی گفته است که نگرانی‌هایی در خصوص توانایی العبادی برای پیش بردن سیاست‌های دولت در میان دودستگی‌های طایفه‌ای وجود دارد.

مسوولان کنونی و سابق آمریکایی معتقدند که پایبندی واشنگتن به العبادی به این دلیل است که جایگزینی را برای وی نمی‌یابد که بتواند رهبری عراق را برعهده بگیرد.

یکی از مسوولان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) معتقد است که «واشنگتن در این مرحله العبادی را تنها اسب در دسترس می‌داند.»

آزمون بزرگتر برای صبر آمریکا توانایی نیروهای عراقی و نیروهای مردمی در بازپس‌گیری شهر رمادی بدون تبدیل کردن جنگ به جنگ طایفه‌ای یا ارتکاب اقدامات غیرقانونی است.

چراکه اگر نیروهای شیعی مرتکب اقدامات غیرقانونی شوند موجب خشم سنی‌ها از دولت بغداد می‌شود و در نتیجه سنی‌ها به این نتیجه خواهند رسید که العبادی قادر به کنترل نیروهای خود نیست.

آمریکا که همواره با مشارکت در جنگی که با حضور شبه‌نظامیان شیعه باشد، مخالفت کرده است، اخیراً اعلام کرد به شرطی که این نیروها تحت رهبری ارتش عراق باشند و نیروهای سنی نیز به جنگ بپیوندند در کنار شبه‌نظامیان شیعه از ارتش عراق برای بازپس‌گیری رمادی حمایت به عمل می‌آورد.

به گفته مسوولان آمریکایی، به رغم تلاش‌های العبادی برای تسلیح عشایر سنی و ملحق کردن آنها به نیروهای عراقی هیچ‌گونه پیشرفت جدی در این راستا به دست نیامده است.

انتهای پیام


6426937
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابعی در حماس و رژیم صهیونیستی فاش کردند یحیی السنوار به دیدن نیرو‌های مقاومت در مناطق درگیری رفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جهاد اسلامی با اشاره به کمک‌های مالی، نظامی و سیاسی آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید کرد: آمریکا مسئول جنایاتی است که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از مسوولان سازمان عفو بین‌الملل واکنش‌های سرکوبگرانه به اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه کره شمالی تایید کرد که تحریم‌های آمریکا به تقویت کشورش کمک کرده است، کشوری که به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه خواهد داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با اشاره به چالش‌های نظامی و اقتصادی که برای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: خطر نابودی اروپا وجود دارد، در حالی که برای رویارویی با آن تجهیز نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین و مبارزه آنان را به مبارزات دانشجویان آلمان نازی تشبیه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد روسی اعلام کرد در صورت استقرار تاسیسات هسته‌ای در لهستان، این تاسیسات هدف نظامی مسکو خواهند بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از رهبران حماس ضمن تشریح آخرین روند مربوط به مذاکرات آتش بس، تحرکات دشمن صهیونیستی برای غلبه بر این جنبش را شکست خورده دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران پرواز فرودگاه‌های فرانسه در پی اعتصاب کارکنانشان به دلیل دستمزد کم، لغو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند اعتراضات حامی فلسطین را در این دانشگاه متوقف کند، استعفا دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است