استانی 12:10 - 14 تیر 1394
مدیر ایسنای خراسان رضوی معتقد است: رسانه‌ای که در مقام هدف قصد تبعیت از مقاصد کتاب الهی را دارد رسانه‌ای است که باید نور هدایت را در جامعه پراکنده ‌کند و از این حیث می‌توان رسانه‌ها را، به رسانه نور یا هادی و رسانه تاریکی‌ها یا مضل تقسیم کنیم.

نشست نقش رسانه‌ها در ترویج قرآن و عترت(ع) برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر هادی بختیاری شب گذشته، 13 تیر ماه در نشست هم‌اندیشی بین مدیران و مسئولان رسانه‌ها که با موضوع «نقش رسانه‌ها در ترویج قرآن و عترت(ع)» در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به دعوت بسیج رسانه برگزار شد، اظهار کرد: ارتباط رسانه و حوزه قرآن و عترت(ع)را می‌توان از سه منظر غرض و غایت، روش و موضوع بررسی کرد.

رسانه نور، رسانه تاریکی

بختیاری با اشاره آیه اول سوره حضرت ابراهیم(ع) که در آن غرض از ارسال قرآن خارج کردن مردم از تاریکی‌های ضلالت و راهنمایی به نور هدایت آمده است، افزود: رسانه‌ای که در مقام هدف قصد تبعیت از مقاصد کتاب الهی را دارد رسانه‌ای است که باید نور هدایت را در جامعه پراکنده ‌کند و از این حیث می‌توان رسانه‌ها را، به رسانه نور یا هادی و رسانه تاریکی‌ها یا مضل تقسیم کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها را از باب روش و ارزش‌های حاکم بر چگونگی فعالیت رسانه‌ای نیز می‌توان به قرآن و عترت(ع) انتساب داد، افزود: التزام به ارزش‌ها و ویژگی‌هایی که در آیات و روایات در باب تبیین و تبلیغ آمده است، فارغ از موضوع و حوزه‌ای که رسانه به آن اشتغال دارد، می‌تواند رسانه را تبدیل به رسانه قرآنی کند یعنی رسانه‌ای که بر طریق ترسیم شده از سوی قرآن فعالیت می‌کند.

مدیر ایسنای خراسان رضوی افزود: رسانه اما می‌تواند علاوه بر التزام به مقاصد و ارزش‌های کتاب وحیانی، موضوع فعالیت خود را نیز قرآن و عترت(ع) قرار دهد، یعنی رویدادها و شخصیت‌های این حوزه را اطلاع‌رسانی کند، معارف قرآن و عترت(ع) را آموزش دهد، مردم را برای رفتار و مناسک دینی ترغیب و اقناع کند و اوقات فراغت مردم را با سرگرمی‌های دینی بگذراند.

بختیاری با اعتقاد بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند از حیث هدف و ارزش‌های حاکم در این حوزه وحدت داشته باشند، تصریح کرد: اما به لحاظ موضوع و شکل پرداختن در حوزه قرآن و عترت تنوع فعالیت رسانه‌ای مطلوب است و نباید به یکسان‌سازی رسانه‌ها اقدام کرد.

وی راه رسیدن به اشتراک عمل در یک موضوع خاص بین رسانه‌ها را «گفت‌وگو» دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات موجود این است که باب گفت‌وگو بین رسانه‌ها بسته است.

بختیاری با بیان اینکه راه افزایش تاثیرگذاری صرفا عمل مشترک نیست، گفت: باید توجه کرد به طور کلی رسانه‌های ما ضعیف و نحیف هستند و برای افزایش اثربخشی رسانه‌ها باید ابتدا به تقویت رسانه‌ها پرداخت و تمامی عوامل محیطی را در راستای اثربخشی و قدرت‌بخشی رسانه‌ها فراهم کرد.

تشکیل شورای هماهنگی فعالان رسانه‌ای حوزه قرآن و عترت(ع)

مدیر ایسنای خراسان رضوی برگزاری چنین نشست‌هایی برای پرداختن به موضوع ترویج قرآن و عترت(ع) را مفید دانست و افزود: برای تداوم این محفل میتوان شورای هماهنگی فعالان رسانه‌ای در حوزه قرآن و عترت(ع) را با حضور نمایندگان رسانه‌های استان تشکیل داد.

جای خالی گفتمان مشترک بین رسانه‌ها

سرهنگ جواد علما، رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی نیز در این جلسه به برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با حضور دانشگاهیان از سوی بسیج رسانه اشاره کرد و گفت: نشست امشب با حضور مدیران و فعالان رسانه‌ای شاه‌بیت این نشست‌هاست و در نظر داریم این سلسله نشست‌ها را تقویت کرده و بعد از ماه مبارک رمضان به صورت ماهیانه برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این نشست‌ها با مدیران رسانه‌ای به مشکلات صنفی خبرنگاران نیز پرداخته می‌شود، عنوان کرد: فکر می‌کنم هنوز رسانه‌ها در مسائلی که فصل مشترک دارند، به یک گفتمان مشترک نرسیده‌اند و این در حالی است که دشمن از ظرفیت رسانه به نحو مطلوب استفاده می‌کند.

علما با اشاره به اینکه در حال حاضر کارکرد رسانه فراتر از سرگرمی و اوقات فراغت است، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی ظرفیت دوم رسانه‌های کشور است اما متاسفانه از ظرفیت رسانه‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

لزوم هم‌افزایی رسانه‌ای برای ترویج قرآن

محمودی، مدیر خبرگزاری تابناک خراسان رضوی نیز در این نشست به تاکید حضرت علی(ع) درباره عمل به قرآن اشاره و اظهار کرد: باید به سمت قرآن عملی برویم و باید محتوای قرآن در عمل و رفتار ما دیده شود.

وی صفحات و ستون‌های قرآنی در رسانه‌ها را که نگاه جزیره‌ای و سکولاریستی به قرآن دارند را بزرگترین ظلم به قرآن دانست و تصریح کرد: نمایشگاه قرآن نباید صرفا به محل فروش قرآن تبدیل شود؛ در حال حاضر نگرش فرمالیستی و ظاهری به نمایشگاه داریم، در حالی که نمایشگاه قرآن باید کیفی باشد.

محمودی ادامه داد: رسانه‌ها زمانی می‌توانند ادعا کنند در زمینه ترویج قرآن موفق هستند که در کنار هم بوده و هم‌پوشانی و هم‌افزایی رسانه‌ای داشته باشند.

ترویج قرآن با کادرسازی رسانه‌ای

حسن کدخدا عرب، نماینده روزنامه قدس نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اهمیت گفتمان‌سازی و جریان‌سازی رسانه‌ای برای ترویج قرآن و عترت، گفت: قرآن مهم‌ترین رسانه است و اینکه تاکنون نتوانستیم از ظرفیت آن به درستی استفاده کنیم، مشکل ماست.

وی مهم‌ترین نیاز برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت را کادرسازی در رسانه‌ها برشمرد و افزود: اینکه رسانه‌ها تاکنون کمتر به قرآن پرداخته‌اند، به دلیل این است که کادرسازی قرآنی در رسانه‌ها نداریم و باید در بدنه نشریات و رسانه‌ها نویسندگان قرآنی داشته باشیم.

نگاه رزومه‌ای اداره کل ارشاد به نمایشگاه قرآن

محمد شیخانی، مدیر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی نیز نگاه فصلی به موضوعات را در عرصه سیاست، فرهنگ، اقتصاد، رسانه و ... را از آفت‌های موجود دانست و اظهار کرد: کمتر پرداختن به قرآن و عترت را باید یک ضعف سلسله مراتبی دانست؛ نگاه اداره کل ارشاد استان به نمایشگاه قرآن یک نگاه رزومه‌ای است و رسانه‌ها هم به این نمایشگاه نگاه درآمدزایی دارند.

وی ادامه داد: در کنار نگاه رزومه‌ای اداره کل ارشاد و نگاه درآمدزایی رسانه‌ها به نمایشگاه قرآن، نگرش مردم هم به این نمایشگاه تفریح و سرگرمی است و تنها درصد اندکی از آن‌ها با نگاه اختصاصی از نمایشگاه بازدید می‌کنند و در این بازدیدها هم چیزی عاید مردم نمی‌شود.

شیخانی با بیان اینکه علیرغم آنکه بار اصلی اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن بر عهده رسانه‌ها است، اما متاسفانه امکاناتی برای آن‌ها در نمایشگاه فراهم نیست، خاطرنشان کرد: حضور رسانه‌ها در این نمایشگاه یک حضور سلبی است و اثرگذاری ندارد، رسانه‌ها باید مطالبه‌محور در نمایشگاه حاضر شوند؛ همچنین باید آسیب‌شناسی شود که چرا رسانه‏‌های مکتوب استان در نمایشگاه قرآن حاضر نمی‌شوند و حضور در این نمایشگاه را در حد و اندازه پرستیژ کاری خود نمی‌بینند.

وی با اعتقاد بر اینکه در صورتی که نمایشگاه قرآن برگزار نشود، مردم خلأ آن را احساس نمی‌کنند، تصریح کرد: به نظر من بهتر است نمایشگاه قرآن دو یا سه سال برگزار نشود و در زمینه آن آسیب‌شناسی صورت گیرد.

مدیر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی اضافه کرد: به نظر من نباید در ترویج قرآن و عترت در رسانه‌ها به دنبال یکسان‌سازی گفتمان باشیم، زیرا این امر را آفت می‌دانم.

نمایشگاه قرآن به‌روز نیست

خالقی، مدیر خبرگزاری آنا و ایسکانیوز در خراسان رضوی هم در بخشی از این نشست استقبال از نمایشگاه قرآن را به عرضه و تقاضا مرتبط دانست و عنوان کرد: نمایشگاه قرآن هنوز نتوانسته است به نیاز اصلی جامعه در ابعاد لازم پاسخ دهد و به عبارت دیگر این نمایشگاه به روز نیست و از جامعه عقب‌تر است.

ضرورت تعیین شاخص برای ارزیابی نمایشگاه

ضیایی، مسئول تعلیم و تربیت بسیج رسانه خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه رسانه‌ها به مطالبات مردمی در حوزه قرآن نپرداخته‌اند، اظهار کرد: در حوزه ترویج قرآن و عترت گفتمان مشترک لازم است، اما تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مشترک لازم نیست.

وی با اشاره به اینکه مردم اطلاع چندانی از محتوای داخل نمایشگاه قرآن ندارند، گفت: باید اطلاع‌رسانی دقیقی از غرفه‌های موجود در نمایشگاه صورت گیرد، زیرا در صورت اطلاع‌رسانی دقیق مردم استقبال می‌کنند؛ همچنین عدم اطلاع دقیق اصحاب رسانه از برنامه‌های نمایشگاه مشکل دیگری است که باید مرتفع شود.

ضیایی با بیان اینکه شاخصی برای تعیین نقاط قوت و نکات کلیدی نمایشگاه قرآن تعیین نشده است، افزود: این شاخص‌ها باید تعیین شود تا بر اساس آن در برگزاری نمایشگاه قرآن نقاط قوت، حفظ و تقویت و نقاط ضعف برطرف شود.

در حاشیه:

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی از عدم حضور نماینده روابط عمومی و معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست انتقاد کرد و گفت: علیرغم دعوت روابط عمومی بسیج رسانه نمایندگان ارشاد در نشست حاضر نشدند.

انتهای پیام


6697850
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است