بین‌الملل 21:21 - 04 دی 1393
رئیس جمهوری «دونتسک» مدعی شد ;
«الکساندر زاخارچنکو» رئیس جمهوری خودخوانده خلق دونتسک، امروز گفت ده‌ها شاهد عینی در ماه جولای (مردادماه)، ناظر سقوط MH17، هواپیمای مسافری خط هوایی مالزی توسط جت‌های جنگنده اوکراینی بوده‌اند.

«الکساندر زاخارچنکو» رئیس جمهوری خودخوانده خلق دونتسک، امروز گفت ده‌ها شاهد عینی در ماه جولای (مردادماه)، ناظر سقوط MH17، هواپیمای مسافری خط هوایی مالزی توسط جت‌های جنگنده اوکراینی بوده‌اند.



به گزارش  فارس، «الکساندر زاخارچنکو» رئیس جمهوری خودخوانده خلق دونتسک، امروز (پنج‌شنبه) گفت ده‌ها شاهد عینی در ماه جولای (مرداد ماه)، ناظر سقوط هواپیمای مسافربری خط هوایی مالزی توسط جت‌های جنگنده اوکراینی بوده‌اند.



به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، زاخارچنکو که در کنفرانس خبری در مرکز جمهوری خلق دونتسک سخن می‌گفت ابراز داشت: «دیدم چه اتفاقی افتاد. دو هواپیما اوج گرفتند و بویینگ سقوط کرد. جدایی‌طلبان به بویینگ شلیک نکردند به دو دلیل؛ اول اینکه ما انسانیم و "دیو" نیستیم، دوم اینکه ابزار مناسب برای این کار را در اختیار نداریم».



    مسکو ادعای هدف قرار گرفتن MH17 توسط جنگنده‌های اوکراین را بررسی می‌کند



وی در ادامه افزود: «با چشمان خودم دیدم، داشتم به سمت شهر "شاکترسک" رانندگی می‌کردم. اگر نیاز باشد، چند ده نفر دیگر شاهد آنچه اتفاق افتاد بودند... فوری فهمیدم که هواپیما توسط جت‌های اوکراینی سرنگون شده است. ما نیروی هوایی نداریم.»



به نوشته اسپوتنیک، دستگاه دروغ‌سنج نیز، سخنان شاهدان عینی مبنی بر دخالت سوخو-25 اوکراینی در سقوط MH17، هواپیمای مسافربری خط هوایی مالزی را تایید می‌کند.



تابستان گذشته، روز 17 جولای (26 تیر)، در شرق اوکراین یک فروند هواپیمای بوئینگ 777 متعلق به خطوط هوایی مالزی که از آمستردام به سمت کوالالامپور پرواز می‌کرد، سقوط کرد. در ماه سپتامبر، گزارش اولیه منتشر شده از سوی انجمن ایمنی هلند در باره این حادثه حاکی از آن بود که هواپیما در اثر برخورد چند شی پرانرژی در هوا، سقوط کرده است. مقامات اروپایی نیز اعلام کردند که اطلاعات جعبه سیاه پرواز MH17 نشان می‌دهد که این هواپیما توسط حمله موشکی منهدم شده است.



دولت کی‌یف، استقلال‌طلبان شرق اوکراین را عامل شلیک به MH17 و سقوط آن معرفی می‌کند. از سوی دیگر استقلال‌طلبان می‌گویند سلاحی که قادر باشد یک هواپیما در ارتفاع 30,000 پایی را هدف قرار دهد، در اختیار ندارند.



روسیه کمیته تحقیقی تشکیل داده است که ادعای رسانه‌ها مبنی بر دخالت جنگنده‌های اوکراین در سقوط MH17 را بررسی کند. یکی از شاهدان که خواسته نامش فاش نشود، به روزنامه «کوموزومولسکایا پراودا» گفته که خلبان اوکراینی جت جنگنده «سوخو-25» در پس پرده ماجرای سقوط «MH17» در 17 جولای دست داشته است. وی مدعی شده که خلبان اوکراینی از موشک هوا به هوا برای سرنگونی بویینگ مسافربری خط هوایی مالزی، استفاده کرده است وی در ادامه می‌افزاید که به احتمال زیاد، خلبان، هواپیما را با جنگنده نظامی اشتباه گرفته است.



این شاهد در مصاحبه‌اش با روزنامه «کوموزومولسکایا پراودا» گفت: «یک ساعت پیش از فاجعه، سه جنگنده اوکراینی (از فرودگاه کی‌یف) به پرواز درآمدند، یکی از آنها یک سوخو-25 بود که با موشک‌های هوا به هوا تجهیز شده بود.» وی که می‌گوید در زمان حادثه در فرودگاه بوده می‌افزاید زمانی که خلبان هنگام بازگشت، از هواپیما پیاده می‌شد «بسیار وحشت‌زده» بود. وی مدعی است که نخستین کلمات خلبان پس از خروج از جت این بود: «هواپیمای اشتباهی». گزارش شده است که عصر همان روز خلبان اعلام کرده که «این هواپیما در زمان اشتباه در مکانی اشتباه بوده است».



شاهد همچنین افزود: «پس از مدتی تنها یکی از سه جنگنده که موشک هوا به هوا داشتند، بازگشت... هواپیما بدون موشک برگشت و خلبان بسیار وحشت‌زده بود».



جولای گذشته، ارتش روسیه مدعی شده بود که در روز فاجعه یک هواپیمای سوخوی اوکراینی را که به سمت MH17 در پرواز بود رصد کرده است. ژنرال «آندره کارتوپولوف» رئیس اداره عملیات اصلی HQ از نیروهای نظامی روسیه، گفته است که حضور جت جنگنده اوکراینی در عکس‌های ویدیویی گرفته شده از سوی مرکز نظارتی «روستوف» قابل تایید است.



کمیته به همین منظور خواسته است که خلبان سوخو که هویتش فاش شده،و نامش «ولادیسلاو ولوشین» است، آزمون دروغ‌سنجی بدهد. ولوشین پیش ازین به خاطر نقشش در آنچه کی‌یف «مبارزه با تروریسم» می‌خواند، جایزه دریافت کرده است.



از سوی دیگر خدمات امنیتی اوکراین نیز تایید کرده‌اند که در روز حادثه ولوشین، در نیروهی هوایی اوکراین خدمت می‌کرده اما در روز حادثه، پروازی نداشته است.




5484251
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده در حال بررسی فروش یک میلیارد دلاری تسلیحات به اسرائیل است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سیا آمریکا درباره کاهش مهمات اوکراین و شکست آن تا پایان سال ۲۰۲۴ هشدار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه سوریه وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایتالیا از اسرائیل و ایران دعوت کرد محتاط باشند تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری غزه درباره حجم گسترده تخریب خانه‌ها و ساختمان‌های اداری در غزه گزارش داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون اروپا از اسرائیل و ایران خواست تا از تشدید بیشتر درگیری خودداری کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گردان‌های القدس، شاخه جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حملات موشکی به اراضی اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال گلوله از این کشور به اوکراین را بهتر از اعزام نیروی آمریکایی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس پاکستان از حمله انتحاری به یک خودروی حامل کارگران ژاپنی در کراچی پاکستان خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است