استانی 15:20 - 11 شهریور 1393
ساری - ایرنا - مسولان جهاد کشاورزی استان های برنج خیز کشور توسعه ماشینی کردن برنج کاری را بهترین روش برای درمان پایدار دردهای شالیزارهای کشور می دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسوولان بخش فناوری مکانیزه سازمان های جهاد کشاورزی استان های برنج خیز کشور روز سه شنبه در نشستی که با عنوان ˈبرداشت مکانیزه برنجˈ در ساری برگزار شد، تاکید کردند: ورود ماشین آلات کشاورزی بویژه در فصل برداشت شالی، جوانان را وارد عرصه کشاورزی کرده است.



آنان یکی از مزیت های توسعه ماشینی کاشت و برداشت برنج را کاهش هزینه تولید و جلوگیری از تغییر کاربری می دانند و بر این باورند زمینه برای ماشینی کردن شالیزارهای کشور هنوز به صورت کامل مهیا نیست و زنجیره برنج کاری مکانیزه تکمیل نشده است.



این کارشناسان با یادآوری برداشت مستقیم شالی با رطوبت بالای 25 درصد به وسیله کمباین مخصوص شالی تاکید کردند که یکی از نواقص موجود در این زنجیره به دستگاه های خشک کن در شالیکوبی ها بر می گردد که ظرفیت پاسخگویی به حجم بالای شلتوک خیس جمع آوری شده به وسیله کمباین های مخصوص را ندارند.



به اعتقاد آنان، خشک نشدن مناسب شلتوک در شالی کوبی ها سبب می شود تا هنگام تبدیل شدن به برنج سفید درصد شکستگی افزایش یابد.







* الگوی کشت در برخی شالیزارها باید تغییر کند



کامبیز عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزات جهاد کشاورزی در این نشست گفت: وزارت جهاد کشاورزی از استان های برنج خیزی که در تامین آب سطحی شالیزازی مشکلی ندارند، حمایت همه جانبه خواهد کرد تا روند مکانیزاسیون را تسریع و تکمیل کنند.



وی تاکید کرد: استان هایی که آب شالیزاری را از چاه تامین می کنند، باید در صدد تغییر الگوی کشت باشند.



عباسی با بیان این که امروز با توسعه مکانیزاسیون هزینه تولید برنج کاهش محسوسی یافته است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص اعتبار برای واردات ماشین آلات و تجهیزات مکانیزه کردن شالیکاری مشکلی ندارد.



وی بر لزوم توجه به کیفیت و کمیت ماشین آلات شالیکاری تاکید کرد و افزود: مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در صدد تدوین مشخصات فنی ماشین آلات برنج کاری است و این موضوع را اطلاع رسانی می کند.



عباسی با اشاره به این که مقوله خدمات پس از فروش ماشین آلات برنج کاری مورد توجه جدی وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: ماشین آلات کشاورزی برنج باید نوسازی و کیفی شوند.



مدیر مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: روند توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی از نظر کمی و کیفی رشد مناسبی داشته به گونه ای که اکنون در تولید بیش از 90 درصد از تجهیزات و مکانیزاسیون به خوداتکایی رسیده ایم.



وی افزود: توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی مبتنی بر شرایط اقلیمی و با تکیه پایداری تولید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و ادامه خواهد داشت.



عباسی تاکید کرد: در برخی از تجهیزات و ماشین آلات بخش کشاورزی مانند ماشین آلات مورد نیاز برای تولید برنج و محصولات باغی که فناوری های بالایی نیاز دارند، همچنان نیازمند واردات هستیم.







* با مکانیزه شدن برنج کاری رغبت جوانان به کشاورزی بیشتر شده است



حسن عنایتی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی مازندران هم در این نشست گفت: با مکانیزه شدن فعالیت برنج کاری، رغبت و استقبال جوانان به کشاورزی بیشتر شده است.



وی افزود: علاوه بر زیر ساخت های شالیزارها، کشاورز به عنوان نیروی انسانی در استفاده از ماشین آلات با مشکل مواجه است.



عنایتی با بیان این که در مکانیزاسیون باید به کیفیت ماشین آلات و تجهیزات و کمیت آن نیز توجه جدی شود، افزود: اکنون برخی از ماشین آلات متناسب با وضعیت شالیزار های استان نیست.



مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی مازندران به برداشت 80 درصدی شالیزارهای مازندران به وسیله کمباین های مخصوص در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل نباریدن باران و خشک بودن اراضی در زمان برداشت، کارایی کمباین ها بالا بود.



وی افزود: به خاطر برداشت مستقیم و ورود حجم بالای شالی با رطوبت، شالیکاران با کمبود خشک کن مواجه شدند که باید برای این بخش فکر اساسی شود.



مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران به عمر کوتاه ماشین آلات شالیکاری و ناکارآمدی کاربران به عنوان دیگر مشکلات اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه برنامه ریزی کنیم.



ˈعیدمحمد فاروقیˈ رییس اداره امور فناوری بخش مکانیزه جهاد کشاورزی استان گلستان نیز با بیان این که امسال 55 هزار هکتار از شالیزارهای استان نشاء کاری شده بود، گفت: از آنجا که خشکسالی و کمبود آب در گلستان جدی است، مکانیزه شدن برنج کاری مورد حمایت نیست.



وی با بیان این که بیشتر کمباین هایی که برداشت برنج گلستان را انجام می دهند، کمباین های برداشت غلات هستند، افزود: باید برای خشک کردن شالی هایی که به صورت مستقیم به صورت ماشینی برداشت می شوند و نیاز به خشک کن دارند چاره اندیشی کرد.







* افزایش هفت درصدی در تولید شالی با وجود خشکسالی



حیدر کامیاب مدیر توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان نیز وسعت شالیزارهای این استان را 200 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: هر چند امسال کمبود آب و خشکسالی تهدید جدی برای برنج کاری بود اما زمینی رها نشد.



وی از افزایش حدود شش تا هفت درصدی راندمان تولید شالی در گیلان نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: حدود 66 درصد برداشت شالی به وسیله کمباین و ماشین های دروگر بود.



کامیاب کمبود خشک کن را از مشکلات در برداشت مستقیم شالی به وسیله کمباین دانست و گفت: امسال در تبدیل شالی به برنج سفید دو درصد شکستگی بیشتر شده که شرایط آب و هوایی و کمبود خشک کن از دلایل آن است.



وی به عمر مفید کمباین های مخصوص دروی شالیزارها اشاره کرد و افزود: توجه به زنجیره مکانیزه شدن تولید برنج ضروری است.



مدیر توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان به وجود دستگاه مخصوص بسته بندی کاه و کلش شالی برنج اشاره کرد و گفت: امسال تمامی بقایای شالی برنج به وسیله دستگاه های مخصوص بسته بندی شده است.



وی با بیان این که هنوز در مکانیزه شدن نشاء شالی عقب هستیم، افزود: کمتر از 26 درصد اراضی شالیزاری گیلان با دستگاه نشاء می شود که این امر هزینه تولید را چندین برابر می کند.







* ضرورت استفاده از کمباین های مخصوص شالی



ˈصمد کشکولیˈ مدیر توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی فارس گفت: به رغم وجود بیش از سه هزار و 500 دستگاه برداشت غلات در استان، امسال از ورود این کمباین ها برای برداشت شالی برنج جلوگیری شده است.



وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی برای مکانیزاسیون برداشت شالی حمایت خوبی از واردات کمباین های مخصوص کرده است، افزود: امسال 80 درصد از شالیزارهای استان فارس با کمباین مخصوص درو شده است.



کشکولی با بیان این که در برداشت برنج میان کمباین داران رقابت ایجاد شده است، گفت: کارمزد کمباین داران نیز در این رقابت کمتر از سال های قبل بوده که این به نفع کشاورز و کشاورزی پایدار است.



سعید احمدیان مدیر توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی اصفهان با یادآوری کمبود شدید آب سطحی در استان گفت: از آنجا که سیاست وزارت جهاد کشاورزی شالیکاری با آب سطحی است، به مکانیزاسیون شالیکاری در اصفهان توجهی نشده است.



وی با بیان این که امسال پنج هزار هکتار از اراضی استان اصفهان زیر کشت برنج رفت، افزود: این مقدار نسبت به سال قبل 2 هزار هکتار کمتر است.



کارشناسان کشاورزی سختی و مشقت در کشت برنج در کنار هزینه های بالای کاشت، داشت و برداشت و پایین بودن قیمت خرید را از دلایل مهم آب رفتن شالیزارها بویژه در شمال کشور می دانند.



کشت برنج به صورت سنتی نیازمند آماده سازی زمین باتلاقی است که کشاورز باید برای نشاء در آن تا زانو در گل فرو برود و در مراحل داشت و برداشت نیز این شرایط با اندکی تغییر ادامه می یابد.



کارشناسان یکی از تهدیدات جدی کشاورزی بویژه کشت برنج در کشور از جمله مازندران را پیری کشاورزان و فرار جوانان از اشتغال در بخش کشاورزی به خاطر سختی فراوان آن می دانند.



آنان بر این اعتقادند که با گسترش ماشینی کردن کشاورزی می توان جوانان را که از تحصیلات بیشتری نسبت به نسل میانی و کهنسال برخوردارند و می توانند بهره وری را در کشاورزی با دانش و پشتکار خود افزایش دهند، به این بخش وارد کرد.



گردهم آمدن مسوولان بخش مکانیزاسیون استان های برنج خیز کشور در مازندران برای بحث و تبادل نظر درباره مزیت ها و تنگناهای موجود در راه ماشینی کردن شالیزارها می تواند گامی مهم و نوید دهنده برای تحول در بخش کشاورزی کشور باشد.



2585/1654/ 2025

انتهای پیام /*


4629474
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است