استانی 09:28 - 30 شهریور 1393
فارس گزارش می‌دهد
خروج قطار باری در ناحیه راه آهن لرستان که با مرگ هزاران قطعه ماهی همراه بود، چشم‌ها را برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی باز کرد.

فاجعه زیست محیطی که چشم‌ها را برای جلوگیری از فاجعه انسانی باز کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، طی روزهای گذشته در کیلومتر پنج محور ریلی دورود ـ اندیمشک هشت واگن از ریل خارج شد که در پی آن خطوط ریلی محور جنوب کشور حدود 11 ساعت مسدود و در نهایت با تلاش‌های اداره کل راه آهن ناحیه لرستان این خطوط در کمتر از 11 ساعت بازسازی و بازگشایی شد.

اما نشت مواد شیمایی پنج واگن که حاوی ماده شیمیایی سود سوزآور بود، به رودخانه سزار که در کنار خط ریلی راه آهن واقع شده بود، مشکلات جدی را برای جانوران و به خصوص آبزیان منطقه به وجود آورد، به نحوی تا کیلومترها پایین‌تر از محل این حادثه آثار آلودگی نمایان و خسارات وارده به طبیعت کاملا مشهود بود.

طبق اعلام نظر مسئولان و کارشناسان محیط زیست در این حادثه که از آن به دلیل وسعت آن از فاجعه زیست محیطی یاد می‌کنند، حدود 120 هزار قطعه ماهی تلف شده است، خسارتی که بدون شک سالیان سال طبیعت برای جبران آن متحمل سختی فراوان شود.

 

* ورود 50 هزار لیتر ماده شیمایی سود سوزآور به رودخانه سزار

طبق نخستین تخمین انجام شده، حداقل 50 هزار لیتر ماده شیمیایی سود سوزآور یا همان هیدروکسید سدیم در پی‌نشت از واگن‌های قطار وارد طبیعت شده است که با توجه به حجم بالای این مواد و قدرت کشندگی آن برای جانوران به خصوص آبزیان تا کیلومترها در طول مسیر پایین دست رودخانه آلودگی اثرگذار است.

طبق نظر کارشناسان آب با توجه به خاصیت پالایندگی خود از حجم آلودگی در رودخانه کاهش و طی چند روز آلودگی را به صفر می‌رساند، اما آثار به جا مانده از این آلودگی در طول رودخانه پس از کشته شدن همه آبزیان و خالی شدن رودخانه از هر نوع جانداری تا مدت‌های باقی می‌ماند.

در اینکه هیچ فردی به دنبال بروز این حادثه نبوده است، شکی نیست، اما این اتفاق دل‌خراش به علت‌هایی وابسته است، علتی مثل فرسوده بودن خطوط ریلی راه آهن در استان لرستان به خصوص از دورود تا ایستگاه تنگه هفت که با توجه به کمبود اعتبارات اداره کل راه آهن ناحیه لرستان و اینکه بازسازی خطوط نیازمند بودجه ملی است، نمی‌توان به اداره کل راه آهن در لرستان خرده‌ای گرفت و باید مسئولان ارشد راه آهن به دنبال چاره‌ای باشند، تا از بروز سوانح بعدی جلوگیری شود.

 

* 6 سانحه ریلی در راه آهن لرستان طی شش ماهه گذشته

طی شش ماهه گذشته شش سانحه در محور ریلی لرستان رخ داده است که قدیمی و فرسوده بودن خطوط ریلی یکی از دلایل دخیل در این سانحه و خروج از ریل‌ها بوده است که خوشبختانه در هیچ کدام از این حوادث تلفات جانی برای مسافران را به همراه نداشته است.

استاندار لرستان در خصوص میزان آلودگی که به دلیل ورود ماده شیمیایی سود سوزآور وارد رودخانه شده است، گفت: طبق تخمینی که زده شده است، حدود 60 هزار لیتر سود سوزاور از تانکرها نشت کرده است.

هوشنگ بازوند ادامه داد: اما در خصوص مقدار ماهی‌هایی که به دلیل ورود مواد شیمیایی به رودخانه تلف شده است، آمارهای مختلفی می‌دهند که یک کمیته با مسئولیت فرماندار شهرستان دورود تشکیل و مقرر شده است، تا این موضوع را مشخص کنند.

* مسئولیت خطوط ریلی لرستان متوجه متولیان راه آهن کشور است

استاندار لرستان اضافه کرد: هم باید مقدار دقیق سود سوزآوری که وارد رودخانه شده است، مشخص شود و هم مقدار ماهی‌هایی که در این حادثه تلف شده است و به همین منظور در کمیته‌ای که با حضور جمعی از مدیران و به ریاست فرماندار شهرستان دورود تشکیل می‌شود، این موضوعات مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات به موقع مدیران دستگاه‌های استان لرستان و شهرستان دورود در مدیریت این حادثه اظهار داشت: از همه مدیران، فرماندار شهرستان دورود، مدیرکل محیط زیست، مدیرکل راه آهن، مدیرکل راه و شهرسازی، نیروی انتظامی و همه عزیزانی که در این رابطه زحمت کشیدند تقدیر و تشکر می‌کنم و اقدام اداره کل راه آهن لرستان مبنی بر بازسازی و بازگشایی خط در کمتر از 12 ساعت جای تشکر دارد.

 

بازوند در پایان متذکر شد: متأسفانه بحث بازسازی خطوط راه آهن ناحیه لرستان را که مدیریت عامل محترم شرکت راه آهن یک مقدار کم رنگ می‌بیند، باید پررنگ‌تر دیده شود، در غیر این صورت از این به بعد مسئولیت کاملا متوجه دوستان می‌شود.

وی ادامه داد راه آهن لرستان متشکل از 165 کیلومتر راه ریل است که 90 کیلومتر آن یعنی حدفاصل ایستگاه دورود تا تنگ هفت نیازمند بازسازی خطوط است و این موضوع را به مدیر شرکت راه آهن انتقال داده‌ایم.

* آلودگی‌های موجود عوارض پوستی و گوارشی را به دنبال دارد

 

در ادامه رئیس شبکه بهداشت شهرستان دورود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دورود در خصوص توصیه‌های بهداشتی لازم در بخش آلودگی به وجود آمده در رودخانه سزار گفت: با توجه به ورود ماده شیمیایی سود سوزآور در رودخانه سزار دو توصیه به مردم داریم.

محسن قیطاسوند ادامه داد: توصیه اول اینکه مردم از انجام آب تنی و مصرف آب رودخانه در طول مسیر حتی تا چند کیلومتر بعد از محل حادثه خودداری کنند.

* مردم از ماهیان رودخانه سزار استفاده نکنند

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دورود تصریح کرد: با توجه به اینکه این ماهی‌ها توسط مواد شیمیایی قلیایی دچار مرگ شده‌اند، لذا مصرف این ماهی‌ها می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی را برای افراد استفاده کنند، داشته باشد.

وی متذکر شد: شنا کردن می‌تواند باعث سوزش و یا سوختگی سطحی پوست شود و حتی اگر تماس بدن با آب با PH بالا صورت گیرد، می‌تواند باعث سوختگی‌های عمیق تر نیز شود.

قیطاسوند تأکید کرد: با توجه به آنکه این ماهیان با مواد قلیایی دچار مرگ شده‌اند، مصرف آنها می‌تواند عوارض گوارشی را به دنبال داشته باشد.

 

این مسئول با اشاره به اقدامات شبکه بهداشت برای جلوگیری از ورود ماهیان آلوده مرده در بازار گفت: به محض اطلاع از این سانحه تیم‌های گشت و بازرسی در محل‌های مورد نظر مستقر شدند و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شد، تا مردم و مغازه‌د داران در روند این اتفاق قرار گیرند.

وی ادامه داد: تیم‌های گشت و بازرسی تا یک هفته آینده در سطح شهرستان فعال هستند، تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

به گزارش فارس از دورود مسئولان ارشد راه آهن توجه داشته باشند که این فاجعه که بر اثر خارج شدن قطار باری از ریل دامن محیط زیست و آب زیان را گرفت، ممکن است، روزی دامن مردم را گرفته و یک فاجعه انسانی را به بار آورد.

.....................................

گزارش از توحید وانشانی

...................................


4757807
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است