بین‌الملل 02:45 - 14 تیر 1394
«آدولف تولکاچف» مهندس و متخصص رادارهای هوابرد که در عمق تشکیلات نظامی شوروی کار می‌کرد طی شش سال، 21 بار با افسران سیا در خیابان‌های مسکو ملاقات کرد؛ شهری که مملو از ماموران کا.گ.ب و تحت نظارت کامل آنها بود.

آدولف تولکاچف و جاسوسی میلیارد دلاری «سیا» از شوروی
به گزارش افکارنیوز، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به قلم «دوید ای. هافمن» نوشت: در نخستین سال های جنگ سرد میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) راز ناراحت کننده ای درباره خود داشت؛ اینکه نتوانسته فرآیند مطلوبی برای جاسوسی در خیابانهای مسکو بدست آورد. استخدام جاسوس از میان مقامات یا شهروندان شوروی ریسک بسیار بالایی داشته و روند کلی بکارگیری جاسوس از لحظه نخست تا انتها با خطر شناسایی از سوی کا.گ.ب (سرویس جاسوسی شوروی بعنوان بزرگترین و اسرارآمیزترین سرویس جاسوسی در دنیا) مواجه بود.



چنانچه جاسوسی از سوی کا.گ.ب شناسایی میشد حکم اعدام وی قطعی بود. تعداد اندکی از عواملی نیز که داوطلبانه و یا بطور انتخابی بعنوان جاسوس سیا در خارج از شوروی فعالیت می کردند پس از بازگشت به کشور خود، به ارسال گزارش محرمانه خود (و جاسوسی) برای سیا ادامه می دادند.»



نویسنده افزود: عملیات جاسوسی فردی بنام "آدولف تولکاچف" مهندس و متخصص رادارهای هوابرد که در عمق تشکیلات نظامی شوروی کار میکرد، ورق را برگرداند. طی شش سال، تولکاچف ۲۱ بار با افسران سیا در خیابانهای مسکو ملاقات کرد؛ شهری که مملو از ماموران کا.گ.ب و تحت نظارت کامل آنها بود.



روایت عملکرد این فرد که از اسناد ۹۴۴ صفحه ای و محرمانه سیا برداشت شده، در کتابی تحت عنوان "جاسوسی میلیارد دلاری" آمده است. این کتاب با ارائه اسناد و مصاحبه هایی که نشانگر جزئیات برنامه های جاسوسی آمریکا در مسکو طی سالهای جنگ سرد است، پیش از انتشار توسط سیا بازبینی نشد.



هدف تولکاچف از این کار، گرفتن انتقام مصیبت های واردشده به خانواده اش در دوره استالین بود. مخالفت قلبی با کمونیسم، وی را وادار به انتقام از شوروی با روش خیانت به اسرار نظامی کشور و انتقال آن به ایالات متحده کرده بود. وی برای واردکردن حداکثر خسارت به اتحاد جماهیر شوروی علیرغم خطرات آن مصمم بوده و برای جلوگیری از بازداشت خود توسط کا.گ.ب نیز از سیا درخواست قرص خودکشی کرده بود.



طبق تخمین نیروی هوایی آمریکا، تنها در یکی از عملیات های جاسوسی انجام شده توسط تولکاچف برای ایالات متحده هزینه ای بالغ بر دو میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه تسلیحات این کشور صرفه جویی شد. وی بسیاری از اسناد محرمانه نظامی را در ساعت ناهار و با پنهان نمودن در پالتوی خود از ساختمان اداری خارج و پس از گرفتن عکس از آنها به ساختمان بازمی گرداند. در ازای تحویل این تصاویر، دستمزدی به تولکاچف داده میشد.



در نهایت اینکه، این فرد یکی از مهمترین عوامل سیا در مسکو طی دوره جنگ سرد به شمار می آید. هنوز هم اطلاعات اندکی درباره نحوه اجرای عملیات های وی منتشر شده؛ اینکه چگونه زیر گوش ماموران کا.گ.ب، تولکاچف شخصا با افسران سیا در خیابان های مسکو ملاقات میکرد. مقر سیا در مسکو اتاقی کوچک در داخل سفارت آمریکا در شوروی بود.

6695063
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای از حمله پهپادی و موشکی به اهداف اسرائیلی در خلیج عدن و فلسطین اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است