استانی 04:53 - 01 مرداد 1393
عضو مجلس خبرگان رهبری:
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: از برکات دفاع مقدس این بود که برخی مسائلی را که از غیب حکایت می‌کرد برای مردم جامعه روشن شد.

دفاع مقدس برخی مسائل غیبی را برای جامعه روشن کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی سه شنبه شب در سلسله دروس اخلاقی ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد اظهار کرد: در شب‌های گذشته گفته شد که خداوند در شب معراج به پیامبر فرمود که اهل آخرت را دوست بدار و گفته شد برای اهل آخرت و اهل دنیا صفت‌هایی است که آنان را از یکدیگر متمایز می‌سازد.

وی با بیان اینکه برخی تعبیرات برای انسان نامأنوس و ناآشناست گفت: خداوند به پیامبر فرمود از اوصاف اهل آخرت این است که ایشان به خواب می‌روند ولی دلشان به خواب نمی‌رود که این مسئله برای انسان‌ها نامفهوم است.

مدرس برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی خطورتی در ذهنمان می‌آید وسوسه‌های شیطانی به همراه خاطراتی که در روز گذشته رخ‌داده و یا دلبستگی‌هایی که برای انسان وجود داشته در خواب ظهور می‌کند.

وی با اشاره به برخی روانشناسان که در بحث خواب مطالعه کردند گفت: این روانشناسان مطالعه کردند که افراد در طول روز چه اقداماتی انجام داده‌اند و به چه شغلی مشغول بودند و بر این اساس قواعدی کلی را به‌عنوان تعبیر خواب نوشتند که همه از آن استفاده کنند.

مصباح یزدی بیان کرد: یکی از دانشمندان صاحب‌نام کتاب معروفی در زمینهٔ تعبیر خواب نوشته است که در راه نگاشت این کتاب تلاش فراوانی کرد.

وی افزود: بارها برای خودمان پیش‌آمده حالت سرور و شادمانی داشتیم که در خواب نیز این شادمانی را شاهد بودیم پس این نمی‌تواند به این معنی باشد که همه اهل دنیا؛ دنیاپرست باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره پرسش یک یهودی از پیامبر (ص) مبنی بر اینکه خواب شما چگونه است بیان کرد: نبی اکرم (ص) پاسخ دادند که ما در خواب دلمان به خواب نمی‌رود و این مسئله برای شخص یهودی اثبات کرد که رسالت نبی اکرم صحت دارد زیرا که در کتب دینی خود خوانده بود پیامبران الهی این‌گونه هستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: شاید ما برخی مطالب را چون درک نمی‌کنیم فکر کنیم تعبیری ادیبانه و شاعرانه دارد.

وی با اشاره به تعبیر شهدا زنده‌اند گفت: ما مفهوم واقعی آن را نمی‌توانیم به‌درستی متوجه شویم و با خود می‌گوییم چگونه شهدا زنده‌اند و این در حالی است که می‌بینیم استخوان‌هایشان را پس از گذشت سال‌ها از بین خاک بیرون می‌آورند.

مصباح یزدی اضافه کرد: برخی این مسئله را چنین تعبیر می‌کنند که منظور از اینکه می‌گویند شهدا زنده‌اند شاید چنین باشد که وقتی نام این شهدا کوچه و خیابان‌ها را مزین می‌کند نامشان در جامعه زنده است و باید این‌چنین گفت هر تعبیری بستگی به معرفت اشخاص دارد.

مدرس اخلاق حوزه علمیه قم بیان کرد: برخی خانواده‌های شهدا مسائلی را مطرح می‌کنند که نشان از این دارد که پشت پرده وقایعی رخ می‌دهد که ما از آن بی‌خبریم و کمتر می‌توانیم به درک آن برسیم.

وی تصریح کرد: مادر یکی از شهدا تعریف می‌کرد زمانی که دچار پادرد شدیدی شده بود به روح پسر شهیدش متوسل شد و در خواب دید که شهید تکه پارچه‌ای به محل درد بست و درد تمام شد؛ زمانی که بیدار شد اثری از درد وجود نداشت و تکه پارچه به همان قسمتی که درد داشت بسته شده بود.

مصباح یزدی ادامه داد: آیت الله العظمی گلپایگانی با شنیدن این ماجرا از خانواده شهید تقاضا کرد که تکه‌ای از آن پارچه را برای شفای بیماران به ایشان بدهند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: قرآن، تعبیرات عجیبی دارد و تأکید می‌کند «کسانی که در راه خدا شهید می‌شوند لفظ میت برایشان اطلاق نکنید» و در آیه دیگری خدا در قران می‌فرماید «گمان نکنید کسانی که در راه خدا شهید شده‌اند مرده‌اند اینان زنده هستند و در حضور خدا به ایشان روزی داده می‌شود» شاید منظور این است برای شهدا نزد خداوند جایگاه ویژه‌ای تعبیه شده است.

وی افزود: هر شهیدی مرتبه خاصی دارد و مرتبه هر شهیدی با دیگری متفاوت است و خانواده‌ها به این شهدا متوسل می‌شوند و حوائج خود را می‌گیرند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: از برکات دفاع مقدس این بود مسائلی را که از غیب حکایت می‌کرد برای مردم جامعه روشن شد.

این مدرس اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی افراد از خوابشان استفاده‌هایی می‌کنند که این استفاده را در زمان بیداری ندارند اضافه کرد: یکی از علمای بزرگ دنبال مسئله‌ای بود که نمی‌توانست در بیداری به جواب آن دست یابد و با وجود اینکه از منابع پرشمار استفاده کرده بود به نتیجه دست نیافته بود در خواب دید برای مطالعه به کتابخانه رفت کتابی برداشت و پس از مطالعه مطلبی، کمی تأمل کرد و سپس به نتیجه رسید و پس از اینکه بیدار شد یادش آمد که در خواب چه دیده بود و سپس همان نتیجه را در بیداری پیدا کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: بعضی از اولیاء خدا در خواب مکاشفاتی بر ایشان رخ‌ داده که در عالم بیداری آثارش را مشاهده می‌کنند که چنین افرادی دارای دو حیات هستند که یک حیات دیگر ایشان در زمان خواب است.

وی در بخش پایانی سخنان خویش خاطرنشان کرد: در اوصاف اهل دنیا می‌فرماید اهل دنیا اگر لطفی به ایشان شود تشکر نمی‌کنند و اگر مصیبتی نیز برایشان وارد شود صبر نمی‌کنند و اهل آخرت اگر نعمتی ببینند الحمدالله می‌گویند و در پایان هم شکر می‌کنند.


4302728
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است