اقتصادی 10:39 - 05 اردیبهشت 1398
یک اقتصاددان با اشاره به سهم دولت در اقتصاد کشور گفت: تا زمانی که اقتصاد دچار سوداگری باشد و از این راه کسب درآمد کند، هیچ عقل سلیمی در زمینه‌های مولد سرمایه‌گذاری نخواهد کرد؛ بنابراین مهمترین اقدام واگذاری امور به مردم است.

دولت سرما می‌خورد، اقتصاد تب می‌کند!

مهدی طغیانی - استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رکود موجود در اقتصاد کشور، اظهار کرد: دولت به عنوان گرداننده اصلی اقتصاد ایران، نقش‌آفرینی جدی در این حوزه و سهم بزرگی در آن دارد؛ به تعبیری وقتی که دولت سرما می‌خورد، اقتصاد ایران تب می‌کند!

وی افزود: دولت باید با تمام قوا برای انتقال نقش خود به مردم تلاش کند تا مردم در عرصه اقتصاد فعال‌تر شوند. مثلاً اگر سرمایه‌گذاری دولت در امور اقتصادی کم شد، باید سرمایه‌گذاری مردم زیاد شود.

طغیانی با اعتقاد بر اینکه با حجم بالای نقدینگی که اکنون وجود دارد، می‌توان به چنین چشم‌اندازی دست یافت، اظهار کرد: البته این موضوع مشروط به سیاستگذاری‌های درست است تا دولت بتواند وزنه‌های سوداگری و منفعت را کم کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در صورت واگذاری سهم دولت در اقتصاد به مردم، فعالان اقتصادی به سراغ عرصه‌های تولیدی خواهند رفت، اظهار کرد: تا زمانی که اقتصاد ایران دچار سوداگری باشد و از این راه کسب درآمد کند، هیچ عقل سالمی در زمینه‌های مولد سرمایه‌گذاری نخواهد کرد؛ بنابراین مهمترین اقدام که منجر به رونق تولید می‌شود، تشویق و حرکت به سمت بخش سرمایه‌گذاری است.

برداشت از صندوق ذخیره ملی؛ نه!

طغیانی درباره مسئله برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور جبران خسارات سیل اخیر که از سوی دولت مطرح شد، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی از ابتدا به این منظور ایجاد شد تا هرسال بخش بیشتری از درآمد نفت به آن واریز شود و از اتکای دولت به نفت در بودجه بکاهد.

او افزود: همچنین قرار شد از منابع این صندوق به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که قصد وارد کردن تجهیزات دارند، وام بدهد تا در واقع ثروتی که زیرِ زمین بوده به ثروتی در روی زمین تبدیل شود.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: در سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌ها و شوک‌های مختلف داخلی و خارجی، دولت عملاً درصد افزایشی سهم واریزی به صندوق توسعه ملی را متوقف کرده و به بهانه‌های مختلف از صندوق برداشت کرده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات به مذاق برخی از نمایندگان و مسئولان خوش می‌آید، گفت: وقتی به بهانه توسعه روستایی از صندوق برداشت می‌شود، برخی از نمایندگان و مسئولان مناطق محروم استقبال می‌کنند.

طغیانی ادامه داد: باید پرسید این برداشت چقدر به خیر و صلاح بلندمدت اقتصاد کشور است و آیا اساساً در روستاها دلار سرمایه‌گذاری می‌شود یا ریال؟ اگر ریال سرمایه‌گذاری می‌شود پس دلار باید به ریال تبدیل شود که این کار به پایه پولی اضافه کرده و در نهایت منجر به تورم خواهد شد و سرمایه‌گذاری در روستا را نابود خواهد کرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مشکلات و معضلات کشور تمامی ندارد و نباید این مسائل را بهانه‌ای برای برداشت از صندوق قرار داد، تأکید کرد: دولت باید سراغ منابع جدید برود و راهکارهای بلندمدت ارائه دهد.

انتهای پیام


10110962
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فیسکر سازنده خودرو‌های برقی در آمریکا اعلام کرد که برای ۶ ماه تولید خودرو را متوقف خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش مرکز آمار حاکی از کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در بهمن ماه امسال نسبت به ماه گذشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فعالیت سامانه بارشی امروز ۲۹ اسفند در نیمه غربی کشور تشدید می‌شود و در ارتفاعات شاهد برف و کولاک خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی از عرضه کالا‌های اساسی به ویژه گوشت قرمز و مرغ به بازار در روز‌های تعطیل خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل راه‌آهن گفت: پس از پیگیری های بسیار در خصوص استجازه نفت، نخستین واریزی برای شرکت راه آهن برای نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی انجام شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مهرداد بذرپاش با بیان اینکه در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رشد بخش تولید مسکن به ۴.۸ درصد رسید، گفت: تکمیل ۱۲۴ هزار واحد مسکن مهر از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون آمار قابل توجهی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تغییری نکرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت آب گفت: بازه‌های زمانی پرخطر را شناسایی کرده و این موضوع را به استان‌ها اعلام کرده‌ایم و از تجربیات گذشته و مدل‌سازی‌های تکمیلی استفاده می‌کنیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و آبزیان گفت: سود منطقی قیمت ماهی از مزرعه و دریا تا بازار ۳۵ تا ۴۰ درصد است، درحالیکه اختلاف قیمت ماهی‌های جنوب به ۴۰۰ درصد می‌رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه طلافروشان گفت: فروشنده طلا مستلزم ارائه فاکتور خرید طلای بالای یک گرم به مشتریان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است