فرهنگی‌هنری 10:39 - 23 آبان 1397

دومین کتاب «ادبیات ژانری» نشر پیدایش منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، «خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی» نوشته بهزاد قدیمی به تازگی برای مخاطبان بزرگسال، توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نشر پیدایش به تازگی چاپ مجموعه‌ای برای بزرگسالان، تحت عنوان «ادبیات ژانری» را آغاز کرده که چندی پیش اولین عنوان از آن با نام «گریخته» (شامل ۷ داستان درباره مرگ) چاپ شد. «خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی» دومین کتابی است که در گروه ادبیات ژانری توسط این ناشر چاپ می‌شود. دو کتاب چاپ‌شده در این مجموعه تا به حال در گروه ادبیات وحشت جا داشتند و قرار است عناوین دیگری در گروه ادبیات تخیلی هم منتشر شود.

رمان پیش رو درباره شخصیتی به نام شالجوم است. برخی معتقدند که شاعری مشاعری بوده که در قرون گذشته اطراف حلب می‌زیسته، و عده‌ای دیگر براین باورند که شالجوم در حقیقت هیولایی غیرموجه بوده که در اثر معاشرت با آدمیان آداب و احوال  آنان را آموخته و به مرور در بسیاری از علوم و فنون از آن‌ها پیشی گرفته است. بین این حکایات داستانی هست که کمتر از سایرین معروف بوده و از قضا بیشتر از دیگران به حقیقت نزدیک است.

در حکایت مورد نظر، شالجوم صنعتگری‌ هنرمند و ساکن مشق است که هنری بسیار خاص داشته است؛ ساختن هیولا. تنها مشتریان خاص هم اجازه رفتن و دیدن دکان و دخمه شالجوم هیولاساز را داشته‌اند.

داستان این کتاب ۳ بخش اصلی دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: «پاره‌پاره وجودم»، «مردن مرد زن‌مرده، همین‌طور سگ‌ها و چیزهای دیگر» و «افسانه سلوک قهقرایی آن فرد بی‌انتهای»

بخش اول کتاب، فصول زیادی را به عنوان زیرمجموعه دارد که عناوین این فصول هم به این ترتیب است: مقدمه، آشنایی با جناب شمد و اهمیت ایشان در مقولات آتی، درباره زندگی اشرافی جناب شمد و ولخرجی‌های گزافش - بهترین روز در زندگی جناب شمد، صحافی شمدها، شاعر ملحد - شاعرمرده - شاعر احمق عوضی مزخرف‌گوی بی‌معنی مادر ق...، فرازهایی از اشعار شالجوم، عطاری چمباتمه، چند نکته مهم درباره آتش که خواننده تیزبین یقینا باید از وجودشان مطلع باشد، تغییر موضع - تحول فکری - دگرگونی خط مشی- تبدیل انگیزه حیات - یا هر چیز دیگری که می‌خواهی بگویی،‌ اشک بر پیکره تلقی - جسد رویای منزوی، مگر این مردکه ازگل - شمد - کیست که همه داستان را به او اختصاص داده‌ای؟، دو جلد لباس گلاسه، چند پاره شعر دیگر، مشتری مخصوص، کابوس نیمه‌شب زمستانی، روایت زن روسپی در میکده، ماجرای شخصی که داشت بطری طلقی‌اش را می‌سوزاند، مرثیه‌ای برای یک رویا، فعالیت‌های شیطانی شمدها براساس اسناد و مدارک، پیرمرد لعنتی چه چیز را این چنین در زیر پالتوی پوسیده‌ات می‌پوشانی؟ موجودیت منحوسی به نام کبریت، دیوانه‌مردی جیغ‌کش،‌ شعله‌ور شو، آخرین قطعه شعر.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

پیرمرد می‌خواست فرار کند،‌ اما گام‌های سست و کج و معوج پیرمرد نمی‌توانست از قدم‌های وحشی و خشن آقای شامورتی پیشی بگیرد. آقای شامورتی گریبان پیرمرد را گرفت و به سختی او را به دیوار پشتی کوبید. بعد با خشم وحشت‌زده‌اش پرسید: «لعنتی! چه‌چیز را این‌ همه وقت در زیر پالتوی پوسیده‌ات پنهان کرده‌ای؟»

پیرمرد، خنده هیولاواری کرد و دندان‌های چرک و کرم‌خورده‌اش در معرض چشمان از ترس‌گشوده آقای شامورتی قرار گرفت. آقای شامورتی که رعشه‌ای عصبی سراسر وجودش را فرا گرفته بود، با وحشی‌گری قیچی بزرگ و دولبه‌اش را مثل منقار کلاغ در زیر گلوی پر چروک و پلاسیده پیرمرد قرار داد و با لحنی پر کینه و لرزان گفت: «زود باش نشانم بده مردکه متعفن!»

این‌ بار پیرمرد بلندتر و وقیحانه‌تر از قبل قهقهه زد. بلندی قهقهه‌اش بر سراسر شهر طنین انداخت. بر سراسر شهر مخروبه، بر سراسر سرسراهای مجللی که مجالس بزم در آنها برپا می‌شد، بر سراسر حجره‌های میکده‌ها، بر سراپای حجله‌های عروسی،‌ بر سراسر گورها و گنجینه‌های مدفون رعشه انداخت. بعد پیرمرد چشم منحرف و لزج و کرکسی‌اش را درست در چشمان وحشت‌زده و چهره عرق‌کرده آقای شامورتی نهاد. آقای شامورتی احساس کرد بوی شکلات می‌آید. بوی خوشی می‌آید که پیش از این هم تجربه‌اش کرده بود. بوی کهنه کابوسش بود. وقتی آقای شامورتی به دستانش نگاه کرد، برای اولین‌ بار در زندگی‌اش از شدت ترس خودش را خیس کرد.

این کتاب با ۱۸۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۴ هزار تومان منتشر شده است.


9972971
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است