وبگردی 21:00 - 07 آذر 1394
اصل‏ بیست و هشتم قانون اساسی: "هر کس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را که‏ بدان‏ مایل‏ است‏ و مخالف‏ اسلام‏ و مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏ برگزیند. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ نیاز جامعه‏ به‏ مشاغل‏ گوناگون‏، برای‏ همه‏ افراد امکان‏ اشتغال‏ به‏ کار و شرایط مساوی‏ را برای‏ احراز مشاغل‏ ایجاد نماید."

حق اشتغال در عرصه سینما

در حرفه سینما امابر اساس آیین نامه مورخ چهاردهم مردادماه ١٣٦٨ نخست وزیری و اصلاحیه آن مورخ نهم تیرماه ١٣٧٢معاون اول ریاست جمهوری آیین نامه بررسی فیلمنامه و صدور پروانه فیلمسازی که در تعارض با نص صریح قانون اساسی شکل گرفته است هرگونه فعالیت در سپهر سینما نیازمند کسب مجوز پروژه ای و ضرورت دریافت مجوز برای هر فعالیت است!

این در حالی است که در کسب و کار سایر صنوف هم چون پزشکان ، مهندسان و یا تولید کنندگان لبنیات، فروشندگان مواد خوراکی و ارایه کنندگان خدمات فنی مکانیکی و رایانه ای ، پدیده ای به نام تایید مستمر و نوبه ای فعالیت و دریافت مجوز و پروانه متصور نیست! این کژی از آنجایی آغاز شد که متولیان حکومت و دولتمردان، باور به تایید صلاحیت فعالان و کارگران کسب و کار سینما را در طی فرایند صنفی هم چون سایر اصناف و کارکنان پیش گفته کافی نمی دیدند و نظارت قبل،حین و پس از ارایه محصول و خدمات سینمایی را با صدور مجوز برای هر پروژه ضروری شمردند.

برای مثال یک تولید کننده سنتی و یا صنعتی لبنیات با دریافت صلاحیت از صنف و یا وزارت صنعت و معدن می تواند تا مادامی که خود صلاح و نیاز بداند به اشتغال در عرصه یاد شده اهتمام ورزد. در این میان نیز بازرسی نوبه ای توسط صنف و حاکمیت برای کسب اطمینان از سلامت محصول انجام می شود. و در صورت تخطی و یا تخلف از دستور العمل های صادره توسط مراجع ذی صلاح موضع در محاکم ذی صلاح قانونی مطرح و بر اساس میزان تخلف تنبیه و مجازات پیش بینی و اعمال می شود.

در خصوص پزشکان و مهندسان نیز سازمانی به نام نظام مهندسی و نظام پزشکی صلاحیت پزشکان و مهندسان را براساس تحصیلات و تجارب تایید و مهندسان و پزشکان تا مدامی که خطایی درشت مرتکب نشده اند نیازی به تایید صلاحیت مجدد برای اشتغال به طبابت یا کسب و کار مهندسی ندارند.

اشتغال به حرفه سینما و کسب و کار در این عرصه بر اساس نص صریح قانون اساسی یک حق است و نه امتیاز که توسط شورایی ولو موجه، بررسی و اجازه اشتغال به تولید سینمایی صادر شود. البته که پر واضح است که بر اساس خرد جمعی حاکم در جوامع بشری، عرضه هر گونه محصول خواه کالا و خواه خدمات منوط به بررسی و تایید شورایی از نخبگان و نمایندگان جامعه بر اساس ضوابط قانونی است.

این موضوع بدیهی یعنی حق کسب و کار شهروندان، اما برای عرصه فرهنگ و هنر به ویژه سینما به اعطای امتیاز کسب و کار تبدیل شده است. بنظر می رسد علت این سخت گیری غیر قانونی بر نگاه بدبینانه و نا معتمدانه به سینماگران نهفته باشد.

خانه سینما با دریافت این نگاه قیم مآبانه حاکمیت و دولتمردان به هنرمندان در مقدمه پیش نویس قانون نظام سینمایی (بهمن ماه١٣٨٧)چنین آورده است: "در راستای اجرای اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بمنظور ساماندهی و بهره برداری حداکثری از منابع انسانی و حمایت از آفرینش های سینمایی برای ایجاد زمینه بمنظور مشارکت فعال سینماگران در اداره عرصه های کار وفعالیت خویش و هم چنین برای پیشگیری از اعمال سلیقه های دور از واقعیت ناشی از نگرش های غیر کارشناسی در عرصه های تخصصی و با باور به شان و منزلت حرفه ای و رفتار مسیولانه هنرمندان جامعه اسلامی و با اعتقاد به گوهر ایمان یعنی انتخاب آزاد و مسیولانه آدمیان،..."

در پیش نویس قانون نظام سینمایی صلاحیت اشخاص در سازمان نظام سینمایی هم چون مهندسان و پزشکان تایید و موارد منع انتشار و تولید آثار سینمایی بر اساس نص قوانین در ماده ١١٠ پیش نویس احصا شده است. از یک سوی نیز برای مراقبت از نحوه نمایش آثار سینمایی صرفا برای عرضه و نمایش فیلم شوراهای درجه بندی سنی و کیفیت فنی آثار سینمایی مرکب از استادان دانشگاه و یک سینماگر و یک کارشناس سینما به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی شده است.

بنظر می رسد حال که دولت تدبیر و امید دوران بازگشت به عقب را ماموریت خود نمی داند و ایران اسلامی آباد و پشرفته را وجه همت خویش می داند نسبت به این آیین نامه که فیلمسازان را سفیه و مهجور می شمرد واکنش نشان دهد و با لغو این آیین نامه رفتار مسیولانه سینماگران را هم چون سایر اقشار و اصناف پیش گفته به رسمیت بشناسد.

 


7441306
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی دیگر از پیامد‌های جذاب نسبیت زبانی، نقشی است که زبان در شکل دادن به چگونگی درک افراد مختلف از اطلاعات دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از قطعات فوق ایمنی در خودرو، ترمز است در مواردی احتمال دارد لنت ترمز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد و با ارتعاش صدایی گوش خراش سبب ایجاد مزاحمت گردد. 
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تسلا نابغه بزرگ قرن، با بهره‌گیری از ترفند‌هایی ساده، قوانین سنتی را زیرپا گذاشت و طولانی‌تر از آنچه تصور می‌شد زندگی کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خوردن انواع دسر‌های خوشمزه باعث می‌شود تا در مهمانی‌ها و جمع خانوادگی برای شما لحظاتی شیرین و آرامش‌بخش به ارمغان آورد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» آشنایی بیشتر با محبوب‌ترین بازی‌های فکری در جهان که برای سرگرم‌شدن در دورهمی‌ها همیشه هیجان و جذابیت‌های خاص خود را دارند و باعث تقویت ذهن و حافظه هم می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» آخرین دستاوردهای باستان‌شناسی ایران، درحالی برای نخستین‌بار رونمایی شد، که با اعلام نتیجه مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده، تاریخ ایران با تحولاتی مواجه شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در برخی از سال‌ها ممکن است ماه رمضان با امتحانات دانش آموزان و دانشجویان همزمان باشد لذا برای بهره بردن از فواید این ماه و همزمان رسیدن به برنامه درسی لازم است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهیار کلاس اول دبستان که بود، یک شب به من گفت مامان مگر نمی‌گویید شهدا زنده هستند؟ فقط یک بار به بابا بگویید بیاید مدرسه و من بابام را به بچه‌ها نشان بدهم، بعد دوباره برگردد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های صنعت بزرگ و متنوع گردشگری جهانی از جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصادی کشورها به ویژه نواحی روستایی برخوردار است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر جزو آن دسته از کسانی هستنید که فکر می‌کنید اگر کالای خود را در فضای مجازی آگهی کنید، بی دردسر به پولتان می رسید، باید بدانید که پاسخ نه است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است