بین‌الملل 17:01 - 26 شهریور 1393
دهلی نو - ایرنا - ˈشی جینپینگˈ رئیس جمهوری چین امروز (چهارشنبه) برای دیداری سه روزه از کلمبو پایتخت سریلانکا وارد احمدآباد در غرب هند شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ نخست وزیر هند قرار است برخلاف عرف معمول که از مقامات رسمی در دهلی نو استقبال می کند با سفر به ایالت گجرات از رییس جمهوری چین استقبال کند.



دولت هند به سرمایه گذاری عظیم چین در بخش های مختلف این کشور به رغم رقابت و مشکلات بین دو کشور چشم دوخته است.



نخست وزیر هند در گفت وگویی با خبرنگاران چینی مستقر در دهلی نو گفته بود هند و چین بوسیله تاریخ و فرهنگ به یکدیگر مرتبط شده اند و از سنت های غنی الهام گرفته اند.



وی با اشاره به اینکه دو کشور می توانند با همکاری یکدیگر آینده روشنی را برای بشریت تضمین کنند، اظهار کرد: روند بهبود روابط بین دهلی نو - پکن سریع است و هرگونه تقویت همکاری ها میان دو کشور در جهت زندگی بهتر همه مردم کره زمین خواهد شد.



مودی به جمعیت بالای هند و چین اشاره کرد و گفت: درصورت تقویت روابط دو کشور حدود 35 درصد از جمعیت جهان از رفاه اقتصادی برخوردار می شوند.



دو کشور با وجود اختلاف هایی که دارند، بر تمایل خود در زمینه همکاری های اقتصادی تاکید می کنند. هند بیشتر در پی جذب سرمایه گذاران چینی برای بهبود شبکه راه آهن و همکاری با این کشور در زمینه هسته ای است.



چین اولین شریک اقتصادی هند است و ارزش مبادلات دو کشور بیش از 65 میلیارد دلار در سال است. این درحالی است که کسری بازرگانی هند در 10 سال گذشته تشدید شده و به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده است. در حالی که این کسری در سال 2002-2001 یک میلیارد دلار بود.



رئیس جمهوری چین در مقاله ای در روزنامه هندو که امروز انتشار یافت تاکید کرد ؛ چین به واسطه تجربیات زیاد خود در زمینه احداث زیرساخت ها آماده مشارکت در توسعه هند است.



چین درحالی قصد دارد روابطش را با هند تقویت کند که روابط این کشور با ژاپن و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی به علت مناقشات ارضی به تیرگی گراییده است.



'راجریشی سینگال' تحلیل گرا موسسه 'گیت وی هاوس' در دهلی نو گفت که محتوا و نتیجه سفر رئیس جمهوری چین به هند را می توان با ترکیب هیات همراه وی سنجید که وزیران عالیرتبه، تجار مهم و مسئولان بانک ها در آن حضور دارند.



به گفته وی ؛ رئیس جمهوری چین به غیر از مباحث سیاسی پیش بینی شده در خصوص مرزها و امنیت ، احتمالا قصد دارد از نگرانی دولت هند درخصوص تشدید کسری بازرگانی بین دو کشور بکاهد.



رئیس جمهوری چین پیش از هند به مالدیو و سریلانکا سفر کرده بود. چین در این دو کشور که معمولا تحت نفوذ هند هستند حضور اقتصادی قدرتمندی دارد.



**آساق **1600 **1392

انتهای پیام /*


4745446
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است