استانی 09:48 - 14 اسفند 1393
سنندج؛
غار باستانی کرفتو یکی ازدیدنی‌ترین آثار بجا مانده از روزگاران تاریخی پیش ازاسلام است که دراستان کردستان ودر فاصله 60 کیلومتری از شمال دیواندره قرار دارد و یکی از پر جاذبه ترین مکان های گردشگری در استان کردستان می باشد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، غارکرفتو که جزوه آثارملی ایران است با شماره ثبت۳۳۰ به ثبت ملی رسیده‌ است.


غار کرفتو در شهرستان دیواندره بزرگترین غار باستانی ایران است که بخش‌هایی از آن دست کن است.


این غار محصول مشترک انسان و طبیعت است و یکی از غارهای صخره‌ای دیدنی و منحصر به فرد است.


این غار به طول 750 متر طول در سـیـنه یک کـوه آهـکـی قرار دارد که بخشی ازآن توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ساخته شده است.


در این غار فضاهایی در چهارطبقه کنده شده است و حجاران هنرمند، به زیبایی فضاهایی را در مدخل‌های غار تراشیده و اتاق‌ها، راهرو و دالان‌های متعددی را به وجود آورده‌اند.


بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق ها نقوشی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده است.


روی سر در ورودی یکی از اطاق های طبقه سوم این غار کتبه ای یونانی وجود دارد و جمله "این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است" سر در آن حک شده است که وجود این کتیبه سبب شده تا تعدادی بر این عقیده باشند که احتمالا این غار مدتی به صورت موقت مورد سکونت سلوکیان قرار گرفته است.


مدیرکل سازمان میراث فرهنگی کردستانمی گوید: کرفتو در سال 1379 مورد گمانه زنی قرار گرفت که با بررسی باستان شناسی در محوطه بیرون و داخل غار، آثاری از دوران های مختلف به دست آمد و نشاندهنده استفاده انسان در دوران پیش از تاریخ از این غار می باشد.


اشتودان می افزاید: نمونهٔ سفال‌ها و اشیای به دست آمده در این غار نشاندهنده سکونت انسان در آن و در دوران اشکانی و ساسانی و دوران اسالمی یعنی سده‌های ششم تا هشتم هجری است.


در چند سال گذشته اقداماتی برای بهبود وضعیت غار و جذب گردشگران انجام شده است که شامل سامان‌دهی محوطه بیرون غار، پله بندی، تصفیه آب شرب، سکوهای استراحت، پارکینگ، سرایداری، سرویس‌های بهداشتی، برق‌کشی وراهنمای غار است. 


غار کرفتو به سبب داشتن معماری منحصر به فرد و بی نظیر صخره ای و قرار داشتن در منطقه دیدنی و خوش آب و هوا می تواند یکی از مقاصد مناسب گردشگری در استان کردستان باشد.


اگر قصد سفر به غار باستانی کرفتو کردید می توانید از مسیر راهی شوید 
از سنندج تا شهر دیواندره 95 کیلومتر فاصله است. این مسیر یک بانده با آسفالت خوب و تماما کوهستانی است. از دیواندره به سمت سقز حرکت کنید.


پس از طی 37 کیلومتر، یک سه راهی در سمت راست وجود دارد که به سه راهی تکاب معروف است. تابلو غار کرفتو در ابتدای سه راهی نصب شده. از سه راهی تکاب تا غار دقیقا 33 کیلومتر فاصله است.


کل مسیر آسفالت و یک بانده است. در این مسیر دو، سه راهی وجود دارد که در هر دو لازم است به سمت چپ بپیچید هر چند تابلوی راهنمایی به سمت غار وجود دارد.


انتهای پیام/ز

5978730
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است