علمی فناوری 14:06 - 19 آذر 1397
در بازدید نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از دستاوردهای فضایی دانشگاه علم و صنعت مطرح شد؛
رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره "نوید"، طراحی و ساخت ماهواره "ظفر" از سوی سازمان فضایی به این دانشگاه واگذار شد، گفت: این ماهواره یکی از ماهواره‌های عملیاتی است که در دستور پرتاب سازمان فضایی ایران قرار دارد.

ماهواره "ظفر" دانشگاه علم و صنعت در دستور پرتاب سازمان فضایی

به گزارش ایسنا، دکتر حسین بلندی در بازدید امروز نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از دستاوردهای فضایی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه فعالیت مرکز تحقیقات فضایی این دانشگاه از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، افزود: این مرکز در مدت ۱۱ سال توانسته در حوزه فناوری‌های فضایی دستاوردهایی را عرضه کند.

وی با اشاره به سابقه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره "نوید" در این مرکز، خاطر نشان کرد: ماهواره نوید اولین ماهواره این دانشگاه است که بعد از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره "امید" در مدار قرار گرفت.

بلندی با بیان اینکه کلیه اجزای این ماهواره از سوی محققان و پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت طراحی  و ساخته شده است، یادآور شد: در آن زمان از ما خواسته شد که برای ساخت این ماهواره مشاور خارجی بگیریم، ولی هیچ کشوری حاضر به همکاری با ما نشده و بر این اساس حتی سلول‌های خورشیدی مورد استفاده در این ماهواره نیز در داخل کشور ساخته شد و این موفقیتی برای کشور بوده است.

رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت وزن ماهواره ظفر را ۵۰ کیلوگرم عنوان کرد و یادآور شد: پخش و انتشار پیام "یامهدی" در سطح کره زمین و تصویربرداری از جمله ماموریت‌های ماهواره نوید در نظر گرفته شده بود.

بلندی با بیان اینکه این ماهواره در ساعت ۳ و ۱۰ دقیقه بامداد روز  ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ به فضا پرتاب شد، اظهار کرد: این ماهواره تا ۸فروردین ماه سال ۱۳۹۱ فعال بود و به عبارت دیگر نوید به مدت ۵۳ روز در مدار بوده است.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح در زمینه‌هایی چون طراحی و ساخت دوربین ماهواره‌ها و زیر سیستم‌های انرژی ماهواره‌ها مسلط شدیم، گفت: طراحی و ساخت حسگرهای خورشیدی و مغناطیسی و عملگرهای مغناطیسی از دیگر توانمندی‌های به دست آمده در این پروژه بوده است، ضمن آنکه ۳۵ قطعه ماهواره دارای سابقه فضایی را در اختیار داریم.

بلندی تربیت ۶۰ محقق در حوزه ساخت ماهواره را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و افزود: این افراد در حال حاضر آمادگی فعالیت در بخش‌های مختلف ساخت و طراحی ماهواره را دارند.

رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخت ماهواره "ظفر" را از دیگر دستاوردهای فضایی این دانشگاه نام برد و اظهار کرد: ماهواره ظفر یک ماهواره کاملا عملیاتی است که در دستور پرتاب سازمان فضایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نمونه مهندسی ماهواره "ظفر" توسط دانشگاه علم و صنعت و به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده ‌است، اضافه کرد: این ماهواره با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر نسبت به ماهواره نوید، قابلیت عکسبرداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از ۸۰ متر را دارد. این ماهواره پس از ماهواره "نوید"، به عنوان دومین پروژه فضایی در دستور کار دانشگاه علم و صنعت قرار گرفته است.

بلندی، وزن ماهواره ظفر را ۹۰ کیلوگرم و ماموریت آن را دریافت و ارسال پیام، تهیه نقشه، مدیریت بحران و محیط زیست دانست و یادآور شد: از خدمات این ماهواره می‌توان برای پایش خطوط نفت و گاز بهره برد.

به گفته این محقق، ماهواره ظفر قرار است با ماهواره‌بر "سیمرغ" پرتاب شود.

وی مدار این ماهواره را مدار دایروی عنوان کرد و ادامه داد: در ساخت این ماهواره از آخرین استانداردهای اروپا استفاده شده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با حضور در دانشگاه علم و صنعت از دستاوردها و پروژه‌های فضایی این دانشگاه و همچنین طراحی و ساخت ماهواره "ظفر" بازدید کرد.

بر اساس اعلام دکتر بلندی، رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت، مقایسه دو ماهواره "نوید" و "ظفر" نشان می‌دهد فناوری دوربین‌ها در ماهواره "ظفر"، ارتقای ۵ برابری یافته است. دو برابر شدن دقت کنترل و افزایش بیش از ۱۵ برابری نرخ ارسال داده‌های تصویری از دیگر مزایای ماهواره ظفر است. وزن ماهواره ظفر ۹۰ کیلوگرم است که به منظور استقرار در مدار دایره با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر و زاویه انحراف مداری ۵۵ درجه طراحی شده است. این ماهواره مجهز به دوربین‌های رنگی و قادر به تصویر برداری از سطح زمین است.

انتهای پیام


9995939
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است