استانی 03:52 - 03 آذر 1393
فارس گزارش می‌دهد
کتابخانه نیمه‌ساخت شهرستان دورود به دلیل توقف چند ساله عملیات اجرایی در حال تبدیل شدن به بافت فرسوده است.

کتابخانه نیمه‌ساخت دورود در حال تبدیل شدن به بافت فرسوده

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، در شرایطی که امروزه از کتاب به عنوان یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار فرهنگی در جوامع بشری یاد می‌شود، این مهم مورد کم لطفی مردم و مسئولان قرار گرفته است.

با مقایسه سرانه مطالعه و سرانه فضای زیرساختی مطالعه شهرستان با استاندارهای جهانی این کم‌لطفی‌ها قابل لمس است.

عواملی همچون کمبود منابع در دسترس، کمبود فضا و امکانات مطالعه، عدم فرهنگ‌سازی مطالعه در استقبال کم شهروندان از کتاب و کتابخوانی دخیل هستند.

در شرایطی که وجود کتابخانه‌های مجهز در افزایش سطح استقبال مردم از مطالعه تاثیرگذار است، استان لرستان و شهرستان دورود در مقایسه با میانگین کشور از سرانه فضای مطالعه بسیاری کمتری برخوردار هستند.

* جایگاه خانواده در ترویج فرهنگ مطالعه

یک کارشناس حوزه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دورود در این خصوص اظهار داشت: خانواده می‌تواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیار تاثیرگذار باشد، چراکه عشق و علاقه به کتاب و مطالعه ابتدا در خانه و خانواده شکل می‌گیرد، به نحوی که در خانواده‌ای که والدین اهل مطالعه باشند و فرزندان در آن فضا رشد و نمو کرده باشند، حداقل کودک کتاب را می‌شناسد.

رضا مختارپور ادامه داد: با آمدن فناوری‌های جدید مطالعه از شکل کلاسیک و سنتی خود خارج شده و کتاب در شکل سنتی خود کمرنگ شده است، چراکه امروز منابع اطلاعاتی جایگزین کتاب شده‌اند.

وی تصریح کرد: گستره وسیعی از منابع اطلاعاتی در دسترس قرار دارد که یکی از این منابع کتاب است و شاید یکی از دلایلی که فکر می‌کنیم، اهمت کتابخوانی نسبت به گذشته کم شده است، وجود منابع اطلاعاتی مکمل زیادی است که با توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی به وجود آمده‌اند و در نتیجه باعث خروج کتابخانه از شکل سنتی خود شده است.

وی با بیان اینکه کتاب هیچ موقع از صحنه خارج نمی‌شود، تاکید کرد: حتی در شرایطی که دنیا به یک دهکده کامل جهانی تبدیل شود، کتاب از بین نمی‌رود.

* لزوم همگام کردن کتابخانه‌ها با فناوری و تکنولوژی

کارشناس امور کتابخانه‌های استان لرستان با بیان اینکه کتابخانه دیگر در چارچوب فیزیکی نمی‌گنجد، یادآور شد: اگر بخواهیم کتابخانه باقی بماند، باید کتابخانه را با تحولات روز همگام کرد، یعنی خدماتی که در کتابخانه ارائه می‌دهیم، باید همگام با فناوری‌های جدید باشد، می‌توان به این روش در عصر ارتباطات و اطلاعات کتابخانه را رونق داد و از شکل کلاسیک آن خارج کرد.

وی با اشاره به خدمات نوین کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: یکی از خدمات نوینی که از یک سال پیش به نهاد کتابخانه‌های عمومی اضافه شده، طرح فهرستگان مشترک است که در این طرح 2 هزار کتابخانه کشور به این سیستم متصل هستند، در این طرح افراد می‌توانند با عضویت در یک کتابخانه از سراسر کشور کتاب مورد نظر خود را امانت بگیرند.

*میانگین سرانه فضای مطالعه در لرستان بسیار کمتر از میانگین کشور

مختارپور در خصوص فضاهای زیرساختی مطالعه بیان داشت: یکی از عواملی که در اسناد بالادستی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فاکتور بسیار مهمی است، بحث سرانه زیربنای مطالعه است، بر اساس این سند به ازای هر 100 نفر باید 8 متر مربع سرانه زیربنا وجود داشته باشد که طبق برآوردهای انجام شده در کشور ما سرانه زیربنای کتابخانه حدود 2 متر مربع است و این در شرایطی است که در استان لرستان این میزان بسیار کمتر است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در استان لرستان هشت کتابخانه نیمه‌ساز وجود دارد که یکی از این کتابخانه‌های نیمه‌ساز در شهرستان دورود واقع شده که بهره‌برداری از آن می‌تواند در توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه بسیار تأثیرگذار باشد.

* تبدیل کتابخانه به قرائت خانه برای اعضا

این کارشناس حوزه کتاب با بیان اینکه بحث کتاب و کتابخوانی تنها مخصوص نهاد کتابخانه‌ها نیست، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی ما کتابخانه‌های نیمه‌ساز است که می‌توان با با ورود خیرین به این بخش‌ها از پتانسیل انها در جهت تقویت فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد.

وی تبدیل کتابخانه به قرائت‌خانه را یکی از مشکلات این بخش دانست و گفت: متاسفانه این مشکل در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی است، اگر نگاه دقیقی به اعضای کتابخانه شهید بهشتی دورود داشته باشیم، متوجه می‌شویم که بالای 90 درصد اعضای کتابخانه را پشت کنکوری‌ها تشکیل می‌دهند.

* سرانه فضای مطالعه در شهرستان دورود تنها 30 سانتی‌متر است

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان دورود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در شهرستان دورود دو کتابخانه عمومی نهادی و دو کتابخانه عمومی مشارکتی فعال هستند، گفت: در این کتابخانه‌ها 41 هزار نسخه کتاب با 2 هزار و 400 نفر عضو فعال وجود دارد.

داود یاراحمدی ادامه داد: سرانه فضای مطالعه در شهرستان دورود حدود 30 سانتی‌متر است و طبق ارزیابی‌های انجام شده، برای رسیدن سرانه فضای مطالعه به میانگین کشور به چهار کتابخانه عمومی دیگر در سطح شهرستان نیاز داریم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص آخرین وضعیت کتابخانه نیمه‌ساخت شهرستان دورود یادآور شد: عملیات اجرایی این پروژه از سال 83 آغاز شده و تاکنون حدود 43 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

* کتابخانه نیمه‌ساخت دورود در حال تبدیل شدن به بافت فرسوده

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل کمبود اعتبار روند ساخت این پروژه متوقف شده است و اگر همین روند ادامه یابد، پروژه شامل بافت فرسوده شده و باید تخریب شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان دورود با بیان اینکه پروژه کتابخانه درجه یک شهرستان دورود در زمینی به مساحت 2 هزار متر مربع احداث شده است، خاطرنشان کرد: ساخت این پروژه در دو طبقه برنامه‌ریزی شده است که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از این کتابخانه سرانه فضای مطالعه به حدود یک متر مربع می‌رسد.

وی در خصوص سرانه مطالعه در شهرستان دورود یادآور شد: با توجه به شرایط و کمبودهای زیربنایی موجود در این بخش در سطح شهرستان میزان سرانه مطالعه از میانگین کشوری و استانی نیز کمتر است.

* لزوم پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها

این مسئول یادآور شد: در کتابخانه‌های شهرستان دورود خدماتی همچون امانت کتاب، عضویت سراسری، اینترنت پرسرعت، بخش مستقل کودک و کتاب‌های مرجع وجود دارد دارد و در اختیار اعضا است.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرداری‌ها مکلف به پرداخت نیم درصد از درآمدهای کل شهرداری به کتابخانه‌ها هستند، امیدواریم شهرداری دورود نیز همکاری مؤثری در این رابطه داشته باشند.

به گزارش فارس تکمیل و بهره‌برداری از پروژه کتابخانه درجه یک شهرستان دورود که روند اجرایی آن تاکنون حدود 10 سال به طول انجامیده است، می‌تواند در توسعه کتابخوانی در شهرستان دورود بسیار تاثیرگذار باشد، شهرستانی که در شرایط موجود از حداقل امکانات و فضاهای کتابخوانی محروم است و رفع این مشکلات توجه ویژه مسئولان ارشد استان لرستان را می‌طلبد.

گفتنی است، پروژه کتابخانه نیمه‌ساز شهرستان دورود به واسطه طولانی شدن مراحل ساخت و تعطیل بودن پروژه در حال تبدیل شدن به بافت فرسوده است، به نحوی که اگر هرچه سریع‌تر در این خصوص چاره‌اندیشی نشود، باید پروژه تخریب شود که این موضوع در نوع خود بسیار دردآور است.

----------------------------------

گزارش از توحید وانشانی

----------------------------------


5254337
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است