اقتصادی 21:39 - 30 مرداد 1393
تبریز - ایرنا - معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: در سال های گذشته واردات بی رویه به صنایع کوچک ضربه زده و موجب شده این بخش از صنعت کشور به خوبی شکل نگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدعلی سید ابریشمی روز پنجشنبه در آیین گشایش نمایشگاه دایمی خوشه مبلمان آذربایجان شرقی در تبریز افزود: صنایع کوچک عرصه ای بسیار حساس بوده و مشکلات عدیده در سال های اخیر برای واحدهای صنعتی این بخش مشکل آفرین شده است.



معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نبود فناوری های نوین، تحریم ها، واردات بی رویه، کمبود نقدینگی از مشکلات اصلی صنایع کوچک به شمار می روند.



سید ابریشمی اظهار کرد: متاسفانه جریان نقدینگی کشور در سال های گذشته به نام صنعت ولی به سمت هولدینگ هایی سرازیر شد که گوشه های کوچکی از آن در پرونده های قضایی مطرح می شود.



وی با بیان اینکه زیان این رویکرد متوجه صنعتگران کشور شد، افزود: متاسفانه صنعتگران واقعی در این مدت تسهیلات دریافت نکردند.



معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین گفت: خوشه های صنعتی ادبیات قوی و تجربه های مفیدی در جهان دارد و باید از این مزیت ها برای توسعه صنعت و اقتصاد کشور بهره برد.



داود بهبودی اضافه کرد: فراهم سازی و شکل دهی خوشه های صنعتی بستری مناسب برای توسعه اقتصادی فراهم و زنجیره های تولید را تقویت می کند.



وی فراهم شدن فرصت مناسب برای خرید در فضایی با تنوع زیاد و کمک به توسعه صادرات را از دیگر مزایای توسعه خوشه های صنعتی عنوان کرد.



بهبودی با بیان اینکه سرریز شدن دانش در این عرصه به راحتی شکل می گیرد، گفت: افزایش فضای تعامل بین اعضای خوشه های صنعتی، هم افزایی نیروها و ایجاد منافع مشترک و در نهایت شتاب گیری فرایند توسعه صنعتی از دیگر مزیت های تقویت خوشه های صنعتی است.



مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی نیز در این آیین تشکیل خوشه های صنعتی را از رویکردهای مهم این شرکت برای تقویت صنایع کوچک اعلام کرد.



محمدعلی عسگری گفت: در این عرصه 33 خوشه صنعتی در استان شناسایی و تاکنون چهار خوشه قطعات خودرو، سنگ، لوازم خانگی و کفش به مرحله انتقال به انجمن های تخصصی رسیده و دو خوشه چرم و مبلمان نیز در مرحله اجرا قرار دارد.



وی ادامه داد: کاهش هزینه های مبادله، دستیابی به صرفه های اقتصادی به دلیل تولید انبوه و تخصصی شدن بازار عرضه از اهداف توسعه خوشه صنعتی است.



عسگری با بیان اینکه توسعه بازار یکی از اهداف توسعه خوشه های صنعتی است، گفت: در این خصوص موضوع عرضه محصولات خوشه های صنعتی در دستور کار قرار گرفته و نمایشگاه دایمی کفش و مبلمان احداث شد.



رییس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این آیین اعلام کرد: توسعه خوشه های صنعتی می تواند در دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور نقش مهمی ایفا کند.



صمد حسن زاده با بیان اینکه سیاست های دولت یازدهم موجب افزایش روحیه امید در بین صنعتگران و مردم شده است، خواستار توجه بیشتر مسوولان در بخش زیرساخت های صنعتی شد.



وی گفت: در سال های اخیر در بخش تخصیص اعتبارات به بخش صنعت استان بی مهری شده است و سیاست هایی همچون واردات بی رویه محصولات بی کیفیت چینی ضربه سختی به صنعتگران کشور وارد کرده است.



حسن زاده با بیان اینکه کشور در بحث برند سازی از قافله جهانی عقب مانده است، بر توجه ویژه به این مقوله تاکید کرد.



وی یکی از عمده مشکلات صنایع استان را ماشین آلات فرسوده اعلام و اضافه کرد: این موضوع موجب افزایش هزینه های تولید، کاهش کیفیت و در نهایت کاهش بازدهی واحدهای تولیدی شده است.



رییس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: انتظار می رود برای حل این مشکل به صنایع کشور با نرخ سود مناسب تسهیلات ویژه اعطاء شود.



رییس انجمن تولیدکنندگان مبلمان آذربایجان شرقی نیز در این آیین گفت: این نمایشگاه در فضایی به مساحت دو هزار و 500 متر مربع احداث شده است.



امیر نراقی افزود: در این نمایشگاه که با همکاری شرکت شهرک های آذربایجان شرقی و خوشه مبلمان ایجاد شده است، 15 واحد تولیدی حضور داشته و به روزترین محصولات خود را عرضه می کنند.



وی گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد محلی مناسب و در دسترس برای عرضه مستقیم محصولات مبلمان تولیدی است.



نراقی ادامه داد: محصولات عرضه شده در این نمایشگاه تحت نظارت انجمن تولیدکنندگان مبلمان و واحد کنترل کیفی این انجمن خواهد بود و کلیه محصولات با 10 درصد تخفیف ارایه می شود.



7240/587

انتهای پیام /*


4531254
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با تحقق شرایط مساعد بارش در اردیبهشت ماه و افزایش میزان خرید، نیاز صنف و صنعت از محل تولید داخل تامین می شود به طوریکه نیازی به واردات نداریم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بررسی ها نشان می دهد با راه‌اندازی سامانه خودنویس علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره بوده‌ایم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: پرواز‌های دبی، امارات و شارجه به دلیل بارش سنگین باران با مشکل مواجه شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بسته‌های تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن به بافت‌های فرسوده جهت نوسازی واحد‌ها به مردم ارائه می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» زنجیره فولاد کشور با جهش ۶۶ درصدی صادرات نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۳۰ میلیون تن فراتر رفته که درآمد ۷.۶ میلیارد دلاری را برای کشور در پی داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تخصیص اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌های مردمی را در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تقویت می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه تجاری ایران در عراق گفت: پارسال صادرات ایران به عراق بدون احتساب گاز ۱۳ درصد افزایش یافت که پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ۱۵ درصد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: پرواز‌ها در تمامی فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشته و مسافران با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است