اجتماعی 14:18 - 08 شهریور 1393
نشست خبری رئیس سازمان جنگلها؛
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون خشکیدگی درختان بلوط جنگل های زاگرس توسعه نداشته اظهار داشت: 75 میلیارد تومان از محل سازمان جنگل ها و دولت در سال 93 برای احیای این جنگل ها اختصاص داده شده است.

اختصاص 75 میلیارد تومان برای احیای جنگلهای زاگرس/ آتش سوزی جنگلها سازمان یافته نیست

به گزارش خبرنگار مهر،خداکرم جلالی در نشست خبری که پیش از ظهر شنبه در سازمان جنگل ها برگزار شد گفت: بهره برداری اصولی از جنگل ها حفظ آب و خاک پیشگیری از آلاینده ها و اقتصاد کم کربن در دولت تدبیر و امید و با عنایت مجلس و مقام معظم رهبری در دستور کار است تا منابع طبیعی به عنوان بستر توسعه پایدار بتواند با ویژگی های مطلوب و مناسب در خدمت مردم باشد.

بررسی لایحه ارتقای حفاظت و تقویت فرهنگ و ساختار منابع طبیعی

به گفته وی برای رسیدن به این اهداف بلند مدت سازمان جنگل ها و مراتع یکسری اقدامات پایه انجام داده که بازنگری در قوانین و اصلاح نارسایی ها به ویژه در خصوص نقشه بازدارندگی قوانین در دستور کار قرار گرفته که به این منظور با هماهنگی مجلس وبا توجه به طرح جامع منابع طبیعی که پیش از این در مجلس مطرح بود لایحه ارتقای حفاظت و تقویت فرهنگ و ساختار منابع طبیعی به زودی تقدیم مجلس می شود.

تقویت شورای عالی جنگل ها و مراتع در یک دوره یکساله

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع تشکیل شورای عالی مراتع و جنگل را یکی دیگر از موضوعات مهم و اساسی در حوزه منابع طبیعی اعلام کرد و افزود: در این شورا از تجربیات بین المللی و نظرات کارشناسان داخلی با رویکرد مشارکت مردم در طرح های منابع طبیعی استفاده می شود.

وی با اشاره به لزوم مشارکت مردم بر تمام طرح ها و پروژه های سازمان جنگل ها و مراتع اظهار داشت: در مباحث توسعه پایدار چنانچه هر یک از ابعاد محیط جامع و اقتصاد به صورت انتزاعی و انحصاری پیش روند توسعه جامعه نگری و پایداری لازم را نخواهد داشت لذا از جمله مشارکت های مردمی در طرح های منابع طبیعی رویکرد اصلی سازمان جنگل ها در دوره جدید خواهد بود.

جلالی تصریح کرد: همچنین بحث تقویت شورای عالی جنگل ها و مراتع در سازمان جنگل ها در طول دوره یک ساله به عنوان بالاترین مرکز علمی و فنی سازمان با پشتوانه حضور صاحبنظران و دانشگاهیان به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

توسعه استفاده از گیاهان دارویی در سازمان جنگل ها

وی تعیین مجری برای طرح های مهم سازمان جنگل ها و مراتع را از دیگر اقدامات این سازمان در دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: تعیین مجری برای احیای جنگل های زاگرس توسعه گیاهان دارویی جنگل کاری دامنه جنوبی البرز و جنگل کاری و ایجاد پارک های جنگلی در اطراف جاده ها برای جلوگیری از فرسایش بادی از مهم ترین موضوعاتی است که برای آنها مجری غیر دولتی تعیین شده است.

بهره برداری از جنگل ها در یک دوره 10 ساله تنها از درختان آسیب دیده

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به مصوبه استراحت جنگل ها که در اواخر دی ماه سال گذشته در دولت تصویب شد اظهار داشت: در این مصوبه به مدت 10 سال تنها بهره برداری از جنگل ها شامل درختان آسیب دیده یعنی درختان افتاده شکسته و آفت زده می شود.

وی با اشاره به اینکه البته سازمان جنگل ها معتقد است بهره برداری اصولی و علمی از جنگل ها برای پایداری بلند مدت این منابع ضروری است تاکید کرد: اما به نظر می رسد با توجه به وضعیت فعلی جنگل های کشور این دوره استراحت 10 ساله برای جنگل های کشور ضروری است.

اختصاص 75 میلیارد تومان برای احیای جنگل های زاگرس در سال جاری

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به خشکیدگی درختان بلوط زاگرس تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم و اساسی که در سطح وزارتخانه مطرح است بحث خشکیدگی بلوط های زاگرس است که برای سال جاری اعتباری معادل 75 میلیارد تومان برای احیای جنگل های زاگرس اختصاص داده شده است.

وی اظهار داشت: البته اعتبار لازم برای احیای کامل جنگل های زاگرس در یک دوره پنج ساله هزار و 70 میلیارد تومان یعنی سالانه حدود 200 میلیارد تومان است اما برای سال جاری تنها 75 میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شده است.

به گفته وی از این اعتبار 75 میلیارد تومانی 50 میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان جنگل ها و 25 میلیارد تومان دیگر به دنبال سفر رئیس جمهور به ایران در قالب برنامه احیای جنگل های زاگرس در دولت تصویب شد.

در سال 93 خشکیدگی جنگل های زاگرس متوقف شده است

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع اظهار داشت: در سال جاری از ابتدای فروردین تاکنون هیچ گزارشی در خصوص توسعه خشکیدگی در کل استان های زاگرس نداشته ایم که مهم ترین علل آن وجود بارندگی های مناسب در سال گذشته دمای زیر 10 درجه در چند مدت که موجب از بین رفتن افات شد و اقدامات بهداشتی و اورژانسی برای سازمان جنگل ها بوده است.

جلالی یادآور شد: خشکیدگی جنگل های زاگرس از 30 هزار هکتار در سال 88 شروع شد و هر سال این میزان دو تا سه برابر افزایش یافت تا اینکه در سال 92 خشکیدگی جنگل های البرز به یک میلیون و 130 هزار هکتار رسید اما در سال 93 تا کنون این میزان خشکیدگی در عرصه های زاگرس افزایش نداشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که در صورت عدم گسترش خشکیدگی در جنگل های زاگرس بتوان با تخصیص بودجه مناسب آسیب های وارد شده به این جنگل ها را ظرف پنج سال گذشته بازسازی کرد.

تجهیزات اطفای حریق در کشور ما همچنان سنتی است

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به آتش سوزی های سال جاری تاکید کرد: هنوز روش های اطفای حریق جنگل ها و مراتع در کشور ما سنتی و بیل و سرشاخه درختان است که با توجه به گسترش این پدیده در کشور و افزایش خشکسالی ها به این روش نمی توان در برابر آن مقابله کرد و بایستی با استفاده از پیشرفت ها و دانش روز دنیا به مبارزه در آتش سوزی جنگل ها پرداخت.

90 خودروی مجهز به وسایل اطفای حریق به شهرستان انتقال داده شد

وی با اشاره به تجهیز سازمان جنگل ها به 400 خودروی مجهز به وسایل اطفای حریق اظهار داشت: تاکنون 90 دستگاه از این خودروها به شهرستان ها انتقال داده شده و امیدواریم تا پایان سال جاری تمام 400 دستگاه خودروی کمک دار به شهرستان ها انتقال داده شود.

جلالی یادآور شد: همچنین در تفاهم نامه ای که با وزارت کشور برای اطفای حریق داشته ایم استفاده از تجهیزات دیگر دستگاه ها به هنگام آتش سوزی در جنگل ها مورد تاکید قرار گرفت و قرار شد شوراهای اسلامی و شهرداری های 28 هزار شهر و روستای کشور در مواقع بحران و آتش سوزی به کمک سازمان جنگل ها و محیط زیست بیاید.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران کشور تاکنون همکاری های نسبتا خوبی با سازمان جنگل ها برای اطفای حریق داشته اظهار داشت: در این تفاهم نامه بر افزایش این همکاری ها تاکید شده است.

آتش سوزی های عرصه های طبیعی سازمان یافته نیستند

جلالی در پاسخ به اینکه گفته می شود که آتش سوزی هایی که در سال جاری در عرصه های منابع طبیعی کشور رخ داده توسط افراد خاصی سازماندهی شده هستند گفت: اگر چه در برخی مناطق افراد برای منافع شخصی و به صورت عمد دست به آتش سوزی جنگل ها زده اند اما بررسی های ما چیزی مبنی بر اینکه آتش سوزی ها به صورت سازمان یافته در کشور رخ داده باشند را نشان نمی دهد.

افزایش 18 درصدی سطح آتش سوزی در عرصه های طبیعی نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به اینکه در سال 93 تاکنون 638 مورد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی رخ داده افزود: تعداد آتش سوزی در مدت مشابه در سال گذشته 720 فقره بوده بنابراین تعداد موارد آتش سوزی در سال جاری نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش نشان می دهد.

وی افزود: اما مساحت مناطقی که از عرصه های طبیعی در سال جاری تاکنون دچار حریق شده اند پنج هزار و 976 هکتار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که برابر هفت هزار و 47 هکتار بوده 18 درصد افزایش نشان می دهد.

سازمان جنگل ها امکان خرید هلیکوپتر ندارد

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع در پاسخ به اینکه کارشناسان تنها راه مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور را با توجه به صعب العبور بودن این مناطق اطفای هوایی حریق عنوان می کنند گفت: بودجه و اعتبار سازمان جنگل ها برای خرید هلیکوپتر از یک سو و نگهداری و استفاده از آن کفاف نمی دهد بنابراین تنها با رایزنی و توافق با دیگر سازمان ها که هلیکوپتر دارند قرار شده است که بعد از این در آتش سوزی جنگل ها از تجهیزات هوایی آنها استفاده شود.

وی افزود: البته سازماندهی برای راه اندازی یگان هوایی اطفای حریق در دستور کار سازمان جنگل ها قرار دارد که البته باید همزمان یگان زمینی اطفای حریق نیز تقویت شود چرا که بسیاری از آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی کشور ما به هنگام غروب رخ می دهد  که در این مواقع یگان هوایی کاربردی ندارد.

سوختن هفت هزار هکتار از جنگل ها و مراتع کشور در پنج ماه نسخت سال جاری

جلالی افزود: در سال جاری تاکنون 1900 هکتار از جنگل های کشور و چهار و 600 هکتار از مراتع کشور در آتش سوخته است. یعنی در مجموع حدود هفت هزار هکتار از جنگل ها و مراتع کشور در اثر آتش سوزی در سال جاری تاکنون از بین رفته است.

کاهش 20درصد از آتش سوزی های عرصه های طبیعی با استفاده از تجهیزات پیشرفته اطفای حریق

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به اینکه در طول 30 سال گذشته سالانه 15 هزار هکتار از اراضی ملی کشور از ناحیه آتش سوزی از بین رفته است یادآور شد: در صورتی که به تجهیزات روز اطفای حریق مجهز شویم قادر خواهیم بود سالانه تا 20 درصد از این مقدار را کاهش دهیم.

تعیین میزان دقیق جنگل های کشور تا پایان سال جاری

رئیس سازمان جنگل و مراتع در پاسخ به اینکه قرار بود آخرین سطح جنگل ها در سال جاری سنجش شده و میزان دقیق آن اعلام شود گفت: هنوز سنجش میزان سطح جنگل ها به طور کامل آماده نشده اما امیدواریم تا پایان سال بتوانیم از سطح جنگل ها و مراتع کشور آمار دقیقی ارائه دهیم.

وی در پاسخ به اینکه دولت بودجه خاصی برای مبارزه با زمین خواری و تصرف اراضی ملی اختصاص داده اظهار داشت: جلوگیری از زمین خواری در تصرف اراضی از وظایف اصلی سازمان جنگل ها و مراتع است و بخش اعظمی از بودجه سازمان به این بخش اختصاص دارد بنابراین دولت بودجه خاصی برای این منظور در نظر نمی گیرد.

جلالی با اشاره به اینکه در حال حاضر به ازای هر 70 هزار هکتار یک نفر نیروی حفاظتی در سازمان جنگل ها و مراتع وجود دارد افزود: چنانچه این تعداد دو برابر یا سه برابر شود قطعا در مبارزه با زمین خواری موفق تر عمل خواهیم کرد.

وی افزود: البته با سازمان هوا و فضا رایزنی هایی برای نظارت با استفاده از ماهواره ها برای جلوگیری از زمین خواری و اطفای حریق داشته ایم اما متاسفانه هنوز این نظارت ها به درستی عمل نمی کند.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع یادآور شد: در پنج ماه نخست سال جاری هزار و 768 فقره خلع ید از اراضی ملی با مساحت سه هزار و 961 هکتار داشته ایم.

وی افزود: در سال جاری یگان حفاظت سازمان از حدود 52 هزار و 768 هزار هکتار اراضی ملی نیز رفع تصرف کرده اند.

 

 


4600351
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد در سال گذشته بیش از ۳۶ میلیون خدمت تشخیص طبی در آزمایشگاه‌های مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور به‌صورت کاملاً رایگان به بیمه‌شدگان این سازمان ارائه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر ۱۶ ساله اهل کردستان پس از سه روز ربوده شدن و انجام تحقیقات در شعبه سوم دادسرای جنایی تهران و دستگیری متهم پرونده، به آغوش خانواده بازگشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شبکه‌های معاند تلاش دارند تا با بازنشر فیلم‌های تاریخ گذشته و قدیمی، مطالبه اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب را زیر سوال ببرند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، از اعزام تیم مشترک مدیریت بحران پایتخت به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درخصوص علت درج نشدن اسم پدر بر روی کارت ملی توضیحاتی ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درخصوص علت درج نشدن اسم پدر و مادر بر روی کارت ملی توضیحاتی ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از تکمیل تدوین طرح جامع آب خام شهر تهران در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جهان در طول ۱۰ ماه متوالی گذشته، بی‌سابقه‌ترین گرمای خود را تجربه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حمید صاحب گفت: ۴۸ درصد از دانش آموزان در تهران اضافه وزن دارند که این افراد در معرض بیماری‌هایی مانند دیابت و مشکلات قلب و عروق قرار می‌گیرند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره محیط زیست شهر تهران از تلاش برای ساماندهی پسماند کشاورزی در تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است