استانی 00:10 - 03 آبان 1393
مخاطب و جغرافیای سینمای ملی
جنوب استان کرمان با بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت و پیشینه تاریخی از داشتن سینما محروم است.

معضل نبود سینما در جنوب کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، مقوله فرهنگ و پرکردن اوقات فراغت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یکی از این مقوله‌های فرهنگی سینما است، اما جنوب استان کرمان با جمعیت بیش از یک‌میلیون نفر و پیشینه تاریخی از مردمانی هنرمند و هنردوست از سینما محروم است.

تنها سینمای جیرفت از دهه 60 تاکنون تعطیل است

نعمتی از بازیگران، نویسندگان و کارگردانان تئاتر در شهرستان جیرفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از نبود سینما در جیرفت بسیار نگران هستم و از اینکه شهری مثل جیرفت با تمدنی 7 هزار ساله یک سینمای خوب ندارد باید ابراز تاسف کرد.

مریم آراسته هم از علاقمندان به سینما است و دوست دارد با خانواده به سینما برود، می‌گوید: نبود سینما در جیرفت و تعطیلی آن این آرزو را دست‌نیافتنی کرده است.

مصطفی وطن‌خواه از فرهنگیان کهنوج عنوان کرد: وجود سینما در هر شهر زمینه‌ساز فرهنگ تئاتر و سینما است و استفاده خانواده‌ها در اوقات فراغت از این مکان فرهنگی می‌تواند سبب ارتقای فرهنگ هنری در شهروندان شود.

امین سالاری از شهروندان جیرفتی بیان کرد: سینمای جیرفت تعطیل است و هر زمان از جلوی این سینما عبور می‌کنم، خیلی تأسف می‌خورم که چرا این سینما در این محل مناسب شهر باید تعطیل باشد.

قطع ارتباط مردم جنوب کرمان با سینما

رضا ایرانمنش از بازیگران سینما و تلویزیون هم که خود اهل جیرفت است به خبرنگار فارس گفت: یکی از ستون‌های هنری، سینما است که ارتباط با مخاطب که همان مردم هستند را برقرار می‌کند و این ارتباط در جنوب کرمان قطع شده است.

وی با اشاره به اینکه در جنوب کرمان متولیان فرهنگ و هنر کوتاهی کردند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید شرایط خاصی را با توجه به تخصیص برخی از تشویقی‌ها برای بخش خصوصی لحاظ کند تا این بخش هنری که سینما است در جنوب کرمان رونق گیرد.

برطرف شدن کمبود سینما در جنوب کرمان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: با تبدیل سالن‌های مجتمع‌های فرهنگی و هنری به سینما، کمبود سالن سینما در این منطقه برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام سیداحمد حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه در هفت شهرستان جنوبی کرمان سینما وجود ندارد با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان منطقه تمام سالن‌های مستقر در مجتمع‌های فرهنگی هنری به سامانه‌های دیجیتال و پخش فیلم مجهز می‌شوند.

وی بیان کرد: پنج مجتمع فرهنگی هنری در جنوب کرمان وجود دارد که 50 درصد هزینه تجهیز سالن‌های فرهنگی و هنری به سامانه‌های پخش فیلم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مابقی توسط مسئولان شهرستانی تامین می‌شود.

حسینی تصریح کرد: 3 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز این سالن‌ها به سامانه پخش فیلم نیاز است که در حال حاضر تا حدودی سالن شهید مداحی‌پور جیرفت به این سامانه مجهز شده است.

واگذاری مدیریت سالن‌های نمایش به بخش خصوصی

وی ادامه داد: این طرح مورد استقبال و تایید استانداری کرمان قرار گرفت، زیرا استاندار اعتقاد دارد از زیرساخت‌های موجود باید نهایت استفاده را داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: آماده هستیم مدیریت این سالن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

حسینی با بیان اینکه بیش از 10 سال است که سینما استقلال جیرفت و پنج سال نیز سینما شوباد کهنوج تعطیل شده است، گفت: این اتفاق به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها، فرسوده و غیر استاندارد بودن ساختمان‌های فعلی این سینماها رخ داده است.

وی بیان کرد: در این زمینه نیز چند نشست به منظور اختصاص زمین برای احداث پردیس سینمایی جیرفت برگزار شده که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: مالک سینمای فعلی جیرفت به عنوان سرمایه‌گذار آماده سرمایه‌گذاری است که امید است در آینده ساخت پردیس سینمایی در این شهرستان نیز محقق شود.

=================

گزارش از: علی سعیدی‌گراغانی

=================


5029166
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است