استانی 13:17 - 30 فروردین 1400
ایسنا/فارس ۲۸ سال از اولین باری که دولت اعلام کرد که دیگر نیازی به نیروی دانشسرایی در سیستم آموزش وپرورش نداریم می‌گذرد اما نه این نیروها کاملا حذف شدند و نه تکلیف فواصل خدمتی آنها مشخص شد، نیروهایی که این روزها، برای حقوقی که به گمانشان از دست رفته است، تلاش می‌کنند.

داستان اعتراض معلمان دانشسرایی

طی روزهای اخیر، اخبار متعددی در خصوص تجمع‌های اعتراضی شماری از معلمان دانشسرایی، در استان‌های مختلف رسانه‌ای شد؛ اعتراضاتی که در آخرین مورد آن شاهد تجمع نمایندگان این گروه از معلمان در مقابل سازمان دیوان عدالت اداری و وزارت آموزش و پرورش بودیم؛ موضوعی که در رسانه‌های داخل کمتر بازنشر داشت و موجب انتقادهای ذینفعان نیز شد.

به گزارش ایسنا، علت تجمع‌های اعتراضی معلمان دانشسرایی که عمدتا روزهای پایانی خدمتشان را طی می‌کنند، رای دیوان عدالت اداری مبنی بر «حذف سنوات فاصله خدمتی» آنان بوده است؛ صدور و اجرایی شدن این رای به معنی آنست که این معلمان با سوابق خدمتی ۲۸ سال و بیشتر، باید حداقل ۴ سال دیگر برای رسیدن به زمان قانونی بازنشستگی، کارکنند. معلمان مشمول این رای، به اینکه بخشی از سنوات کاری آنها با این رای نادیده گرفته می‌شود، اعتراض دارند.

به گفته این معلمان، آنان در سال‌های ۶۹ تا ۷۴ بر اساس قانون افراد متعهد خدمت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ جذب دانشسراهای تربیت معلم شدند و با ثبت تعهد محضری به این عنوان مقرر شد که پس از چهار سال آموزش با احتساب سنوات دانش‌آموزی در آموزش و پرورش استخدام شوند اما این امر اجرایی نشد.

محمد سخایی یکی از معلمان دانشسرایی استان فارس در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: فاصله تحصیلی بین فارغ‌التحصیلی دانشسراها و استخدام آنها ناخواسته توسط دولت وقت در اوایل دهه ۷۰ اتفاق افتاد.

او افزود: معلمان دانشسرایی در گذشته بورسیه بودند و در بدو ورود به دانشسراهای تربیت معلم استخدام آموزش و پرورش می‌شدند و پس از اخذ دیپلم نخستین مهرماه تحصیلی مشغول به تدریس می‌شدند و از همان زمان حقوق و بیمه دریافت می‌کردند و ردیف استخدامی داشتند.



سخایی ادامه داد: از سال ۷۲ دولت اعلام کرد که دیگر نیاز به نیروی فارغ‌التحصیل دانشسرایی نداریم، در حالی که ما نسبت به آموزش و پرورش تعهد داشتیم و نمی‌توانستیم جای دیگری ادامه تحصیل دهیم، درس بخوانیم یا حتی سربازی برویم.

او خاطرنشان کرد: عده‌ای از نیروها همان سال لغو تعهد کردند و هزینه‌ای را جریمه دادند و رفتند.عده‌ای هم کارهای کذایی کردند و موجب شد تا جان خود را از دست بدهند و قطع عضو شوند.

به گفته سخایی، این وضعیت تا سال ۷۷ همچنان ادامه پیدا کرد و پس از آن اعلام شد که نیروهای دانشسرایی که دارای فاصله خدمتی هستند، بازگردند.

او با بیان اینکه سال ۸۵ عده‌ای از نیروهای دانشسرایی به دیوان عدالت اداری شکایت خود را بابت عدم اعمال سوابق سال‌های فاصله افتاده اعلام کردند و دیوان هم رای به نفع دانشسرایی‌ها و پرداخت حقوق سال‌های فاصله افتاده، صادر کرد، گفت: اگرچه برای ما حکم زدند اما حقوق ندادند و اعلام کردند که هر کدام از نیروها بنا به فواصل خدمتی باید به همان اندازه پول بیمه و بازنشستگی را واریز کند که همه دانشسرایی‌ها موافقت و سهم بیمه و بازنشستگی را هم واریز کردند.



سخایی عنوان کرد: بهمن سال ۹۹ باز هم اعلام کردند که براساس رأی صادر شده سال‌های فاصله افتاده جزو سوابق محسوب نمی‌شود و مجددا همان بی تدبیری دهه ۷۰ و ۸۰ را تکرار کردند؛ بی‌تدبیری که موجب شد تا امروز دوباره آموزش و پرورش با کمبود شدید نیرو مواجه شود.



او با تصریح بر اینکه اگر امروز تعدادی از نیروهای دانشسرایی مجددا از سیستم خارج شوند دوباره روی بحران نیرو تاثیر خواهد گذشت، ادامه داد: پیش از ایام نوروز ۱۴۰۰ یک تحصن در جلوی آموزش و پرورش فارس به عنوان نخستین استان توسط نیروهای دانشسرایی انجام شد و مسئولان هم قول مساعد دادند که در این باره همکاری کنند اما خبری نشد و هفته بعد و در ١٧ اسفندماه ٩٩ با جمعیت بیشتری جلوی اداره کل آموزش و پرورش فارس همزمان با سراسر کشور تحصن کردیم اما باز هم هیچ خبری نشد.

سخایی اضافه کرد: با شبکه سازی انجام شده توسط تمام نیروهای دانشسرایی در کل کشور ۲۸ فروردین ماه امسالجلوی دیوان عدالت آدرس تحصن و خواسته خود را اعلام کردیم و نمایندگان ما هم صحبت کردند.



او گفت: بعد از این تجمع، یک تجمع هم جلوی وزارت آموزش و پرورش داشتیم و معاون حقوقی وزارتخانه در جمع ما حاضر شد اما همه صحبت‌های ایشان ضد و نقیض بود و  مسائلی مطرح شد که واقعیت نداشت و ما تا حصول نتیجه اعتراض و پیگیری مطالباتمان را ادامه خواهیم داد.



به گفته سخایی در کل کل کشور حدود ۵۰ هزار معلم دانشسرایی وجود دارد که ۵ هزار نیروی آن مربوط به استان فارس است.



انتهای پیام


11032103
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است