بین‌الملل 17:01 - 05 آذر 1399

تشدید تنش میان اروپا و ترکیه/ روزهای آتی آکنده از غافلگیری است

به گزارش خبرگزاری مهر، رأی الیوم در مطلبی با اشاره به بازرسی یک کشتی ترکیه‌ای از سوی نظامیان آلمانی در نزدیکی سواحل لیبی در دریای مدیترانه، آورده است: تعرض یک کشتی جنگی آلمانی به کشتی تجاری ترکیه‌ای که در مسیر شهر مصراته لیبی بود و فرود نیروهای ویژه آلمان از بالگرد بر عرشه این کشتی و بازرسی و بازداشت کاپتان و سرنشینانش، اقدامی خطرناک است که شاید اگر تشدید شود به رویارویی نظامی مبدل خواهد شد. تعرض یک کشتی جنگی آلمانی به کشتی تجاری ترکیه‌ای که در مسیر شهر مصراته لیبی بود و فرود نیروهای ویژه آلمان از بالگرد بر عرشه این کشتی و بازرسی و بازداشت کاپتان و سرنشینانش، اقدامی خطرناک است که شاید اگر تشدید شود به رویارویی نظامی مبدل خواهد شد

این رسانه می‌نویسد: مقامات ترکیه به این اقدام آلمان واکنش نشان دادند و خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه وعده اقدامات لازم برای حمایت از کشتی‌های تجاری ترکیه را داد؛ اما ماهیت این اقدامات را مشخص نکرد؛ ولی احتمالاً کشتی‌ها را با ناوهای جنگی اسکورت خواهد کرد یا نیروهای ویژه را در این کشتی‌ها برای حمایت و مقابله با هرگونه تعرضی مستقر می‌کند.

رأی الیوم نوشت: نیروهای آلمانی که یک شب کامل را در کشتی تجاری ترکیه سپری کردند، چیزی نیافتند و این نشان می‌دهد که آنچه به فرماندهی عملیات «ایرنی» اروپایی در رم ویژه اعمال ممنوعیت ورود سلاح و تجهیزات نظامی به طرف‌های درگیر در لیبی رسیده است، دقیق نبوده یا شاید گمراه کننده بوده است.

این رسانه در ادامه این اقدام آلمان علیه ترکیه در نزدیکی سواحل لیبی را به مثابه تشدید اقدامات اروپا در قبال ترکیه به ویژه با توجه به حالت تنشی که بر شرق مدیترانه حاکم است و مخالفت اروپا با دخالت نظامی ترکیه به نفع دولت وفاق ملی لیبی دانست و نوشت: اتحادیه اروپا تهدید به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه کرده است.

رأی الیوم آورده است: اتحادیه اروپا تهدید کرده است که ترکیه را به دلیل اتهامش توسط یونان و قبرس به ارسال کشتی‌هایی با حمایت قایق‌های جنگی برای حفاری و اکتشاف نفت و گاز در مناطق مورد مناقشه در آب‌های قبرص و یونان تحریم می‌کند؛ این در حالی است که ترکیه این اتهام را تکذیب می‌کند و در عین حال بر حفاری و اکتشاف اصرار می‌کند.

این رسانه می‌نویسد: دولت آلمان که ترکیه را بزرگترین شریک تجاری خود می‌داند (۴۰ میلیارد یورو حجم تبادل تجاری سالیانه میان دو کشور است)، تصمیم گرفته است که در جبهه یونان، قبرس و فرانسه در بحران شرق دریای مدیترانه بایستد و چه بسا این اقدام یک مقدمه یا آخرین پیام هشدار قبل از اعمال تحریم‌های اروپایی علیه آنکارا است. اتحادیه اروپا به هیچ وجه از دخالت نظامی ترکیه در لیبی و مشارکت نیروهای آنکارا درجنگ در کنار جمهوری آذربایجان در بحران قره باغ با ارمنستان راضی نیست و خشم این اتحادیه را علیه ترکیه به ویژه پس از رقم خوردن سرنوشت جنگ قره باغ به نفع آذربایجان، تشدید کرده است. اتحادیه اروپا به هیچ وجه از دخالت نظامی ترکیه در لیبی و مشارکت نیروهای آنکارا در جنگ در کنار جمهوری آذربایجان در بحران قره باغ با ارمنستان راضی نیست

رأی الیوم در ادامه گزارش داد: اروپا بزرگترین شریک تجاری ترکیه (حجم تبادل تجاری میان آنها به ۱۰۰ میلیارد یورو در سال می‌رسد) است و اقدام اروپا برای تحریم در حالی که بحران اقتصادی ترکیه روز به روز شدیدتر می‌شود و ارزش لیر در برابر دلار آمریکا (هر دلار هشت لیر) کاهش می‌یابد، زیان زیادی به اقتصاد ترکیه در سایه گزارش‌هایی برای روی آوردن شهروندان ترکیه برای خرید طلا به عنوان سرمایه‌ای امن، وارد می‌کند.

این رسانه در ادامه به فشار شدید اروپا علیه ترکیه اشاره کرده و احتمال می‌دهد که این فشار با آمدن جو بایدن در آمریکا که حامی کردهاست، بیشتر هم بشود.

رأی الیوم این سوال را مطرح می‌کند که واکنش حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه با این فشارها به چه صورت خواهد بود؟ آیا از نیروهای ویژه و کشتی‌های جنگی برای ممانعت از سد کردن کشتی‌ها و بازرسی آنها در دریای مدیترانه استفاده خواهد کرد؟ مهمتر از این با تحریم‌هایی اقتصادی احتمالی اروپا چه خواهد کرد؟

این رسانه در پایان می‌نویسد: تنش میان اروپا و ترکیه در حال تشدید است و روزهای آینده آکنده از غافلگیری‌هایی است به ویژه که همه شواهد حاکی از آن است که آنکارا پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا نخواهد برد.


10827252
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های عراقی از وقوع انفجار در پایگاه نظامی «کالسو» در شمال استان بابل خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شدت سکوت حکام عرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به تشدید تنش‌ها اعلام کرد که این کشور به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک منبع آگاه در لندن اعلام کرد که انگلیس درخواست رژیم صهیونیستی برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را با جدیت رد کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای اولین بار بر سر تعیین حدود مرزی میان خود به توافق رسیدند که طی آن ۴ روستا به دولت باکو بازگردانده می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مقاومت فلسطین جمعه شب اعلام کردند که به پایگاه نظامیان صهیونیست در استان جنین واقع در شمال کرانه باختری حمله کرده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی‌ان‌ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی ان ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است