فرهنگی‌هنری 22:37 - 01 مرداد 1396
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معمولا زن را ضعیف می‌بینند، اما هرچه برمی‌آید از دست و ذهن زیبای اوست که چنین اعتباری را برای استان سیستان و بلوچستان به همراه آورده است.

ذهن زیبای زنان، اعتباری برای سیستان و بلوچستان

به گزارش ایسنا، «علی اوسط هاشمی» در نشست شورای راهبردی گردشگری استان سیستان و بلوچستان که با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برگزار شد، بیان کرد: خوشحالم به نام یکی از روستاهای نامدار این استان توفیق میزبانی از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی را پیدا کرده‌ایم. این جلسه از وزن روستای کلپورگان و هنر زنانش شکل گرفته است. معمولا زن را ضعیف می‌بینند، اما هر چه برمی‌آید از دست و ذهن زیبای اوست که چنین اعتباری را برای استان سیستان و بلوچستان به همراه آورده است. این استان شاید چندان پیشرفته نباشد، اما مردم توسعه‌یافته‌ای دارد. خرد، اشتیاق و دانش جامعه زنان ما را بر این داشت که از ظرفیت زنان در عنصر مدیریت حداکثر استفاده را ببریم، به همین دلیل اولین معاون استاندار در استان ما زن است، همچنین سیستان و بلوچستان دو فرماندار زن دارد و ۶۵ زن در عرصه مدیریت و در بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

او ادامه داد: در انتخابات اخیر شگفتی‌ای ایجاد شد و بیش از ۴۲۰ زن در بخش‌های مختلف ورود پیدا کردند، حتی استان تهران نیز نتوانست با سیستان و بلوچستان از این حیث رقابت کند.

استاندار سیستان و بلوچستان خطاب به ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی بیان کرد: این حرکت شما تریبون جهانی را در اختیار زنان قرار می‌دهد تا صدای زنان به گوش جهانیان برسد و اینکه آنها می‌توانند در کنار مردان رقابت کنند.

«هاشمی» با بیان اینکه این جلسه در سطح عالی و با حضور مدیران کل سازمان‌ها و نهادهای سیستان و بلوچستان شکل گرفته است، گفت: این جلسه با اسم هنر همراه است و نقش شورای جهانی صنایع دستی همسو با این رسالت است و انگیزه‌ای برای صیانت از میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و توسعه‌بخشی و تقویت بازار صنایع دستی محسوب می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نرخ سواد در این استان اشاره کرد و افزود: نرخ سواد در دهه ۵۰ در این استان ۲۵ درصد بوده که اکنون به ۸۶ درصد ارتقاء پیدا کرده است. این آمار محرک‌های خوبی برای ایفای نقش در حوزه صنایع دستی است و حرکت شما می‌تواند تشویق خوبی برای دنبال کردن نسل جدید از این هنر قدیمی باشد. وظیفه ماست تا از زنانی که در روستای دور افتاده اراده می‌کنند به صورت تمام‌قد حمایت کنیم. من در بازدیدی که از فضای کارگاهی کلپورگان داشتم، حیفم آمد که به فکر توسعه آن نباشم. بنابراین به شما اطمینان می‌دهم که نگاه بلندتان بر این امر مهم شکل بگیرد و ما نیز نقش‌های بزرگی را در عرصه داخلی در این زمینه ایفا خواهیم کرد.

هاشمی همچنین با قدردانی از اقدامات معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اعلام کرد: من با عشق این جمله را بیان می‌کنم، نگاه بهمن نامور مطلق - معاون صنایع دستی کشور - به مردم این استان به اندازه هنر مردمش شکل گرفته و معتقدم در دوره ایشان صنایع دستی به بلوغ جهانی رسیده است. هر گوشه ایران هنر و محصول خودش را دارد که رنگین کمان ارزشمندی از هنرآفرینی زنان و مردان این سرزمین است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: ما به دلیل داشته‌های ارزشمند این استان از جمله صنایع دستی، امسال را سال گردشگری نامگذاری کردیم و حضور شما در این سال را به فال نیک می‌گیریم.





** امیدوارم بتوانیم اولین روستای جهانی را ثبت کنیم



بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور نیز در این نشست گفت: امروز در عالمی زندگی می‌کنیم که از آن به عنوان جهان‌شهر یاد می‌کنند. همه جهان به یک شهر بزرگ تبدیل شده و آینده انسان در گرو روستاهاست. ما وارد دنیایی شدیم که باید در حد ممکن روستاها و شهرهایمان را تخصصی کنیم. بنابراین یکی از کارهایی که باید صورت بگیرد، توجه جدی به صنایع خلاق است. یکی از بخش‌هایی که در صنایع خلاق مطرح است صنایع بشری و دستی است. اولین رشته صنایع خلاق، صنایع دستی است.

او ادامه داد: ما قابلیت‌های منحصر به فردی در حوزه صنایع دستی داریم و سعی کردیم از آن استفاده کنیم. بنابراین در کنار نام‌گذاری شهرهای خلاق امکان ثبت شهرها و روستاهای جهانی مطرح بوده، ما نیز در این‌باره چهار شهر را پیش از این جهانی کردیم و هر سال دو سهمیه برای ثبت شهرهای خلاق داریم که امسال این دو سهم را به گیوه مریوان و گلیم سیرجان اختصاص دادیم. سهم دیگر برای روستای جهانی را نیز به سیستان و بلوچستان و روستای کلپورگان اختصاص دادیم.

نامور مطلق اضافه کرد: پرونده خوبی از سفال روستای کلپورگان از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان برای ما ارسال شد که آن را برای شورای جهانی فرستادیم. به دنبال آن غدا هیجاوی رئیس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و کوین مورای رئیس منطقه‌ای شورای جهانی صنایع دستی به عنوان ارزیابان داخلی برای بررسی این پرونده به این استان سفر کرده‌اند که ظرف دو یا سه ماه آینده نتیجه این ارزیابی اعلام می شود. امیدواریم بتوانیم اولین روستای جهانی را ثبت کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار امیدواری کرد: شاهد همکاری تمام ارگان‌ها در این زمینه باشیم.آینده‌ای که این رشته خواهد داشت و اینکه نسل جدید تا چه اندازه با آن درگیری هستند از مهمترین شاخصه‌های ثبت است. تاکنون روند ارزیابی پرونده مریوان و سیرجان خوب بود و امیدواریم قسمت آخر این برنامه در استان سیستان و بلوچستان نیز به خوبی ارزیابی شود. همچنین قول داده بودیم که توجه بیشتری به صنعتگران این استان داشته باشیم به همین دلیل در فاز اول خرید تضمینی حصیر را شروع کردیم و پیرو این مساله این خرید تضمینی از تولیدکنندگان حصیر شهرهای سراوان، سرباز و ایرانشهر را انجام می‌دهیم. سعی کردیم این اتفاق در محروم‌ترین بخش‌ها صورت بگیرد و چند ماهی است که برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن انجام گرفته است.



برای سفر به کلپورگان هیجان‌زده هستم



رئیس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز با بیان اینکه برای سفر به کلپورگان اولین روستای کاندید جهانی شدن هیجان‌زده است،‌ گفت: پرونده‌ای که برای ما ارسال شد خبر از هنری هفت هزار ساله دارد و اینکه مردم محلی این هنر را حفظ کرده‌اند تا به اینجا رسیده‌اند، از این جهت پرونده مهمی برای ما محسوب می‌شود. به همین دلیل تحت تاثیر قرار گرفتیم.

«غدا هیجاوی» افزود: درست است که مردان سهمی مهمی در تولید این صنایع دستی دارند، اما نقش‌هایی که زنان روی این آثار خلق می‌کنند نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. آموزش به شیوه سنتی و نسل به نسل از طریق مادر به فرزند انجام می‌شود و این موضوع من را یاد حوزه بین‌النهرین می‌اندازد که این شیوه نیز در آنجا مرسوم بوده است. اینکه مردم به این هنر احترام می‌گذارند تا آن را حفظ کنند برای ما ارزشمند است و امیدواریم بحث نوآوری نیز در آن ایجاد شود. همچنین وضعیت زندگی و بیمه هنرمندان نیز برای ما مهم است زیرا ما نگاه انسانی به این موضوع داریم.



«کوین مورای»، رئیس منطقه‌ای شورای جهانی صنایع دستی نیز بیان کرد: خوشحالم که قرار است کلپورگان به عنوان اولین روستا ثبت جهانی شود. روستایی که ثبت جهانی می‌شود دو ویژگی خاص دارد که ما آن را در این سفر ارزیابی خواهیم کرد. همچنین درباره تعهدات جهانی شدن یک شبکه وجود دارد که برای ما جدی است. برای مثال افرادی که در این روستا زبان انگلیسی بدانند و بتوانند با شبکه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند موضوع مهمی است. امیدوارم که بتوانیم مفید باشیم و در بازدیدها نقش اساسی داشته باشیم.

انتهای پیام


9287484
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی با بیان اینکه از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود، از راه‌اندازی ستاد تدوین احکام برنامه هفتم در وزارت فرهنگ خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث فرهنگی، مرمت را امری مقدس و کار پروردگار عالم دانست و گفت: میراث ملموس و میراث‌ناملموس از هم جدا نیستند و روی هم تاثیر متقابل دارند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد رسولی شاعر آئینی درباره عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شعری سرود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه آغاز خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد داد: در راستای توسعه همکاری‌های فرهنگی بین کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، ویزای زیارتی یا گردشگری برای شهروندان این کشورها، برقرار شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس شنیده‌ها اکران فیلم سینمایی مست عشق که قرار بود فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به تعویق افتاد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از برگزاری جلسه کمیته انتخاب، نامزد‌های نهایی عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب» معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با اعلام اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، جدول اجرای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسول صدرعاملی، ۷ سال پس از آخرین فیلمی که جلوی دوربین برده، «زیبا صدایم کن» را کارگردانی می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است