استانی 15:01 - 11 بهمن 1393
شکوه فجر در دیار علویان/83
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۹۰ طرح شاخص کشاورزی را آماده بهره‌برداری در دهه مبارکه فجر داریم که ۸۸ طرح آن افتتاح می‌شود.

حیدرپور: ۸۸ طرح شاخص کشاورزی در مازندران افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، دلاور حیدرپور ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان، با اشاره به مشکلاتی که برای احیای ظرفیت بخش کشاورزی وجود دارد، اظهار داشت: باوجود همه این مشکلات، در حالی که اعتبارات مصوب کشاورزی مازندران در سال گذشته 250 میلیارد تومان بود، این رقم در سال‌جاری به 380 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: از طرفی نیز میزان اختصاص اعتبارات در سال 92، حدود 40 درصد بود که امسال نیز تاکنون حدود 70 درصد آن اختصاص یافته است یعنی مجموع اعتبارات اختصاص یافته در سال گذشته تنها نیم‌درصد بوده است.

حیدرپور همچنین میزان اعتبارات پروژه‌های ملی در سال‌جاری را 190 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: رشد بسیار خوبی را در این بخش شاهد هستیم و امیدواریم که بتوانیم سطح قابل توجهی را برای ارائه خدمت به کشاورزان داشته باشیم.

بهره‌برداری 90 طرح کشاورزی

وی ادامه داد: در سال‌جاری 90 طرح کشاورزی در بخش‌های آب و خاک، مکانیزاسیون، بانک نشا، مرغداری مادر و گوشتی، گاوداری، پرواربندی گوساله و گوسفند و گل و گیاه را در مجموع با 300 میلیارد تومان اعتبار، آماده افتتاح داریم که 88 طرح آن در دهه فجر افتتاح می‌شود.

حیدرپور عنوان کرد: دو طرح دیگر را در فرصت‌های دیگر و با حضور وزیر جهاد کشاورزی، افتتاح می‌کنیم.

احیای 6 هزار هکتار از اراضی بانک زمین در بهشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به طرح 6 هزار هکتاری احیای بانک زمین در امیرآباد بهشهر، گفت: این طرح به دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی و حقوقی در 20 سال گذشته، پیگیری و شروع نشده بود اما در دهه فجر امسال با اعتبار 120 میلیارد تومان شاهد آغاز عملیات آن هستیم.

حیدرپور تصریح کرد: این اراضی، اجاره به شرط تملیک است و برای پرورش میگو و زراعت باغ آماده‌سازی و احیا می‌شود که از یک تا سه سال زمان اجرای آن است و امیدواریم با محقق شدن آن، رونقی در شهرستان بهشهر و رفع بخشی از مشکلات بیکاری این شهرستان ایجاد شود.

کاهش مصرف سموم کشاورزی

وی همچنین با اشاره به اظهارنظرهایی درباره استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی، گفت: منکر این نیستیم که برخی از کشاورزان به زمان و مقدار مصرفی سم توجه نمی‌کنند و باعث بروز مشکلاتی می‌شوند اما سرانه ما در استفاده از سموم نسبت به دیگر کشورهای دنیا کم‌تر است.

این مسئول اضافه کرد: با تدابیر خوب، میزان مصرف سموم را از 20 هزار به 3 هزار تن رسانده‌ایم و تاکید ما نیز برای کاهش مصرف و تغییر تکنولوژی سموم است.

آغاز طرح توسعه اراضی شیب‌دار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از برنامه‌ریزی برای توسعه 10 هزار هکتار از اراضی شیب‌دار استان در پروسه سه ساله خبر داد و گفت: مجموع اعتبارات این حوزه در یک پروسه سه ساله، 45 میلیارد تومان است که برای شروع کار، در سال‌جاری 2 هزار هکتار را برای احداث باغ در نظر گرفتیم.

خریداری 15 هزار تن برنج

حیدرپور با بیان اینکه برای حمایت از بازار، ضرورت دارد تا دولت وارد میدان شود تا تولید کننده با مشکل مواجه نشود، افزود: امسال برای نخستین‌بار، خرید برنج توافقی در دستور کار قرار گرفت و حدود 15 هزار تن برنج از کشاورزان مازندرانی خریداری شد تا از نگرانی درآیند.

آغاز تحویل میوه شب عید

وی درباره تنظیم بازار میوه شب عید، گفت: مسئولیت خرید و تامین 30 هزار تن پرتقال شب عید به تعاون روستایی واگذار شد که تا هفته گذشته، 22 هزار تن را خریداری کردیم و از این هفته نیز تحویل آنها به استان‌های متقاضی، شروع می‌شود.

این مسئول ادامه داد: 50 درصد مبلغ خرید را به فروشندگان پرداخت کردیم و بقیه آن نیز تا شب عید و پس از در اختیار قرار دادن میوه‌ها به سایر استان‌ها، به کشاورزان پرداخت می‌شود.

اجرای 106 مورد حکم قلع و قمع

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تغییر کاربری اراضی، گفت: با همت همه مسئولان استان و تشکیل کمیته‌ای با حضور استاندار، یک عزم جزم برای برخورد با پدیده نامتعارف تغییر کاربری و زمین‌خواری در استان به وجود آمده است.

حیدرپور بیان داشت: در 9 ماه امسال حدود 106 مورد احکام قلع و قمع را اجرا کردیم؛ زیرا در حال خارج کردن عرصه‌های کشاورزی ما از کاربری اصلی خود بودند.

استخدام 283 ناظر کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از استخدام حدود 283 نفر از کارشناسان در سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد و گفت: این افراد امروز در مراسمی، برای حفاظت از منابع آب و خاک و کمک به اقتصاد کشور در عرصه کشاورزی، سوگند خوردند.

وی ادامه داد: سهمیه استان مازندران برای استخدام ناظران محصولات استراتژیک کشور در دهستان‌ها، 300 نفر بود که 238 نفر آنها استخدام شدند.

ارائه 33.8 میلیارد تسهیلات مکانیزاسیون

حیدرپور با بیان اینکه در یک سال گذشته 47 واحد تاسیس و توسعه صنایع تبدیلی با 232 هزار تن و اشتغال‌زایی 324 نفر را داشتیم، افزود: همچنین در 10 ماهه گذشته تسهیلات مکانیزاسیون به ارزش حدود 33.8 میلیارد تومان در اختیار کشاورزان مازندرانی قرار داده شد.

این مسئول ادامه داد: این تسهیلات شامل تراکتور، تیلر، سم‌پاش، موتورپمپ، کمباین و خرمن‌کوب است تا کشاورزان به سمت مکانیزاسیون بروند.

تمکین نکردن بانک‌ها به استمهال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تامین خسارت‌های سرمای سال گذشته و آغاز تسهیلات از 20 روز گذشته، اظهار داشت: در کنار این تسهیلات، مصوبه‌ای مبنی بر استمهال بدهی کشاورزان خسارت‌دیده را داشتیم که بانک‌ها تمکین نکردند.

حیدرپور ادامه داد: البته تا حدودی، بانک‌های استان در این موضوع دخیل نیستند اما باوجود تمدید پنج‌باره در این استمهال، بانک‌ها هنوز نسبت به مصوبه دولت توجهی نکردند.

وی در پایان از حضور اصحاب رسانه در نشست امروز قدردانی کرد و گفت: انتقال شفاف و انتقاد سازنده رسانه‌ها از خدمات دولت می‌تواند مسئولان را برای ارائه خدمت‌رسانی بهتر به جامعه، یاری کند.


5742221
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است