اقتصادی 19:23 - 18 دی 1392
مدیرعامل بانک ملت از تشکیل صندوق مشترک ارزی با بانک مرکزی برای تامین مالی طرح های بخش انرژی کشور خبر داد و گفت: نقدینگی موجود در کشور به بیش از 600 هزار میلیارد تومان رسیده است.

تشکیل صندوق مشترک ارزی برای تامین مالی طرح‌های انرژی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا ساروخانی گفت: این بانک ایجاد صندوق جدید ارزی یک میلیارد دلاری برای تامین مالی فاز 13 پارس جنوبی در عسلویه را در دست اجرا دارد. وی از آمادگی این بانک برای تامین مالی پروژه های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد و افزود: بانک ملت از طریق منابع داخلی، منابع صندوق توسعه ملی، صندوق های ارزی و شرکت تامین سرمایه خود می تواند به تامین مالی پروژه های فعال در این بخش کمک کند.

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به اینکه امکان تامین مالی پروژه های نفتی به تنهایی از بازار پول وجود ندارد اظهارداشت: بازار پول یکی از ابزار های تامین مالی است که در کنار آن باید ابزارهای بازار سرمایه را هم فعال کرد.

وی به تشکیل صندوق مشترک ارزی با بانک مرکزی در جهت تامین پروژه های بخش انرژی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: عاملیت 5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی پروژه های بالادستی وزارت نفت به این بانک واگذار شده است.

ساروخانی خاطرنشان کرد: بانک ملت در تامین مالی پروژه های پایین دستی مانند پروژه های پالایشگاهی نیز فعال بوده که نمونه آنها پالایشگاه های بندرعباس و شازند اراک است که به بهره برداری رسیده اند.

وی تصریح کرد: بنگاه های اقتصادی به عنوان نمایندگان اصلی بخش واقعی اقتصاد، عاملان اصلی رشد اقتصادی قلمداد شده و سرمایه گذاری در رشد و توسعه آنها، عامل تثبیت و تداوم رشد اقتصادی کشورها است.

مدیرعامل بانک ملت با تاکید بر اینکه رشد هدفگذاری شده بنگاه ها در برنامه های کلان اقتصادی، تابع نظام مالی قوی متشکل از بانک های کارآمد است افزود: در دنیای متلاطم و متغیر امروزی، بانک ها به عنوان همراهان اصلی بنگاه های اقتصادی محسوب می شوند؛ بنابراین تحقق رشد بنگاه های اقتصادی مستلزم ارتباط دو سویه با یک سیستم بانکی خوب مهندسی شده است زیرا در چنین فضایی تنها یک نظام قوی مالی می تواند نیاز به منابع را برای بنگاه های اقتصادی جهت رشد فراهم سازد.

وی دلیل اهمیت بانک ها را نقش هایی دانست که به طور ذاتی در هر نظام اقتصادی به عهده آنها گذاشته شده که این نقش ها شامل واسطه گری، سیستم پرداخت و نظارت اعتباری در ارائه خدمات مالی است و ایفای درست این نقش ها، صرفا در یک محیط نظارتی و اجرایی خوب مهندسی شده امکانپذیر می شود.

ساروخانی با بیان اینکه هرگونه اختلال و ناکارایی در سیستم بانکی تبعاتی منفی در پی دارد که اثری فراگیر روی همه بخش های اقتصادی برجای می گذارد یادآور شد: بانک ها به دلیل ماهیت خاص فعالیت خود در تمام بخش های اقتصادی رسوخ داشته و هرگونه بی ثباتی در عملکرد آنها چه در بخش نظارتی و چه در بخش اجرایی و عملیاتی، اثری فراگیر روی کل سیستم اقتصادی کشور و در صورت انسجام سیستم بانکی با بانک های بین المللی بر کارکرد اقتصادی منطقه و جهان برجای خواهد گذاشت.

مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: صاحبنظران اقتصادی بسیاری از مشکلات کلان اقتصادی را مرتبط با عدم استقلال سیستم بانکی در ایفای کارکردها و نقش های خود می دانند و معضلات اقتصادی از جمله تورم لجام گسیخته و رکود همزمان، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نامتناسب نقدینگی و پدیده پارادوکس نقدینگی را از تبعات منفی عملکرد ضعیف در سیاستگذاری و ساختار اجرایی سیستم بانکی و تاثیر پذیری آن از سیاست های مالی و اجرایی دولت ها عنوان می کنند.

به گفته وی، با توجه به هدفگذاری های صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه که جهت تحقق آن تأمین 1100 میلیارد دلار منابع پیش بینی شده، سهم نظام بانکی از تأمین منابع 47 درصد و سهم بازار سرمایه نیز 16 درصد در نظر گرفته شده است. با این وجود، آمارهای منتشره هنوز هم حاکی از سهم 74 درصدی نظام بانکی از تأمین مالی در سال 91 است که موید اهمیت استراتژیک این صنعت در اقتصاد کشور است.

ساروخانی با بیان اینکه برنامه های دولت تدبیر و امید و نگاه ویژه آن به بخش اقتصادی به ویژه در زمینه بهبود فضای کسب و کار، ضرورت هدایت نقدینگی کشور را به سمت بخش واقعی اقتصاد مضاعف می کند تاکید کرد: طبق گزارش های اخیر، نقدینگی موجود در کشور به بیش از 600 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم معادل 240 میلیارد دلار است که پاسخگوی منابع مورد نیاز بخش نفت و گاز در طول برنامه پنجم توسعه نیست و در مجموع حدود 21 درصد از 1100 میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز کل برنامه پنجم توسعه را پوشش می دهد.


2639254
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولت به صورت دقیق از طریق بخش مردمی‌سازی مشخص می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و آبگرفتگی فرودگاه‌ها امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: با توجه به افزایش و تشدید بارش‌ها در سه استان جنوبی کشور احتمال وقوع سیل وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ در راستای ایجاد تعادل و جلوگیری از زیان مرغداران باید از سطح بازار جمع آوری شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قیمت جدید پژو پارس ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز گفت: از ابتدا تا ۲۸ فروردین، ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی تامین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی گفت: تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی تهدید کننده امنیت غذایی بوده و ممنوع است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل تجهیزات و ماشین آلات سازمان راهداری گفت: ۳۲ محور شریانی و غیرشریانی به دلیل بارش‌های اخیر مسدود شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر تشدید نظارت بر موج شکن‌ها تمامی سواحل و بنادر کشور ساماندهی شده و به پیشرفت ۹۴ درصد رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد شنبه در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است