استانی 01:38 - 07 خرداد 1401

تحقق مطالبه ۳۰ ساله لرستانی‌ها در انتظار تایید شورای عالی فنی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: راه آهن لرستان به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم لرستان، در سفر هیئت دولت به این استان مورد تاکید و پیگیری مسئولان استانی و مردم قرار گرفت تا دولت سیزدهم این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد.

در سفر هیئت دولت به لرستان با تاکید رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، پروژه ریلی لرستان به عنوان اولویتی مهم در صدر مصوبات سفر قرار گرفت و مسئولان از پیش بینی اعتبارات ویژه برای این پروژه خبر دادند.

وعده وزیر برای بهره‌برداری از پروژه ظرف ۳ سال

وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر هیئت دولت و در بازدید از پروژه راه آهن لرستان، این پروژه را به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های راه آهن کشور مطرح کرده و گفت: احداث این پروژه علاوه بر اینکه خواسته مردم لرستان بوده، یک پروژه ملی هم است.

رستم قاسمی با بیان اینکه پروژه راه آهن دورود- خرم آباد جز کریدورهای اصلی راه آهن کشور است، افزود: قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه خاتم بسته شده بود ولی متأسفانه ظرف چند سال گذشته به دلیل مشکلات مالی این پروژه تقریباً تعطیل شده است.

بازگشت ماشین آلات به راه آهن لرستان/ پروژه ریلی جان می‌گیرد!

وی گفت: قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان بحث فعال کردن پروژه راه آهن دورود- خرم آباد در جلسه‌ای مطرح شد و برای فعال سازی آن اعتباراتی پیش بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروژه راه آهن خرم آباد اگر تأمین منابع شود ظرف سه سال به بهره برداری می‌رسد، گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های سخت در حوزه راه آهن کشور است به طوری که ۳۰ درصد آن تونل بوده و پل‌ها و ابنیه های بزرگی دارد.

وی یادآور شد: اعتبار پروژه راه آهن دورود- خرم آباد از محل‌های خارج از اعتبارات جاری کشور تأمین خواهد شد.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در این رابطه در دیدار خود با اقشار مختلف مردم با تاکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه آهن لرستان را جزو مصوبات سفر آورده‌ایم، گفت: قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: عقب ماندگی‌های گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرف‌های جدید برای استان بزنیم؛ به هر روی راه آهن خرم آباد جزو دستور است و در مصوبات هم ذکر شده و آن را جزو اولویت‌های استان می‌دانیم.

به طور مستمر پیگیر پروژه هستیم

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با تاکید بر اینکه یکی از زیرساخت‌های توسعه هر استان صنعت ریلی است اظهار داشت: صنعت ریلی تأثیر بسزایی در همه زمینه‌ها قطعاً دارد.

بازگشت ماشین آلات به راه آهن لرستان/ پروژه ریلی جان می‌گیرد!

وی با اشاره به اینکه البته مدیریت ارشد استان تنها به دنبال این نیست که راه آهن به مرکز استان ختم شود عنوان کرد: پروژه آنتن بروجرد در حال پیگیری برای فعال شدن است، ادامه مسیر پلدختر - اندیمشک نیز برای ما خیلی حائز اهمیت است.

معاون عمرانی استانداری لرستان در ادامه با اشاره به برخی خبرها در رابطه با تعطیل شدن کارگاه پروژه راه آهن افزود: این امر صحت ندارد، ما به طور مستمر از طریق دستگاه‌های متولی پیگیر این پروژه هستیم.

منتظر تصمیم نهایی شورای عالی فنی هستیم

دالوند بیان داشت: پروژه راه آهن لرستان یک گیر اساسی داشت، آن هم بحث قراردادی آن است، از سال ۹۲ که قرار داد این پروژه منعقد و شروع شده است، متأسفانه به روز رسانی نشده است.

وی ادامه داد: قرارداد با همان مبالغ ریالی سال ۹۲ است که با این امر، پیمانکار با توجه به تورم‌هایی که به وجود آمده دچار ضرر می‌شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه پیگیری‌ها و جلسات بسیار متعددی در رابطه با این پروژه داشته ایم که در نهایت منجر بر این شد که وزارت راه و شهرسازی اصلاحیه قرار داد پروژه را تهیه کند و آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه دهد گفت: دو بار این امر رفت و برگشت داشت، ایراداتی به آن وارد شد، ایرادات برطرف شد و الان منتظر تصمیم نهایی شورای عالی فنی هستیم.

دالوند گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که به عمل آمده امیدواریم که این اصلاح قرار داد صورت گیرد.

بازگشت ماشین آلات به راه آهن لرستان/ پروژه ریلی جان می‌گیرد!

وی تاکید کرد: اگر اصلاح قرارداد صورت گیرد، قطعاً پروژه راه آهن فعال خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری لرستان در ادامه با بیان اینکه شورای عالی فنی ذیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی است و اگر نیاز باشد به صورت مهمان از دستگاه‌های استانی دعوت صورت می‌گیرد و در این شورا توضیحات لازم را ارائه خواهند داد تصریح کرد: تنها مشکل پروژه همان بحث قرارداد است که وزارت راه و شهرسازی ایرادات را برطرف کرده و به شورای عالی فنی ارسال شده است.

دالوند بیان داشت: امیدوار به حل مشکلات این پروژه هستیم و راهی به جز حل کردن آنها وجود ندارد تا پروژه فعال شود.

وعده استاندار برای آغاز پروژه از خرداد ماه

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از فرهاد زیویار استاندار لرستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه امسال و در بازدید از مجموعه راه‌آهن لرستان، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود- بروجرد که یکی از پروژه‌های مهم در حوزه زیرساخت استان است بازدید کردیم.

وی عنوان کرد: این پروژه در ردیف پروژه‌های مصوب سفر ۱۹ آذر ریاست‌جمهوری به لرستان است، از این رو با دیگر پروژه‌ها متفاوت بوده و هزینه و اعتبار آن بسیار بیشتر از دیگر مصوبات سفر است کما اینکه اعتبار چند هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.

استاندار لرستان با اشاره به پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه راه‌آهن استان، بیان داشت: وزیر راه تاکید داشت که این مجموعه در قالب طرحی سه ساله پیش‌بینی شود که در همین راستا طرح تکمیل پروژه تهیه و به وزارت راه و شهرسازی ارائه شد.

زیویار با بیان اینکه قرارداد پروژه در سال‌های گذشته بسته شده و نیازمند اصلاحاتی بود، افزود: این تغییرات در قرارداد مستلزم این است که از طرف وزارت راه و شرکت زیرساخت در اختیار سازمان برنامه و بودجه و شورای فنی سازمان قرار داده شود که این موضوع فرایندهای طولانی در بر داشت و به دنبال آن هستیم تا هر چه سریع‌تر موانع اداری برطرف شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در راستای اصلاح کردن موارد و موانع مورد نیاز، گفت: تغییرات منظور شده در اختیار وزارت راه قرار گرفت و نهایتاً قرار شد در جلسه فردای شورای فنی سازمان برنامه و بودجه مطرح و در صورتی که مصوب شود فرآیندهای بعدی آن شروع می‌شود.

استاندار لرستان، راه‌آهن لرستان را از جمله ابر پروژه‌های کشور عنوان کرد و گفت: اعتبارات این پروژه چند هزار میلیاردی است و از این‌رو باید تأمین اعتبارات و پشتوانه‌های مالی متفاوتی از جمله تهاتر نفت برای آن پیش‌بینی شود.

شروع پروژه راه‌آهن لرستان از خرداد ماه/ مصوبه دولت یک گام به جلو

زیویار از شروع به کار پروژه راه‌آهن لرستان از ماه آینده خبر و ادامه داد: چنانچه در این راستا با مانعی مواجه شویم به صورت شفاف، از طریق رسانه‌ها آن را اعلام خواهیم کرد.

وی، پیشرفت فعلی پروژه راه‌آهن لرستان را ۳۹ درصد خواند و افزود: طی روزهای آینده از طرف شرکت زیرساخت و قرارگاه خاتم بازدیدهایی را خواهند کرد.

براساس این گزارش، راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود. از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.

این پروژه با پیشرفت ۳۸ تا ۴۰ درصدی، طی سه سال اخیر تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کمرنگ‌تر شود.

در جریان سفر هیئت دولت سیزدهم و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در لیست پروژه‌های سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت و حالا چشم‌ها به تحقق وعده مسئولان دوخته شده تا این مطالبه ۳۰ ساله ظرف سه سال و در دولت سیزدهم به مرحله افتتاح برسد.


11575382
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است