گوناگون 22:50 - 23 بهمن 1394

کویر سفیدپوش شد

بارش نخستین برف در سال جاری در حالی بخش‌هایی از کویر کرمان را سفیدپوش کرده است که طبق آمار میزان بارش‌ها در سال جاری در این استان کاهش‌یافته و روزهای کم‌آبی در انتظار مردم استان است.



مردم استان کرمان در سال جاری شاهد تغییرات شدید آب و هوایی در فواصل بسیار اندک هستند، زمستان کرمان تا چند روز قبل روزهای گرمی را سپری می‌کرد بطوریکه حتی شایعه بروز زمین‌لرزه به دلیل افزایش ناگهانی دما در کرمان پیچید و مسئولان شهر به‌ناچار درصدد تکذیب شایعات بودند، افزایش گرمای هوا و همچنین روزهای گرم در طول زمستان از سوی کارشناسان هواشناسی در کرمان به اثرات پدیده ال نینو تعبیر شده است.



حضور گسترده کرمانی ها در معابر و برگزاری نماز شکر

در شرایطی که کرمانی‌ها شاهد کمترین بارندگی‌ها طی سال‌های اخیر در طول زمستان هستند که علیرغم پیش‌بینی‌های قبلی، برف شمال استان کرمان را فراگرفت و اکثر شهرستان‌های این منطقه از استان زیرپوششی از برف قرار گرفت.



هرچند این بارش‌ها که در مقایسه با سال‌های قبل قابل‌توجه نیستند، اما بارش نخستین برف زمستانی که امسال در استان کرمان روی داد منجر به شادی مردم و کشاورزان شد و نماز شکر توسط کشاورزان در بسیاری از روستاها و مناطق دورافتاده استان برگزار شد.



مردم کرمان نیز که امسال از بارش برف ناامید شده بودند از اواخر شب گذشته که بارش برف آغاز شد به خیابان‌ها آمدند و امروز نیز مردم در پارک‌ها و بوستان‌ها و به‌خصوص مناطق برف‌گیر ازجمله پیست طبیعی سیرچ حضور یافتند و به شادی پرداختند.



میزان بارش ها در مناطق مختلف کرمان/ بارندگی در مجاورت گرمترین نقطه زمین

طبق آمار هواشناسی استان کرمان بارش طی ۲۴ ساعت گذشته در کرمان ۶.۴، شهربابک، رفسنجان و ماهان ۳.۸، زرند ۲.۶، بافت، لاله‌زار ۱.۵، رابر و شهداد ۱.۲ و سیرجان ۰.۲ گزارش‌شده است.



بارش برف هرچند عبور و مرور در جاده‌های استان را با کندی مواجه کرد اما هیچ‌یک از راه‌های اصلی استان مسدود نشد و با تلاش راهداران راه‌های استان تاکنون باز نگه‌داشته شده است.



اما طبق اعلام پلیس‌راه کرمان از عبور و مرور خودروهای فاقد زنجیر چرخ و دارای نقص در سیستم روشنایی و گرمایشی جلوگیری می‌شود.



جاده های کرمان باز است

مرکز مدیریت راه‌های استان کرمان نیز اعلام کرد که در جاده‌های کفنوئیه بافت، جوزم شهربابک، سرچشمه رفسنجان، کوه پنج و سنگ صیاد بردسیر، خانه سرخ سیرجان، راهدارخانه امام علی (ع) و گردنه پابدانا در کوهبنان بارش برف گزارش‌شده است.



کاهش دمای شدید در استان کرمان، منجر به یخبندان در برخی از راه‌ها شده است که با تلاش راهداران راه‌های استان باز گزارش‌شده است و خوشبختانه حادثه مهمی نیز در جریان بارش‌های اخیر استان روی نداده است.



استقبال بی‌نظیر مردم از پیست برف‌گیر سیرچ نیز در امروز در حالی روی‌داده است که از سوی مسئولان تاکنون هیچ‌گونه ساماندهی برای استفاده عمومی از این منطقه انجام‌نشده است و تفریحات مردم در این منطقه که با حضور پررنگ مردم شهر کرمان همراه بود در اکثر موارد غیراستاندارد و خطرآفرین بود.



اما این بارش‌ها در حالی در کرمان روی‌داده است که کرمان امسال یکی از کم بارش ترین زمستان‌های سال‌های اخیر را پشت سر گذاشته است اما پیش‌بینی می‌شود بیشترین بارندگی‌های سال جاری در کرمان در دو ماه آتی روی دهد.



تمام این‌ها در حالی در کرمان روی داد که دقیقاً یک روز قبل از بارش برف، ریزگردها در آسمان استان کرمان خودنمایی می‌کردند و میزان آلودگی هوا طبق اعلام سازمان محیط‌زیست به مرحله خطر رسید.



میزان آلودگی به حدی بود که بسیاری از مردم کرمان را دچار مشکلات تنفسی کرد، نکته قابل‌توجه این است که هیچ اخطاری از سوی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص آلودگی هوا به مردم داده نشده بود.



تعارضات پدیده‌های جوی در سال جاری یکی از بارزترین پیامدهایی تغییرات اقلیمی در کرمان است که مردم را نیز سردرگم کرده است.



ال نینو کرمان را خشک تر کرده است

محمد زبردست، کارشناس ارشد منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: درواقع در سال جاری خبری از بارش‌های سیل‌آسا که توسط ستاد بحران کشور پیش‌بینی شد نبود اما ال نینو در استان کرمان کاملاً مشهود بود به این صورت که بارندگی در زمستان امسال به‌شدت کاهش یافت.



وی، بی‌آبی را یکی از چالش‌های استان دانست و افزود: بارندگی برف طی ساعت‌های گذشته نیز نسبت به سال‌های قبل کمتر بوده است و این بارندگی ها نمی‌تواند منبع مورداطمینانی برای تابستان امسال باشد.



وی گفت: ال نینو درواقع سبب تغییرات شدید و افزایش دما شده است و در کرمان تغییرات دمایی در روزهای گذشته در طول دو روز پیاپی گاه بی‌سابقه بوده است.



زبردست افزود: این تغییرات دمایی می‌تواند منجر به تشدید خشک‌سالی در کرمان شود، ضمن اینکه احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی را در ماه آینده بسیار زیاد می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این تغییرات اقلیمی در ماه آینده تشدید شود.



وی گفت: سال گذشته نیز گرمای هوا و شکوفه دادن باغ‌های استان، در حالی زودتر از موعد روی داد که سرمای ناگهانی بسیاری از کشاورزان به‌خصوص گردو داران در بافت و رابر را غافلگیر کرد به‌گونه‌ای که تولید این محصول در کرمان تا ۷۰ درصد کاهش یافت.



وی ادامه داد: خشک‌سالی موجب افزایش کانون‌های بحرانی ریزگردهای محلی در استان شده است و شاهد بروز این پدیده برای چندمین بار پیاپی در اکثر شهرستان‌های شمالی استان در هفته گذشته در استان بودیم.



زبردست افزود: بیشترین طوفان شن و ریزگرد در شرق استان کرمان روی می‌دهد و موجب افزایش بیابان‌ها در منطقه شده است و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به مردم تحمیل می‌کند.



وی ادامه داد: ایام گرم سال در استان کرمان زیاد شده و متوسط دمای هوا نیز افزایش‌یافته است و نتیجه آن تنش‌های بیشتر خشک‌سالی و درنهایت بروز آفت‌ و خسارت‌ به کشاورزان شده است.



حمیده حبیبی، رئیس مرکز هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: از قبل بارش برف و افت شدید دما در اواخر این هفته پیش‌بینی و به ستاد بحران و دستگاه‌های زی ربط گزارش‌شده بود.



وی افزود: بارش‌ها از اواخر شب گذشته در شمال و غرب استان روی داد و بارندگی در قالب برف و باران مشاهده شد که در مناطق سردسیر به‌ویژه در شهرستان‌های شمالی در قالب برف بود.



تابستانی خشک در انتظار مردم کرمان

وی گفت: این سامانه جوی از اواخر وقت امروز به‌صورت کامل از استان کرمان خارج می‌شود اما پیش‌بینی ما افزایش بارش‌های در دو ماه آتی است و امیدواریم طبق پیش‌بینی‌های بلندمدت شاخص بارندگی‌ها در کرمان افزایش یابد.



محسن صالحی، رئیس ستاد بحران استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: بروز ال نینو و بارش‌های شدید در استان کرمان به‌درستی منتقل نشده بود درواقع طبق پیش‌بینی‌های علمی میزان بارندگی‌ها در استان کرمان در سال جاری مشابه سال قبل خواهد بود.



وی افزود: تنها تأثیری که این پدیده امکان دارد داشته باشد بارندگی در چارچوب میزان بارش‌های قبلی در زمان اندک است.



وی به خشک‌سالی و کمبود آب در استان اشاره کرد و افزود: ال نینو نمی‌تواند خشک‌سالی را در کرمان تمام کند و باید از هم‌اکنون باصرفه جویی به فکر تأمین آب در ایام گرم تابستان باشیم.



هرچند مردم کرمان، امروز را به دلیل بارش برف جشن گرفتند اما باید این مسئله مهم به مردم گوشزد شود که میزان بارش‌ها در کرمان با کاهش جدی مواجه شده است و بزرگ‌ترین استان کشور در سال جاری نیز با چالش همیشگی خود یعنی بی‌آبی مواجه خواهد بود.
کرمانشاه سفید پوش شد باشگاه خبرنگاران

7677350
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است