بین‌الملل 11:40 - 09 بهمن 1393
سرپرست ولایت «غزنی» در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
سرپرست ولایت غزنی با اشاره به عدم تخصیص بودجه لازم برای بازسازی این ولایت گفت: در صورت که کمک‌های وعده داده شده به این ولایت می‌رسید، غزنی بار دیگر عروس شهرهای افغانستان می‌شد.

«عروس شهرهای افغانستان» در انتظار توجه؛ پولی برای بازسازی نداریم

«اکبرخان موسی‌زاده» سرپرست ولایت غزنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، ضمن انتقاد از عدم تخصیص کمک‌های وعده داده شده برای بازسازی افغانستان گفت: اگر کمک‌های وعده داده شده به غزنی می‌رسید، این ولایت یکبار دیگر نام عروس شهرها را به خود می‌گرفت.

موسی‌زاده افزود: قرار بود برای اینکه غزنی مرکز تمدن اسلامی شود، 220 میلیون دلار به این ولایت اختصاص داده شده بود، اما از این میان تنها 17 میلیون به این ولایت رسید.

وی تصریح کرد: اگر 203 میلیون دلار دیگر نیز برای بازسازی غزنی به این ولایت رسیده و به مصرف می‌رسید بدون شک، غزنی هم‌اکنون عروس شهرها بود.

وی در ادامه با اشاره به بازسازی‌ها و نوسازی‌ها در جریان 13 سال گذشته اظهار داشت: فقر و نبود پول بزرگترین چالش و مشکل فرا روی بازسازی در این ولایت بود، اما ناامنی نتوانست مشکل‌ساز شود.

سرپرست والی غزنی تصریح کرد: با آنکه بازسازی در اکثر مناطق ولایت غزنی به صورت گسترده صورت گرفت، اما دشمنان ملت نتوانستند حتی یک کارمند عادی را نیز از بین ببرند.

وی در ادامه گفت: از حدود 4 سال پیش کارهای زیادی برای بازسازی این ولایت انجام شده است.

اکبرخان موسی‌زاده گفت: پیش از من تنها جاده عمومی شاهراه کابل–هرات و جاده‌ای که غزنی را به ولایت «پکتیکا» متصل می‌کند، ساخته شده بود.

موسی‌زاده افزود: در جریان 4 سال گذشته، کارهای زیاد و قابل توجهی در غزنی انجام شده که ترمیم آثار تاریخی را می‌توان در صدر این کارها قرار داد.

وی تأکید کرد: در جریان این سال‌ها، 42 ابنیه تاریخی نجات یافته و دوباره ترمیم شد که خود بزرگترین کار در راستای نگهداری آثار اسلامی و افغانستانی حساب شده و این در حالی است که در سایر ولایت‌ها بیش از 2 ابنیه تاریخی ترمیم نشده است.

این مقام ارشد غزنی گفت: دومین و یکی از بزرگترین کارهای دیگر که انجام شده در غزنی احداث ساختمان‌های متعدد در راستای اعلام پایتختی تمدن اسلامی در این شهر بود.

وی تأکید کرد: مرکز تمدن اسلامی در 8 هزار متر مربع، 3 طبقه ساخته شده و شامل تالار بزرگ، مسجد، سیستم آبرسانی، بازار سرپوشیده، مهمان‌خانه مجهز، جاده اسفالت‌شده و دانشگاه فنی و مهندسی معدن است.

اکبرخان موسی‌زاده در ادامه با اشاره به کارهای انجام شده زیربنایی در این ولایت گفت: 80 کیلومتر جاده ساخته شده و تمام کوچه‌های این ولایت آسفالت و غزنی به یک شهر پاک تبدیل شده و ضمن این کارها، 2 طرف رودخانه غزنی با دیوارهای ساحلی و گلدن‌های زیبا مزین شده است.

موسی‌زاده افزود: 60 دروازه بزرگ و کوچک در این ولایت نصب شده که نماد و الگوی تمام کشورهای اسلامی بوده و همچنین چهارراه‌هایی نیز ساخته شده است.

سرپرست ولایت غزنی در ادامه گفت: در جریان 4 سال گذشته یک موزه نظامی در شهر غزنی ساخته شده که تمام یادگاری‌های نسل جهاد و مقاومت افغانستان در آن وجود داشته و شامل، توپ، تانک و جنگنده‌ها هستند.

وی در ادامه گفت: یکی از کارهای دیگر در این ولایت، ساخت آرشیوی از تمدن اسلامی است و تمام نمونه‌ها، عکس‌ها و تصاویر ابنیه‌های تاریخی ولایت‌های افغانستان در آن جا داده شده است و همچنین در قسمت جلوی ساختمان این آرشیو، پرچم‌های کشورهای اسلامی نصب گردیده است.

این مقام ارشد ولایت غزنی ساخت مدارس، بیمارستان‌، مراکز ترک اعتیاد، بندهای آب و برق را کارهای عادی دانست که در تمام ولایت‌های افغانستان تقریباً به صورت یکسانی ساخته شده است.

اکبرخان موسی‌زاده در ادامه گفت: مقام‌های ولایت غزنی در جریان 4 سال گذشته دست به انتشار موضوعات فرهنگی زده و این نوع تولیدات را تاکنون نیز ادامه داده است.

موسی‌زاده در ادامه گفت: تبدیل شدن غزنی به ولایت درجه یک نیز دست‌آورد بزرگی بوده و برای بهبود وضع بازسازی 3 پروژه بزرگ دیگر نیز به سفارت‌های خارجی پیشنهاد شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود از عدم همکاری کشورهای اسلامی انتقاد کرد و گفت: با آنکه بارها از کشورهای اسلامی درخواست همکاری کردم، اما در راستای بازسازی این ولایت و حتی در راستای بازسازی ابنیه‌های تاریخی و اسلامی همکاری نکرده‌اند.

غزنی یکی از 34 ولایت  ودر شرق افغانستان است که از شرق و شمال شرق با ولایت‌های پکتیکا، لوگر  و وردک از شمال و شمال غربی با ولایت‌های کابل و بامیان و از طرف غرب و جنوب با ولایت‌های ارزگان و زابل همسایه است.

این ولایت از لحاظ مدیریت اداری به 16 شهرستان تقسیم شده است. از لحاظ ساختار جمعیت غزنی را می‌توان یک ولایت چند قومی خواند چراکه این ولایت دارای ترکیب متعادلی از تمام اقوام افغانستان است.


5728164
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عضو پارلمان اروپا از حزب راستگرای هلندی فروم برای دموکراسی، اوکراین را عامل حمله تروریستی در تالار کروکوس معرفی کرد. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر بنیامین نتانیاهو با بازگشت هیئت اسرائیلی به قطر برای ادامه مذاکره با حماس چراغ سبز نشان داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای سنتینل آمریکا به دلیل هزینه‌های بالای پروژه به سال ۲۰۲۶ موکول شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیوان بین‌المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواست تا از ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بشردوستانه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مردم یمن در ادامه حمایت‌های خود از مردم غزه امروز نیز راهپیمایی میلیونی برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی در حال اجرایی کردن پروژه‌ای جدید در نوار غزه برای اشغال و تصاحب بیشتر سرزمین‌های این منطقه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل باید در رویکرد خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن تاکید کرد که با توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل این رژیم مجبور به توقف درگیری‌های جاری خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه گفتند ممکن است آمریکا به زودی فهرستی از کارخانه‌های تولید تراشه چینی برای ممنوعیت دریافت فناوری‌های جدید را معرفی کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است