علمی فناوری 10:11 - 12 مهر 1394
دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا موفق به تولید یک افزودنی سوخت جدید شده‌اند که در زمان برخورد شدید منفجر نمی‌شود.

جلوگیری از انفجار هواپیما در زمان سقوط با افزودنی سوخت جدید

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان به رهبری جولی کورن‌فیلد، استاد مهندسی شیمی موسسه فناوری کالیفرنیا با الهام گرفتن از حملات یازدهم دسامبر 2001 که طی آن دو هواپیما به بمبهای پر از سوخت تبدیل شده و مرکز تجارت جهانی آمریکا را منفجر کردند، یک افزودنی سوخت ویژه طراحی کرده‌اند که از شکل‌گیری غبار ریز بخار در زمان برخورد جلوگیری می‌کند.

این غبار ریز است که باعث انفجارات مرگبار می‌شود. افزودنی جدید، سوخت را به قطرات اندازه باران تبدیل می‌کند که بدون خطر در هوا پخش می‌شوند.

کورن‌فیلد، مولف ارشد این تحقیق که جزئیات آن در مجله Science منتشر شده، اظهار کرد: اگر تروریست‌ها می‌دانستند سوخت هواپیما منفجر نمی‌شود، هیچگاه چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

فرمول جدید از نوعی پلیمر برخوردار است که شامل یک مولکول بلند ساخته‌شده از چندین زیرواحد تکرارشونده است و در انتهای هر کدام، واحدهایی قرار گرفته که مانند یک پیوند اصلی در یک زنجیره دوچرخه عمل می‌کنند.

هر پلیمر بطور خودبخود به یک زنجیره بسیار نازک موسوم به «مگا ابرمولکول» متصل می‌شود. این مگا ابرمولکول‌ها دارای ویژگی‌های بسیار دقیقی هستند و بسیار بهتر از نسخه‌های اولیه افزودنی پلیمر عمل می‌کنند.

آن‌ها شکل خود را حتی پس از عبور از میان پمپ بنزین، خطوط نفت و فیلتر حفظ می‌کنند تا صاحبان موتور نیازی به اضافه کردن افزودنی به هر باک بنزین نداشته باشند.

زمانی که جریان درون لوله بیش از حد متلاطم می‌شود، این مگا ابرمولکول‌ها پیوندهای خود را آزاد کرده و سپس بعد از این که قطعات مجددا به هم رسیدند، متصل می‌شوند. این امر به پلیمر اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های پیشگیری از انفجارش را مجددا بدست بیاورد.

این مولکول‌های بلند هستند که در نهایت زمانی که سوخت تحت فشار زیاد قرار می‌گیرد، قطرات بزرگ را تشکیل می‌دهند. هر چه قطرات درشت‌تر باشند، احتمال انفجار کمتر خواهد شد.

مه‌گرفتگی ابتدایی باعث می‌شود افراد نتوانند از خودرو خارج شوند. اگر انفجار ابتدایی صورت نگیرد، قطرات درشت به افراد زمان کافی را برای تخلیه محل می‌دهند.

ترکیب پلیمری آزمایش شده در هر دو سوخت هوایی و دیزلی یک سود جانبی غیرمنتظره داشتند که شامل 12 درصد انتشارات کمتر دوده یا ذرات ریز بود.

در حال حاضر سوخت جدید هنوز برای استفاده در بنزین که اشتعال‌زاتر و سبکتر از دیزل یا سوخت جت است، آماده نیست.

این محققان در نخستین قدم برای کاربری وسیعتر، اکنون در حال کار با پنتاگون برای آزمایش عملکرد این افزودنی سوخت در موتور بالگردهای کوچک هستند.

انتهای پیام


7158894
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت نسخه‌ی جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را به نام Phi-3 Mini معرفی کرد. Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت رونمایی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ماه کامل صورتی پنجم اردیبهشت در آسمان نمایان خواهد شد و تمام طول شب قابل رصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است