سیاسی 14:20 - 10 شهریور 1394
در جمع خبرنگاران در تونس
وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره پیشگام مبارزه با داعش بوده است و دیگرانی که مایلند در مبارزه با داعش مشارکت کنند ما مانع آن‌ها نمی‌شویم اما این امر نیاز به اراده سیاسی دارد که واقعا بخواهند با داعش مبارزه کنند.

ظریف: بین همسایگان ضرورتی برای رقابت نیست

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف در نشستی با خبرنگاران تونسی افزود: کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه که مانع مبارزه با داعش و تروریزم در منطقه شده است می‌تواند به مبارزه با داعش کمک کند.

او افزود: نمی‌توان در یک کشور با داعش مبارزه کرد و در کشور دیگری اقدامی کرد که به داعش کمک کند.

وی با بیان این‌که «مشکلات جهان اسلام و عرب از طریق گفت‌وگو، اعتدال و روند سیاسی قابل رفع است»، گفت: کشورهای خارجی باید مداخله را متوقف و به این گفت‌وگوها کمک کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به این گفت‌وگوها آماده همکاری با سایرین و به‌ویژه با کشور تونس است. حل موضوع هسته‌ای یک فرصت جدید برای منطقه فراهم کرد که از طریق گفت‌وگوها به حل مشکلات افراط گرایی و طایفه‌گری بپردازیم و با همکاری همه کشورهای منطقه و همسایگان این مشکلات را حل کنیم.

او با بیان این‌که «حل مشکل هسته‌ای یک پیروزی برای کل منطقه و جهان اسلام است و تهدیدی برای هیچ یک از کشورهای همسایه و جهان اسلام نیست» گفت: جمهوری اسلامی ایران از این‌که درباره وضعیت منطقه و آینده با کشورهای بیرون از منطقه گفت‌وگو کند، اجتناب کرد؛ زیرا معتقدیم موضوعات منطقه باید با تلاش کشورهای منطقه حل و فصل شود.

ظریف گفت: ما از سیاست مستقل و معتدل تونس درباره موضوعات منطقه استقبال می‌کنیم و این فرصت خوبی است که در این زمینه همکاری کنیم و هم‌چنین دیگران را به سیاست‌های عقلانی و مبتنی بر گفت‌وگو و همکاری برای حل مشکلات کشورهای منطقه فرا می‌خوانیم. ما اجازه ندادیم در موضوع هسته‌ای هیچ موضوع منطقه‌یی وارد این مذاکرات شود. ما به خود اجازه نمی‌دهیم برای این منطقه با دیگران مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: درباره موضوع سوریه نیز معتقدیم که موضوع سوریه باید براساس اصول قابل قبول برای مردم آن اقدام شود که شامل نبود مداخله خارجی، مبارزه با افراط، احترام به قانون و احترام به نظر مردم سوریه است. حل مشکل سوریه باید سوری و سیاسی باشد نه نظامی و خارجی. درباره آینده شخصیت‌های سوری نیز فقط مردم سوریه حق تصمیم‌گیری دارند و نه دیگران.

وی اظهار کرد: ما هم‌چنین از مذاکره بین گروه‌های یمنی همواره حمایت کرده‌ایم و از نقش دولت عمان که همواره نقشی مثبت بوده حمایت و استقبال می‌کنیم و از گفت‌وگوهای بین کشورهای همسایه یمن و گروه‌های یمنی حمایت می‌کنیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بوده است که باید حملات علیه یمن متوقف و گفت‌وگوهای فراگیر و حکومتی فراگیر در یمن ایجاد شود. اگر کمکی از دست جمهوری اسلامی ایران ساخته باشد در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد:‌ مردم ما به سیاست‌های آمریکا بی‌اعتمادند و اجرای صحیح توافق‌نامه هسته‌ای، فرصتی برای امریکا آیجاد می‌کند که بتواند لااقل مقداری از اعتماد از دست رفته مردم ایران را ترمیم کند. سیاست‌های آمریکا در منطقه ما یکی از دلایل بی‌اعتمادی مردم ماست به‌ویژه حمایت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین.

ظریف با بیان این‌که «ما همواره طرفدار حل و فصل موضوعات از طریق گفت‌وگو هستیم» تصریح کرد:‌ گفت‌وگوهای ما با آمریکا برای حل پرونده‌ای بود که از دید ما غیرضروری بود که توانستیم با روش مسالمت‌آمیز به چارچوبی برای حل آن مساله دست یابیم؛ بنابراین فقط این گفت‌وگوها درباره حل یک موضوع بود و ما در مورد سایر موضوعات وارد گفت‌وگو نشدیم که توقع حل و فصل آن موضوعات را داشته باشیم.

یکی از خبرنگاران تونسی سوالی پرسید مبنی بر این‌که برخی تحلیلگران می‌گویند چهار پایتخت کشورهای عربی زیر سلطه ایران است که ظریف جواب داد: ما برای جهان عرب بسیار احترام قائلیم و معتقدیم هیچ کس بر هیچ پایتخت جهان عرب سلطه ندارد. مردم عرب مردم رشیدی هستند و خودشان بر پایتخت‌های خودشان سلطه دارند.

خبرنگاری درباره سیاست ایران هراسی رژیم صهیونیستی پرسید که ظریف پاسخ داد: سیاست ایران‌هراسی رژیم صهیونیستی شکست خورده است و امروز این رژیم باید پاسخگوی جنایاتش علیه مردم فلسطین و لبنان باشد و دیگر نمی‌تواند به آتش کشیدن یک کودک خردسال، شهرک‌سازی اشغالگرایانه و حمله به غزه و کرانه باختری و لبنان را تحت هیچ پوششی توجیه یا مخفی کند. نگرانی نتانیاهو دقیقا از این است. از برادران و خواهران جهان عرب می‌خواهیم این نگرانی را درک کنند و برای افشای جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دشمن در منطقه تلاش کنند.

وزیرخارجه در پاسخ به ادعای نگرانی برخی کشورهای همسایه از قدرت گرفتن ایران هم گفت:‌ در این باره هیچ جای نگرانی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای همکاری با همسایگان باز کرده و معتقد است باید از فرصت‌های مشترک استفاده کرد و در برابر خطرات مشترک ایستاد.

ظریف گفت: معتقدیم در بین همسایگان ضرورتی برای رقابت نیست و اگر رقابتی باشد باید رقابت در جهت صلح، سازندگی و پیشرفت باشد نه تخریب .

او با تاکید بر این که ما آماده همکاری در همه سطوح و چارچوب‌های بین‌المللی برای حل و فصل مشکلات کشورهای منطقه به ویژه سوریه و یمن هستیم تصریح کرد: ما چارچوب‌های مورد نظرمان را ارائه دادیم و چون این چارچوب‌ها اصولی هستند چه در یمن و چه در سوریه تفاوتی با هم ندارند.

وی با بیان این که معتقدیم مشکلات این کشورها راه‌حل نظامی ندارد و دخالت خارجی در آن‌ها خطرناک است افزود: باید اقدامات نظامی برای رساندن کمک‌های انسان دوستانه و رسیدن به راه حل سیاسی در این کشورها، متوقف شود.

ظریف گفت: باید گفت‌وگوهایی بین طرف‌های داخلی سوری‌ها و یمنی‌ها صورت گیرد تا به همزیستی و اجماع ملی منجر شود.

او افزود: باید از فرقه‌گرایی، طایفه‌گرایی و قومیت‌گرایی در این مشکلات پرهیز شود.

وزیرخارجه گفت: نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی از این اختلافات برای اهداف شوم خود استفاده کنند.

ظریف افزود: باید راه مردم در تعیین سرنوشت آن‌ها ملاک قرار گیرد نه گزینه خارجی.

وی گفت: معتقدیم بازیگران بین‌المللی با این چارچوب و اصول مخالفتی ندارند و امیدواریم با همکاری همسایگان برای پایان دادن به این فجایع که برای منطقه ما شرم‌آور است همکاری کنند.

وزیر خارجه ایران با بیان این که ما همواره از دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و فساد داخلی حمایت کرده‌ایم گفت: امیدواریم که گفت‌وگوی مقامات عراقی در زمینه اجماع و انسجام داخلی در عراق موفق باشد و انسجام داخلی در عراق هر روز بیشتر تقویت شود.

ظریف در ادامه تاکید کرد: بین ایران و تونس زمینه‌های گوناگون همکاری به‌ویژه در بخش انرژی (نفت، گاز و برق)، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل و برقراری خطوط مستقیم هوایی و دریایی وجود دارد.

او با بیان این که معتقدیم فن‌آوری صلح‌آمیز باید در اختیار همه باشد گفت: در این زمینه آماده همکاری با سایر کشورها در چارچوب مقررات بین‌المللی هستیم و این را حق همه می‌دانیم.

انتهای پیام


6991845
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است