استانی 09:48 - 02 تیر 1397
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اعلام کرد: خراسان جنوبی اولین استان کشور است که با کشور اوکراین برای کشت فرا سرزمینی قراردادی به میزان ۱۲۰۰هکتار بسته است.

کشت فراسرزمینی خراسان ‌جنوبی در اوکراین

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، هاشم ولی‌پور مطلق با بیان اینکه ظرفیت تولید در بخش کشاورزی محدود است، گفت: با وجود خشکسالی‌های اخیر منابع آبی و خاکی ما محدود هستند، این امر باعث شده ایران در برخی از محصولات کشاورزی ازجمله؛ ذرت، سویا، دانه‌های روغنی واردکننده باشد، بنابراین کشت فرا سرزمینی می‌تواند ظرفیت خوبی از آب‌وخاک در اختیار کشاورزان قرار دهد.

ولی‌پور مطلق، درخصوص دیدگاه مخالفان مبنی بر خروج سرمایه با کشت فرا سرزمینی گفت: در واقع کشت فراسرزمینی نه تنها باعث هدررفت سرمایه از ایران نمی‌شود، بلکه در بلندمدت بازگشت سرمایه بیشتر نیز به همراه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از دیگر اهداف کشت فرا سرزمینی را ورود به بازارهای جهانی عنوان و اظهار کرد: تا زمانی که کشاورزان به‌طور مستقیم وارد بازارهای جهانی نشوند، نمی‌توانند از دانش فنی و صادرات بهره‌مند شوند.

با انجام کشت فراسرزمینی به دنبال ورود آب مجازی هستیم

ولی‌پور مطلق عنوان کرد: با انجام کشت فراسرزمینی به دنبال ورود آب مجازی از طریق ورود محصولات تولیدی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، عدم شناخت از حقوق و قوانین بین‌المللی یکی از چالش‌های کشت فراسرزمینی اعلام کرد.

ولی‌پور مطلق انتقال سرمایه با وجود تحریم‌ها را از دیگر چالش‌های پیش روی کشت فرا سرزمینی عنوان و تصریح کرد: تأمین ارز از طریق بانک مرکزی از چالش‌های موجود برای سرمایه‌گذاران است که امیدوارم هرچه سریع‌تر رفع شود.

انعقاد قرارداد با اوکراین برای کشت‌های فراسرزمینی

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی اولین استان کشور است که با کشور اوکراین قراردادی به میزان ۱۲۰۰هکتار بسته، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور برای در اختیار گرفتن هر هکتار زمین، میزان یک تا دو میلیون تومان پول پرداخت می‌کنند، این در حالی است که این سرمایه‌گذاری برای هر هکتار زمین در خراسانی جنوبی ۱۰ برابر است.

ولی‌پور مطلق با اشاره به اینکه خشک‌سالی‌ها کشت دیم در خراسان جنوبی را به‌شدت محدود کرده است، گفت: عملکرد کشت دیم در اوکراین در مقایسه با خراسان جنوبی پنج تا شش برابر است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در کشت فرا سرزمینی هزینه کم و عملکرد بالا است.

وی با بیان اینکه کشت فراسرزمینی ما کاملاً خصوصی است، اظهار کرد: منابع مالی کشت فراسرزمینی خراسان جنوبی در اوکراین از بخش خصوصی تأمین شده و۵۰۰ هکتار آفتابگردان و ۴۳۰ هکتار کشت گندم و جو با عملکرد بسیار بالا و  چهار تا چهار و نیم تن برداشت گندم در هر متر مکعب  به‌صورت دیم و با عملکرد بسیار بالا صورت می‌گیرد.

انتهای پیام


9819281
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است