وبگردی 09:33 - 13 اسفند 1393
ریزگردها غرب و مرکز آسیا را درنوردید و پدیده گرد و غبار دغدغه همه سازمان های مردم نهاد کرانه خزر نیز شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،  علاوه بر پدیده ریزگردها، سرقت زباله و مسئله مدیریت پسماند در استانهای شمالی، تهیه نشدن طرح آمایش سرزمین و وضعیت مبهم اولین تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر از دیگر دغدغه های فعالان زیست محیطی مازندران است که در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرده اند.


کارشناس ارشد جنگل ها و مراتع و عضو جمعیت نگاه سبز رامسر به پدیده ریزگردها، خشک شدن تالابها و وضع بد آبهای شیرین اشاره کرد و گفت: این مسئله سبب می شود تا نسل بعدی با چالشهای عظیمی برورو شود.

کم توجهی به آمایش سرزمین

محمد سجادی افزود: علت اساسی بروز چنین پدیده هایی، آمایش نشدن سرزمینی کشور است درحالیکه اکونومی بر اساس اکولوژی باید تدوین شود و بر اساس آن باید حرکت کنیم.

این کارشناس ارشد جنگل و مرتع ادامه دارد: اقتصاد به دست نمی آید مگر آنکه بر اساس آب و هوا حرکت کنیم و با توجه وضعیت جدید، گردو غبار و مسائلی که در حال اتفاق است، همکاری منطقه ای کشورها برای رفع مسائل پیش آمده ضروری است.

ریزگرد ها

وی به مشکل کم آبی اشاره و اضافه کرد: در اصفهان برای تولید هریک کیلوگرم برنج، شش متر مکعب آب نیاز است، آیا وقت آن نرسیده که در استانهایی نظیر اصفهان، گرگان و خوزستان کشت های آبی را ممنوع کنیم و بر اساس اکولوژی گام برداریم؟

معضل سرقت زباله

همچنین علیرضا فلاحتکار عضو شورای شهر تنکابن و مدیر اجرایی پروژه پسماند نیز با بیان اینکه طبق ماده ۱۶ قانون پسماند، هرگونه نگهداشت و انباشت زباله جرم است و قانونگذار نص صریحی را پیرامون این مسئله آورده است، به سرقت زباله اشاره کرد و گفت: در استان مازندران روزانه سه هزار تن زباله تولید می شود و ۳۰ درصد زباله ها خشک است.

وی تصریح کرد: میانگین تولید زباله در ماه گذشته قریب به ۶۰۰ تن بود و در استان مازندران روزی ۹۰۰ تن زباله خشک و ماهانه ۲۷ میلیون کیلوگرم زباله خشک تولید می شود که سالانه ۱۹۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با میانگین ماهانه ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول دور ریخته می شود.

وی پیشنهاد کرد در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون پسماند مراکز پلیس راه شهری و بین شهری از هرگونه جابجایی زباله خشک جلوگیری کنند و این امر به شهرداریها برگردد و واحد مدیریت های پسماند شکل گیرد.

فلاحتکار افزود: همانگونه که حمل و نقل چوب در کشور ممنوع است و باید بارنامه مشخصی داشته باشد این امر در زمینه زباله خشک نیز تدوین شود.

وی گفت: طرح تفکیک زباله از مبداء را شروع کردیم و اگر جلوی سرقت زباله گرفته و تدابیری اندیشیده تا از خروج زباله از شهرها جلوگیری شود، این امرسبب تامین  منابع مالی سایتها می شود.

افتتاح اولین کارخانه زباله سوز کشور

میانکاله ذخیره گاه زیست کره شود

حر منصوری دیده بان میانکاله و فعال زیست محیطی نیز با بیان اینکه در تالاب میانکاله مشکلات متعددی داریم گفت: اگر بخواهیم از آبهایی که از بالادست، از رودخانه ها و زمینهای کشاورزی خارج می شوند، جلوگیری کنیم چه چیزی را باید جایگزین داشته باشیم.

وی گفت: اگر شکار در منطقه صورت نگیرد چه چیزی را جایگزین شکار داشته باشیم و به دامداران بگوییم که دامشان را اضافه نکنند، پس چه کاری کنند و آیا زمان آن نرسیده که میانکاله را بصورت یک ذخیره گاه زیست کره بصورت قانونی تصویب کنیم تا وقتی در شالیزارهای بالادستش کشت شد مردم از سموم کشاورزی استفاده نکنند و برنجشان گران خریداری شود.

وی گفت: در ذخیره گاه زیست کره، دامداریها و کلبه های صیادی به عنوان اقامتگاههای بومگردی تعریف شود و اکنون تعریف حقوقی مشخصی وجود دارد و وضعیت حقوقی یک زیست کره مشخص و اجرا شود.

وی گفت: میانکاله می تواند یک الگوی موفق برای شمال و ایران باشد.

طرح مطالعاتی مناطق تحت حفاظت در حال مطالعه است

احمدعلی کیخا معاون زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه طرح مدیریت همه مناطق تهیه شده است گفت: طرح مطالعاتی همه مناطق تحت حفاظت حدود یک دهه شروع شده است که مبنای حرکت محیط زیست خواهد بود.

تالاب سیرانگلی

وی با بیان اینکه شهر رامسر با کلکسیون خوبی از انواع تالابها و زیستگاهها می تواند میزبان حضور نشست ها و اجلاس ها باشد، گفت: باید از ظرفیت مرکز کنوانسیون رامسر برای رفع مسائل زیست محیطی استفاده کرد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در سفر اخیر به مازندران برای افتتاح ساختمان مرکز کنوانسیون رامسر با اشاره به اینکه آمایش سرزمین از سیاستهای اصلی برنامه ششم کشوراست گفت: این برنامه از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی با یک نگرش توسعه پایدار در حال تدوین است و مقرر شد که طرح آمایش سرزمین سند پشتیبان برنامه ششم توسعه باشد.

وی افزود: در ارتباط با بحث مکانیابی، فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و ارزیابی زیست محیطی باید اقدام شود و هر فعالیت بزرگی که با طبیعت در اتباط است باید از محیط زیست مجوز بگیرند و بر اساس ارزیابی فعالیتهای مختلف قابل توجیه خواهد بود.

دو هزار و ۱۰۰ تالاب جهان در سایت رامسر ثبت شده است که ۲۴ تالاب از ایران است.


5971353
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دنیای شلوغ ما که همه عجله دارند، چت کردن به یک وسیله ارتباطی سریع تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر ایمان به خدا و پیغمبر دارید، نباید دشمن خدا را دوست داشته باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رفاه زندگی در پیری منوط به برنامه ریزی اقتصادی در دوران شروع زندگی و جوانی است برای این کار باید چند اصل را رعایت کنید تا برنامه ریزی مالی بهتری داشته باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» درحالی برخی کاربران و رسانه‌ها مدعی حضور گسترده نیرو‌های پلیس در پارک دانشجو هستند که این تصویر مربوط به ۷ سال پیش است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این روزها و بعد از عملیات وعده صادق، اوضاع در مناطق محاصره‌شده، رو به بهبود است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات گسترده و پیچیده ایران علیه رژیم صهیونیستی زوایای ناگفته زیادی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» روش‌های هوشمندانه‌ای که رسانه‌ها از گذشته تاکنون برای تحت تاثیر قرار دادن باور‌های مخاطب به کار گرفته‌اند، با بروز رسانه‌های جدیدتر و تاثیرگذارتری مانند توئیتر، فیسبوک و. شکل نوینی به خود گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حامیان غربی رژیم صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم‌ نسبت به خباثت‌هایی که در سر دارد، هشدار دادند. آن‌طور که در گزارش رسانه‌های غربی آمده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوها و تماس‌های تلفنی از نتانیاهو خواسته پاسخی به ...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است