علمی فناوری 16:12 - 02 بهمن 1398
دکترامید اعلام کرد
رییس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه کمتر از ۵ درصد مراکز علمی کاربردی اساسنامه ندارند،‌ گفت: تمامی مراکز این دانشگاه باید دارای اساسنامه شوند و از امتیازات آن بهره بگیرند.

کمتر از ۵ درصد مراکز علمی کاربردی اساسنامه ندارند

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین امید در نشست روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مشهد با اشاره به ماموریت های دانشگاه جامع علمی کاربردی در کیفی سازی، عنوان کرد: ما از زمان تصدی مسئولیت در این دانشگاه با هدف بازگشت به ماموریت اصلی تعریف شده شروع به برنامه ریزی مدونی کردیم و با کمک همکاران در وزارت علوم افراد صاحب نظر و با تجربه و خانواده بزرگ علمی کاربردی به موفقیت های بزرگی نایل آمدیم که هنوز هم ادامه دارد تا دانشگاه به جایگاه اصلی تعریف شده در اسناد بالادستی و برنامه های توسعه کشور قرارگیرد.

وی در خصوص وضعیت روسای مراکز علمی کاربردی یادآور شد: کمتر از دو درصد روسای واحدهای استانی این دانشگاه هنوز تعیین تکلیف نهایی نشدند و ۹۸ درصد روسای مراکز آموزش علمی کاربردی سطح کشور نیز با ضوابط و مقررات دانشگاه و در چارچوب برنامه های دبیرخانه جذب دانشگاه، منصوب شدند.

دکتر امید در ادامه با اشاره به اساسنامه دار شدن اکثریت مراکز آموزش علمی کاربردی کشور خاطر نشان کرد: کمتر از پنج درصد مراکز علمی کاربردی طبق ضوابط و مقررات این دانشگاه و در بازه زمانی تعیین شده اساسنامه خود را دریافت نکردند که البته باید صد در صد مراکز علمی کاربردی دارای اساسنامه شوند و از امتیازات آن بهره بگیرند..

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه افزود: در سال های گذشته حدود ۱۴ هزار کدرشته محل داشتیم که به علت شرایط زمانی و نیاز کشور و جمعیت زیاد دانشجویی به مراکز داده شد که البته بسیاری از این رشته ها در حوزه ماموریت مراکز نبود ولی در سال‌های اخیر با توجه به سیاست وزارت علوم در عدم توسعه کمی و ارتقای کیفی دانشگاه ها ما نیز به پالایش کدرشته محل ها اقدام کرده و ۵۵۰۰ کدرشته محل را در راستای ماموریت و مهارت گرایی مراکز کیفی سازی کردیم و تا مهرماه امسال تقریباً ۹۹ به استانداردهای تعیین شده رسیدیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود حدود ۹۲ هزار مدرسی بود که علاوه بر دکترا و کارشناسی ارشد، بسیاری از آنها با مدرک آموزشی لیسانس به صورت آموزشی تدریس می کردند که دانشگاه با صرف هزینه زیاد و مواجهه با مشکلات زیاد توانست موضوع مدرسان را ساماندهی کند و با فراخوان های سال های ۹۵ و ۹۷  هم اکنون حدود ۳۰هزار مدرس داریم که همه آنها از طریق فراخوان و طی مراحل تعریف شده دانشگاه کد تدریس گرفتند و در تازه ترین فراخوان که برای حدود ۷ هزار مدرس اعلام نیاز کردیم حدود ۲۰هزار نفر ثبت نام کردند که فرایند جذب حق التدریس آنها نیز بعد پایان فراخوان شروع می شود.

 دکتر محمدحسین امید در خصوص مراکز نوآوری علمی کاربردی نیز چنین گفت: ما در طی این سال‌ها از ۸ مرکز نوآوری به ۱۵۰ مرکز نوآوری در مراکز آموزش علمی کاربردی رسیدیم که نتیجه تاکید دانشگاه جامع علمی کاربردی بر کیفی سازی و اهتمام به امر ایده ها و فعالیت های دانشجویان و مدرسان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: در پذیرش دانشگاه با حذف سهمیه شاغلین، این شائبه که این دانشگاه مختص شاغلین است را برداشتیم و میانگین سنی ورودی های دانشجو بیانگر این است که خانواده ها به مهارت آموزی روی آوردند تا فرزندانشان بتوانند خودشان ایجاد شغل کنند و به واسطه مهارتی که می آموزند، کارآفرین باشند. بر این اساس در ورودی مهرماه دانشگاه در سال جدید، ۹۸درصد افراد غیر شاغل بودند البته که شاغلین بخش های مختلف اداری و اجرایی نیز در این دانشگاه آموزش های علمی کاربردی می بینند و مهارت می آموزند.

به گفته وی، یکی از برنامه های انجام شده در این دانشگاه، سطح بندی مراکز آموزش علمی کاربردی بود که با آمایش و ارزیابی ابتدایی، مراکز در چهار سطح  قرار گرفتند که در سطح اول مرکزی را نداشتیم و بیشتر مراکز در سطح دو، سه قرار گرفته و تعدادی کمی نیز در سطح چهار بودند. البته این در مرحله اول سطح بندی انجام گرفت و در سطح بندی دوم مراکز بیشتری در سطوح بالاتر قرار گرفتند و حدود ۲۰ مرکز که دو سال متمادی در سطح چهار بودند حذف شدند و تعدادی دیگر نیز متعهد شدند تا امکانات و شرایط خود را طوری فراهم کنند تا به سطح سه برسند و در ادامه برای سطوح بالاتر اقدام کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی دیگر از کارهای اجرا شده مهم این دانشگاه، برگزاری آزمون های متمرکز در دروسی که تئوری بودند برشمرد و گفت: این دانشگاه برای کیفی سازی بیشتر اقدام به برگزاری آزمونهای متمرکز برای دروسی کرده که نیازی به آزمون عملی  و کاربردی نداشتند و در ابتدا در ۶ استان برگزار شد که با توجه به نتایج مثبت این امر در سال جدید به تمام کشور تعمیم داده شد.

وی در خصوص همجواری محیط آموزشی با محیط کار گفت: شرط دانشگاه برای فعالیت و یا ارائه مجوز دورهای علمی کاربردی، داشتن محیط کار زنده و پویا است تا دانشجو بطور دائم با محیط کار ارتباط داشته باشد. مراکزی که از قبل محیط کار مناسبی نداشتند ملزم به قرارداد با دستگاه های اجرایی، مراکز دولتی و خصوصی برای استفاده از محیط کارشان برای دانشجو شدند تا زمانی که خودشان بتوانند این محیط را فراهم کنند. شرط داشتن محیط کار، یکی از اساسی ترین شروط مراکز برای همه ارزیابی ها در این دانشگاه است.

انتهای پیام


10357655
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است