بین‌الملل 12:51 - 08 آذر 1399
«جهان حالا دیگر درباره یوگنی پریگوژین اطلاعات زیادی فهمیده چون مقام‌های آمریکایی برای نخستین بار اتهامات جنایی را دو سال پیش علیه این مرد بابت روابط ادعایی مالی وابسته به یک مزرعه ترول اینترنتی متهم در مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا مطرح کردند. پریگوژین معروف به "آشپز پوتین" است چون در بسیاری از قراردادهای تهیه غذای کرملین نقش دارد و بابت روابط احتمالی‌اش با مزدوران روس وابسته به گروه واگنر در فهرست تحریم‌های آمریکاست.»

چطور وابسته "آشپز پوتین" در سازمان ملل رخنه کرد؟

به گزارش ایسنا، مجله دیلی بیست در گزارشی می‌نویسد: حالا، داده‌های افشا شده از چندین کمپانی تحریم شده روسی مرتبط با شبکه‌های تجاری پریگوژین افشا کرده که وابستگان کلیدی او به یکی از مشاوران سیاسی‌اش برای رخنه در یک پانل ارشد سازمان ملل کمک کرده‌اند.

ارتش مزدوران پریگوژین در سراسر جهان اقدام به اعزام نیروهای اطلاعاتی و شبه نظامی دولتی می‌کند. خزانه‌داری آمریکا این ارتش را به صورت مستقیم با زنجیره فرماندهی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موسوم به "ارتش سایه" مرتبط می‌داند که یک نیروی نیابتی منصوب از سوی وزارت دفاع روسیه است.

شواهد مربوط به کمپین روسیه برای به کار گماردن یک عامل مرتبط با پریگوژین در هیات سازمان ملل مسئول نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی علیه سودان کمتر از یک ماه پس از آن فاش شد که مقام‌های اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه پریگوژین بابت نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی مطرح کردند. تحلیل سوابق مربوط به صورت حساب‌های مالی و سفرهای فاش شده از سوی کمپانی‌های مرتبط با پریگوژین و ایمیل‌های ارسال شده بین یک دیپلمات ارشد روسی و نیکولای دوبرونراوین، استاد دانشگاه سنت پترزبورگ و کارشناس امور انرژی آفریقا نشان می‌دهد که دوبرونراوین به عنوان مشاور برای دو شرکت مرتبط با پریگوژین کار می‌کرد که برای سفرهایش به جمهوری آفریقایی مرکزی در سپتامبر ۲۰۱۷ به وی مبالغی هم پرداخت شد.

دوبرونراوین نخست در مارس ۲۰۱۸ برای این هیات در سازمان ملل منصوب شد و با این کار وی موقعیتی را در یک نهاد پیشروی سازمان ملل به دست آورد که مسئول نظارت بر بخش امنیتی، حقوق بشر و نقض تحریم تسلیحاتی در سودان بود. کرملین مدت‌ها به دنبال کاهش تحریم‌ها علیه سودان و پایان ماموریت صلح‌بان‌های سازمان ملل در دارفور سودان بود. پوتین، مشتاق برای گسترش روابط اقتصادی و نظامی روسیه در کشورهای حوزه دریای سرخ روابطش را با عمر البشیر، دیکتاتور سابق سودان ایجاد کرد، او را به مسکو دعوت و یک توافق نظامی-فنی با او امضا کرد و یکسری توافق‌های مالی و معدن در ۲۰۱۷ با او امضا کرد و این اقدامات با وجود حکم دستگیری بین‌المللی علیه البشیر در ارتباط با ارتکاب جرایم جنگی در دادگاه کیفری بین‌المللی صورت گرفت.

با وجود سقوط دولت البشیر در ۲۰۱۹، کمپین دیرپای کرملین برای گسترش نفوذ در منطقه به نظر می‌رسید نتیجه داده است چون اوایل نوامبر ۲۰۲۰ سودان توافق کرد تا به روسیه اجازه دهد یک مرکز دریایی لجستیکی در بندر سودان تاسیس کند. این بندر نیروی دریایی روسیه احتمالا برای صادرات طلای سودان اهمیت زیادی دارد چون نه تنها به چندین کمپانی معدن مرتبط با پریگوژین نفع می‌رساند بلکه این بار برای خزانه دولت روسیه نیز بهره زیادی خواهد داشت. روسیه در ایجاد منابع طلای خود برای کمک به ثبات روبل و آینده اقتصاد خود در مقابل تحریم‌های سنگین و سخت‌تر واشنگتن سرمایه گذاری عظیمی کرده است.

اوایل ۲۰۱۸، حوالی بررسی کاندیداتوری دوبرونراوین برای هیات سودان سازمان ملل، کمپانی‌های روسی با روابطی که با پریگوژین داشتند توافق کردند تا از نزدیک با محمد حمدان داگالو، محافظ قبلی و مرد قدرتمند دولت البشیر به منظور انعقاد قرارداد استخراج معادن طلا همکاری کنند. حمدان که ریاست نیروهای حمایت سریع سودان را برعهده دارد و اکنون معاون رئیس شورای نظامی – مدنی دولت انتقالی در خارطوم است، روابط نزدیک خانوادگی به آلگوناده، کمپانی سودانی معدن طلا دارد. نیروهای حمایت سریع سودان همچنین بر امنیت سایت‌های طلا در منطقه دارفور و استان کردوفان جنوبی نظارت دارند. کارمندان روسی دو کمپانی M-Invest و Lobaye Invest مستقر در سن پترزبورگ مرتبط با پریگوژین نیز درگیر ماجرایی‌هایی چون قتل سه خبرنگار تحقیقی روسی در سال ۲۰۱۸ در جمهوری آفریقای مرکزی و عملیات مزدوری در لیبی و به راه انداختن کمپین ارسال اطلاعات نادرست با هدایت آژانس تحقیق اینترنت با هدف تقویت دیکتاتوری در چند کشور آفریقایی از جمله ماداگاسکار، موزامبیک و سودان بوده‌اند.

این دو کمپانی که دست کم سفرهای تحقیقی دوبرونراوین را به جمهوری آفریقای مرکزی تامین مالی کرده بودند، بخشی از همان شبکه بزرگ کمپانی‌های پیوسته و زنجیره‌ای هستند که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا بابت اعزام مزدوردهای گروه واگنر به سوان به منظور سرکوب و متفرق کردن معترضان خواهان اصلاحات دموکراتیک و به راه انداختن کمپین بزرگ ارسال اطلاعات نادرست علیه فعالان دموکراسی خواه سودانی در ۲۰۱۹ تحریم شده‌اند. مقام‌های خزانه داری آمریکا گفته‌اند که پریگوژین منافع یا سهام مالکیت کمپانی‌های M-Invest، EvroPolis، Lobaye Invest، آژانس تحقیق اینترنت و چند کمپانی دیگر فعال در آفریقا را بر عهده دارد.

در فوریه ۲۰۱۸، مایک مولر، بازرس ویژه رسیدگی به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و تیمش اتهاماتی را علیه پریگوژین و چند کارمند و وابسته مرتبط با فعالیت‌های تجاری او شامل موسسه مشورتی و مدیریت "کنکورد" به اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۲۰۱۶ مطرح کردند. در مارس همان سال، مقام‌های وزارت دادگستری آمریا اتهام تقلب در انتخابات علیه این موسسه کنکورد و موسسه مرتبط با آن "تهیه غذای کنکورد" را به دلیل نگرانی از افشای اطلاعات حساس و روش‌های به کار رفته از سوی مقام‌های آمریکایی در بازجویی از پریگوژین و آژانس تحقیق اینترنت متوقف کردند.

در مارس ۲۰۱۹، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دوره فعالیت دوبرونراوین را در پانل کارشناسان سودان این نهاد بین‌الملل تمدید کرد. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، وقتی که سوابق همکاری این مرد با تعدادی از وابسته‌های تجاری پریگوژین مشخص شد، دوبرونراوین همچنین مرتبا با مقامات ارشد روسیه در وزارت امور خارجه در مورد درخواستش برای نمایندگی فدراسیون روسیه ابتدا در هیات کارشناسان سازمان ملل متحد برای تحریم‌های جمهوری آفریقای مرکزی و سپس در هیات سودان مکاتبه می‌کرد.

میخائیل پوتپکین، دیمیتری سیتی، الکساندر کوزین و یوگنی خودوتوف از وابستگان پریگوژین نیز نخست دو سال پیش در مرکز توجه جهانی قرار گرفتند، کمی پس از آنکه رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌هایی را منتشر کردند که این سه خبرنگار روس حین تهیه گزارش درباره گروه واگنر در جمهوری آفریقای مرکزی در ژوئیه ۲۰۱۸ کشته شدند. در اوت همان سال، کمیته حفاظت از خبرنگاران خواستار تحقیق درباره کشته شدن اورهان جمال، خبرنگار جنگی روس و همکارانش الکساندر راستورگویف و کریل رادچنکو در جمهوری آفریقای مرکزی شد. در ۲۰۱۹ و در پی تحقیقات از سوی مرکز "دوسیه" درباره پرونده جمهوری آفریقای مرکزی اسامی پریگوژین به همراه خودوتوف، سیتی و سایرین مرتبط با کمپانی‌های M-Invest، Lobaye Invest و شرکت‌های مرتبط مطرح شد و این مرکز اشاره کرد که دوبرونراوین در ۲۰۱۷ به این کشور آفریقایی مسافرت کرده بود. پرونده آن قتل‌ها در این کشور و همچنین دخالت ادعایی گروه واگنر در سر بریده شدن یک تبعه سوری در ۲۰۱۷ در نزدیکی میدان گازی سوریه و همچنین عملیات پوششی مزدوران در لیبی نگرانی درباره نقض‌های حقوق بشر و قوانین بین‌المللی را ایجاد کرد. در گزارش ژوئیه سازمان ملل به قتل‌های خبرنگاران در جمهوری آفریقای مرکزی اشاره شده و آمده که ابهام قانونی درباره وضعیت گروه واگنر و ارتباطش با دولت روسیه تحقیق درباره این اتهامات را دشوار می‌کند.

صورت حساب‌های افشا شده کمپانی‌های M-Invest و EvroPolis مرتبط با پریگوژین نیز مشخص می‌کند که این شرکت‌ها برای سفر دوبرونراوین به بانگی، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی پول پرداخت کردند و این در حالی بوده که او بررسی امکان رقابت برای یک مکان مورد نظر در پانل سازمان ملل متحد مسئول نظارت بر تحریم تسلیحاتی طولانی مدت علیه این کشور آفریقایی را آغاز کرده بود. اسناد مربوط نشان می‌دهد که این مرد ۵۸ ساله با سه شهروند روسی تحریم شده از سوی آمریکا بابت دخالت در استقرار مزدوران روسی در جمهوری آفریقای مرکزی، سودان، سوریه، لیبی و اوکراین سفر کرده بود. سه سال بعد از این سفر به آفریقا، مقام‌های آمریکایی تمامی سه مرد را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند و این افراد را بابت داشتن روابط با کمپانی Lobaye Invest مرتبط با پریگوژین تحریم کردند. این کمپانی در کنار دو کمپانی دیگر M-Invest، EvroPolis و یک کمپانی روسی فعال در زمینه استخراج طلای سودان به نام Meroe Gold از سوی آمریکا تحریم شد و کمپانی Lobaye Invest یکی از چندین شرکت زنجیره‌ای پریگوژین است که به گفته مقام‌های آمریکیای در عملیات حفر و استخراج معادن در آفریقا فعالیت دارد.

در ژوئیه ۲۰۲۰، وزارت خزانه درای آمریکا دو کمپانی M-Invest, Meroe Gold و رئیس آنها میخائیل پوتپکین را بابت ارتباط با پریگوژین متهم کرد. سه ماه بعد در سپتامبر مقام‌های خزانه داری آمریکا سیتی، کوزین و خودوتوف را در فهرست سیاه قرار داده و در بیانیه‌ای عمومی اعلام کردند که این سه مرد در توافق‌های تجاری پریگوژین در جمهوری آفریقای مرکزی دخیل بوده‌اند.

انتصاب اولیه دوبرونراوین و چند تن از حامیانش ضامن نقش نفوذی در سازمان ملل شد. در دسامبر ۲۰۱۷، ایمیل‌هایی فاش شده مشخص کرد که دو ماه پس از سفر وی به جمهوری آفریقای مرکزی و کمپی پس از انتصاب در سازمان ملل، او برای سیتی نقشه‌ای ارسال کرده که شامل نقاط نفوذی گروه‌های مسلح در این کشور آفریقایی است. در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸، ایمیلی فاش شده از دوبرونراوین به کوزین با عنوان "غذا در سودان" ارسال شد و این استاد دانشگاه سن پترزبورگ ترجمه روسی از مقاله خبری را برای کوزین ارسال کرد که گزارش می‌کرد رئیس جمهوری آفریقای مرکزی با البشیر توافقی امضا کرده که به مزدوران روس اجازه می‌دهد تا صدها سرباز جمهوری آفریقای مرکزی را در سودان آموزش دهند. در حقیقت، مفاد صدها ایمیل افشا شده از دوبرونراوین به سیتی، ‌کوزین و چند تن دیگر از وابسته‌های تجاری پریگوژین در بازه زمانی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که دوبرونراوین از منافع تجاری خودش در حفظ امور امنیتی و سیاسی در سودان و جمهوری آفریقای مرکزی آگاهی داشته است.

بر اساس این ایمیل‌ها، او به دنبال کمک گرفتن از میخائیل وادیموویچ آگساندیان، معاون رئیس اداره سازمان‌های بین‌المللی در وزارت خارجه روسیه برای کسب موقعیتی در پانل سازمان ملل در امور جمهوری آفریقای مرکزی بود. آگساندیان نیز همانند دوبرونراوین مدت‌ها برای امور آفریقا در روسیه کار کرده بود.

در سال ۲۰۱۸، آگساندیان که مسئول مدیریت تحریم‌های سازمان ملل و امور خاورمیانه و شمال آفریقا بود با دوربرونراوین درباره پانل سودان و پس از آن مکاتبه کرد که درخواست وی به تنش روابط آمریکا و روسیه بر سر سوریه و مداخله مسکو در انتخابات آمریکا منجر شد.

بسیاری از مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی که بر روی مسائل مرتبط با تحریم‌های سازمان ملل علیه سودان کار می کردند و از آنها خواسته شد تا وضعیت دوبرونراوین را بررسی کنند، گفتند که انتصاب وی در چنین پست حساسی در سازمان ملل در نتیجه رایزنی‌ها برای کمپانی‌های تحریم شده از سوی آمریکا این سوالات را مطرح می‌کند که آیا شغل این مرد ارتباطی با حلقه اطرافیان پریگوژین دارد یا خیر.

یکی از دیپلمات‌های سابق آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: مطمئنا نگران کننده خواهد بود اگر این فرد در پانل سازمان ملل نقش داشته باشد. اما در عین حال تعجب‌آور نخواهد بود اگر روسیه سعی کند چنین کاری را انجام دهد.

بخش امور شورای امنیت سازمان ملل متحد جذب و بررسی کارشناسان پانل را انجام می‌دهد. سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به پرسش نامه الکترونیکی تایید کرد که دوبرونراوین دو بار برای موقعیت‌های ناموفق در هیات اقدام کرده است اما افزود که رقابت برای به دست آوردن موقعیت در پانل‌های سازمان ملل متحد اغلب بسیار شدید است.

اسناد فاش شده مربوط به شبکه‌های تجاری پریگوژین توسط مرکز دوسیه مرکز تحقیقاتی مستقر در لندن به دست آمده که به دلیل نظارت دقیق خود در زمینه فساد در روسیه و ارتباط با مخالف کرملین، میخائیل خودورکوفسکی شناخته شده است. دیلی بیست، گاردین، مرکز دوسیه و نیوآمریکا، اتاق فکر مستقر در واشنگتن دی. سی، اسناد را به عنوان بخشی از تحقیقات مشترک بررسی کرده‌اند.

دوبرونراوین به خبرنگار گاردین گفته که نمی‌تواند تأیید یا انکار کند که آیا هرگز با پریگوژین ملاقات کرده است یا خیر. او در پاسخ ایمیل به سوالات مربوط به کارهای مشاوره‌ای خود تایید کرد که در سال ۲۰۱۷ به جمهوری آفریقای مرکزی سفر کرده و گفت که یک همکار دانشگاهی او را به دلیل اطلاعات در مورد منطقه برای کوتاه مدت دعوت کرده است. دوبرونراوین همچنین اذعان کرد که او سیتی را می‌شناسد و گفت که در سفر به بانگی با او ملاقات کرده است. اگرچه صورت حساب ها از دو کمپانی EvroPolis و M-Invest نشان می‌دهد که تمامی خرج سفرهای او از این دو شرکت پرداخت شده است.

دوبرونراوین در پاسخ ایمیل از سوالات دیلی بیست در مورد ارتباط خود با شرکت‌ها و افراد مرتبط با پریگوژین در مورد اینکه آیا او می‌داند سفری که به جمهوری آفریقای مرکزی انجام داده است حداقل تا حدی توسط دو شرکت تحریم شده ایالات متحده مرتبط با این تاجر روسیه تامین می‌شود، اظهار داشت: من در جریان این سفرها شاید با افرادی که شما به آنها اشاره کردید، ملاقات داشتم. با این حال، هرگز با این افراد گفتگو نداشتم و آنها نیز خودشان را کامل معرفی نکردند.

شواهدی مبنی بر اینکه دوبرونراوین تحت پوشش کار خود در سازمان ملل متحد مرتکب خلاف یا منافع دولتی روسیه شده، وجود ندارد اما ارتباطات حرفه‌ای وی با این افشاگری سوالاتی را در مورد این مساله مطرح می‌کند که آیا او بدون تضاد منافع این کار را انجام داده یا خیرو اینکه آیا یک فرد مناسب برای حضور در یک هیات از کارشناسان سازمان ملل برای بخشی از آفریقاست که منافع روسیه به طور فزاینده ای در آن نقش دارد.

تلاش‌های روسیه برای گسترش نفوذ خود در آفریقا در سال‌های اخیر نگرانی قابل توجهی در واشنگتن ایجاد کرده است اما مقیاس و دورنمای کمپین کرملین از طریق انتقال سلاح و استخراج معدن و قراردادهای انرژی هنوز به طور دقیق مشخص نیست. یک دیپلمات ارشد آمریکایی با اطلاع از ارتباط دوبرونراوین با شبکه‌های پریگوژین گفته است: آژانس‌های امنیت ملی واشنگتن برای ایجاد یک پاسخ منسجم به تلاش‌های روسیه برای پرورش دولت‌های قدرتمند در آفریقا تلاش کرده‌اند. آژانس‌های امنیت ملی آمریکا یک استراتژی دارند اما هیچ مسیری وجود ندارد. ما یکسری آماتورها در سراسر جهان هستیم. وزارت امور خارجه در وضعیت نابسامانی است. اگر ایالات متحده بخواهد از پس اوضاع برآید، کاخ سفید به یک تغییر استراتژی قابل توجه در زمان روی کار آمدن جو بایدن نیاز خواهد داشت.

انتهای پیام


10830534
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این کشور در اوایل ماه میلادی جاری در رابطه با احتمال وقوع حمله تروریستی در روسیه به این کشور هشدار داده بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رویداد انتخاباتی با حضور جو بایدن و دو رئیس جمهور دموکرات پیشین، در میانه فریاد معترضان حامی فلسطین و انتقاد از همدستی در نسل‌کشی غزه قطع شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است