استانی 11:44 - 09 فروردین 1394
یکی از جاذبه‌های منحصر به‌فرد کشور به‌ویژه در فصل بهار کویر است. کویری که هر بار اسمش به گوش می‌رسد سختی، خشکی و کم‌آبی را به ذهن انتقال می‌دهد، اما واقعیت کویر این نیست. اگر تنها یک روز را در کویر سپری کنیم شاید لذت آن در مقایسه با سفرهای دیگر تا چندین سال به دهان ما شیرینی کند، به‌ویژه کویری که هم پوشش گیاهی دارد و هم دریاچه و هم آب و هم تمدن و هم بکری و دست‌نخوردگی، کویری از نوع کویر مرنجاب آران و بیدگل.

مرنجاب، کویری بکر در دل ایران

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی اصفهان، شهرستان کویری و کهن آران و بیدگل که بیش از 90 درصد وسعت آن را کویر تشکیل داده است، همواره به‌علت همین خصوصیت کویری بودنش مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده است که در زمان شاه عباس صفوی بنا نهاده شد و پس از آن مناطق پیرامونی آن به کویر مرنجاب شهرت یافته است و هم‌اکنون از آن به‌عنوان کویر مرنجاب یاد می‌شود. کویر مرنجاب یکی از مناطق گردشگری خاص کشور است که شاید نزدیکی به پایتخت، این منطقه را همواره مورد توجه گردشگران، داخلی و خارجی و حتی فیلمسازان قرار داده است.

همه‌ی افراد کویر را مکانی خشک و بی‌آب و علف تصور می‌کنند، حال آن‌که کویر مرنجاب دارای پوشش گیاهی خاصی است که در برخی مکان‌ها تعجب گردشگران را بر می‌انگیزد، پوشش گیاهی مرنجاب عمدتاً پوشیده از گیاهان شورپسند هم‌چون گز، تاق، ارته، اسکنبیل، قیچ، دم گاوی و ... است که عموماً توسط منابع طبیعی برای جلوگیری از فرسایش خاک و مهار بیابانزایی احیا شده‌اند.

در کنار پوشش گیاهی خاص منطقه‌ی کویری مرنجاب پوشش جانوری منطقه نیز به‌علت وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است، از جمله این تنوع زیستی می‌توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی و بزمجه اشاره کرد.

وجود نوار ریگ بلند در حاشیه‌های کویر از جاذبه‌های منحصر به‌فرد دیگر کویر مرنجاب است، این نوار ریگ بلند که در برخی از بخش‌های کویر مرنجاب به ارتفاع 150 متر می‌رسد. وجود چاه آبی شیرین در نزدیکی این تپه‌های رملی و ماسه‌ای و در فاصله 10 کیلومتری دریاچه‌ی نمک این تصور را برای همگان ایجاد می‌کند که خداوند در دل کویر و در نزدیکی شوره‌زارها چنین مکانی را برای تشنگان آفریده تا در لحظات سخت کویر کمک و نجات‌بخش مسافران و در بیابان مانده‌ها باشد.

کاروانسرای تاریخی و زیبای مرنجاب در دل کویر مرنجاب و در فاصله 50 کیلومتری مرکز شهرستان آران و بیدگل از دیگر جاذبه‌های گردشگری کویر است. این کارونسرا به قدمت شاه عباس صفوی و برای مصارف جنگ و استراحت‌گاهی احداث شده است و هم‌اکنون به همت میراث فرهنگی شهرستان به مکانی دیدنی هم برای بازدید و هم برای استراحت در شبانه‌روز تعبیه شده است.

وجود سراشیبی عجیبی در مسیر کویر مرنجاب آران و بیدگل به نام خطب‌شکن جاذبه‌های این کویر زیبا را دوچندان کرده است. خطب‌شکن چوبک‌های تعبیه شده در قسمت جلو و عقب جهاز شتر است که بار روی جهاز را هنگام جلو و عقب رانده شدن، مهار کند. در واقع عبارت «خطب‌شکن» از این موضوع ریشه گرفته که در مسیرهای شیبدار جاده‌ی خاکی منتهی به کاروانسرای مرنجاب، گهگاه بار شتر بر اثر سنگینی یا شیب جاده آن قدر به جلو و عقب رانده می‌شده که فشار ناشی از آن سبب شکستن خطب جهاز می‌شده و از همین‌رو به این بخش از مسیر شیبدار جاده، «خطب‌شکن» گفته می‌شود.

دریاچه‌ی نمک، پهنه‌ی وسیع و سفیدی با وسعت 2500 کیلومتر مربع در قسمت شمالی کاروانسرای مرنجاب است که در همه فصول سال با هشت ضلعی‌های متفاوتش چهره‌ی خاصی به کویر داده است. در میان این دریاچه‌ی زیبای سفیدپوش جزیره‌ای واقع شده که به جزیره‌ی سرگردان نامگذاری شده، جزیره‌ای که دو طرف آن مانند کشتی در میان آب سرگردان و برگرفته از بقایای کوه‌های آتشفشانی است و از بالای آن می‌توان تا فرسنگ‌ها دورتر از دریاچه زیبای نمک را مشاهده کرد.

مناطق سرسبز چاله‌های سنبک، چهار طاقی، چاه کنجه، چاه عروس و مناطق گردشگری و تاریخی تقی‌آباد، شمس‌آباد و فیض‌آباد از دیگر جاذبه‌های خاص کویر مرنجاب آران و بیدگل که لذت دیدن آن می‌تواند فراموش‌ناشدنی باشد.

به گزارش ایسنا، بهترین مسیر ممکن برای ورود به این پهنه وسیع و دیدنی از مسیر میدان فولاد آران و بیدگل با چندین شعبه راهی است که هر کدام زیبایی‌های خاص خودش را دارد. امکانات اقامتی برای ورود مسافران چه به‌صورت چادرهای موقت و چه در کارونسرا برای اقامت شبانه فراهم است.

شهرستان آران و بیدگل، با وجود 300 اثر تاریخی و طبیعی و 150 اثر ثبت شده ملی به‌عنوان دومین شهر تاریخی استان اصفهان شناخته می‌شود که سالانه هزاران نفر به‌ویژه در ایام نوروز و پائیز به تناسب آب و هوای مناسب به این شهر کویری مسافرت می‌کنند.

انتهای پیام


6109558
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است