علمی فناوری 06:00 - 15 تیر 1394
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛
با توجه به اینکه سازمان تعزیرات فعال بر امور اقتصادی است و مسئله آموزش و پرورش هیچ گونه مصداق اقتصادی ندارد، نظارت این سازمان توجیه قانونی ندارد.

 به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران  چندی پیش اخباری مبنی بر نظارت سازمان تعزیرات بر دریافت شهریه‌های مدارس غیر دولتی مطرح شد و دیری نگذشت که این مسئله باعث ایجاد اختلاف و ناهماهنگی بین سازمان آموزش و پرورش و تعزیرات شد اما سوال اینجاست که کدام نهاد یا سازمان متولی حمایت از دانش آموزان و نظارت بر این مسئله است.


مبارزه با متخلفین وجه مشترک سازمان‌ها
فریدون واسعی مدیر کل دفتر حقوقی املاک و حمایت قضایی کارکنان آموزش و پرورش در خصوص این نظارت ها در این مورد اینگونه عنوان کرد: مطابق با قوانین و مقررات بحث نظارت بر عهده شورای نظارت آموزش و پرورش است اما اخیرا صحبت‌های بین آموزش و پرورش و تعزیرات به بیان آمده است که خوشبختانه بین آنان وجوه اشتراکی مشاهده می‌شود و آن جلوگیری با تخلفات است.اما مسئله قابل ذکر اینجاست که نوع مبارزه و پیگیری این مسئله در این دو ارگان براساس ماهیت سازمانی آنها متفاوت است.


واسعی در ادامه افزود: برای نظارت دقیق به این مسئله که واقعا تعزیرات حق نظارت و پیگیری بر میزان شهریه دریافتی را داشته یا نه باید به قوانین رجوع شود که در این راستا و براساس قانون تصویب شده در سال 60 سازمان تعزیرات بر امور اقتصادی نظارت خواهد داشت و قانون تاسیس مدارس در سال 67 که اصلاحات آن هم در سال 87 انجام شد، حق نظارت را بر عهده شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی گذاشته است و ماده سه و چهار قانون وجود دارد که به نظارت آموزش و پرورش و در واقع شورای نظارت آموزش و پرورش توجه دارد.


قیمت گذاری براساس شاخص‌های تعیین شده
واسعی افزود: ماده 15 و 16 قانون، مسئله اصلی است که اختلافات مابین سازمان تعزیرات و آموزش و پرورش را پایان می‌دهد براساس شورای نظارت شاخص به عنوان الگو برای قیمت گذاری تعیین شده است و ممکن است در این میان تخلفات صورت گرفته باشد که ماده 33 ،34 و 35 شورای نظارت مجازات‌ها را تعیین کرده است. 


وی به این نکته هم اشاره داشت که این نظارت‌های چند گانه تبعاتی نظیر نظارت شخصی بر مجازات را در پی خواهد داشت و بر مبنای اصلاحات قانون تعزیرات در سال 82، و بر اساس قانون صنفی تبصره 2 اگر بر صنفی مقرراتی حاکم باشد سازمان تعزیرات صلاحیت برای ورود ندارد. 


موسسان متخلف زیر ذره‌بین شورای نظارت
متاسفانه در بازار داغ ثبت‌نام‌های این روزها برخی از موسسان مدارس غیر دولتی از این شرایط سوء استفاده کرده و مبالغ هنگفتی را به عناوینی همچون شهریه، فعالیت تابستانی خدمات ویژه از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. 


به همین جهت زینی‌وند، مدیر کل مدارس غیر دولتی، به این موضوع اشاره داشت که نظارت‌ها بر مدارس غیر دولتی امسال بیش از پیش و سخت‌گیرانه تر اعمال می‌شود و مدارس حق دریافت هیچ‌گونه شهریه مازاد با عناوین مختلف را نخواهند داشت و در صورت عدم رعایت این شرایط مجازات‌های مختلف نظیر لغو ابلاغ، توبیخ کتبی موسس و حتی تعطیلی موقت مدارس هم در این مجازات‌ها دیده می‌شود. 


نصب شهریه‌های دریافتی الزامی است 
زینی وند در این خصوص گفت: بر اساس طرح‌های نظارتی امسال، مدارس غیر دولتی موظفند میزان شهریه دریافتی را در معرض دید ثبت نام کنندگان قرار دهند که در این نظارت کارشناسان اداره کل، مدارس غیر دولتی و افرادی از خود منطقه در قالب تیمی این وظیفه را به صورت نامحسوس انجام خواهند داد و گاهی هم گزارشات مردمی در این مسئله کمک کننده است.


وی درباره اخذ مبلغ به عنوان کلاس‌های تابستانی تصریح کرد: بر پایی این کلاس ها در ایام ماه رمضان ممنوع می‌باشد و اخذ مبلغ غیر قانونی است به طور کلی هزینه‌های مازاد بر شهریه باید بعد از آغاز سال تحصیلی و بر مبنای تایید سازمان نظارت و وابسته به فعالیت‌ها، ساعت های کاری مدارس اعمال شوند. 


گفتنی است امسال پیگیری شوراهای نظارت به حدی سختگیرانه و قاطع صورت می‌پذیرد که دریافت وجود مازاد بر شهریه و مانورهای غیر قانونی موسسان متخلف به طور جدی قطع شدو سامانه‌های تلفنی 82284255 و همچنین سامانه اینترنتی www.dmgh.medu.ir به عنوان راه ارتباطی مردمی در نظر گرفته شده است. 


و مهم این است که بازار داغ سوء استفاده متخلفان مدارس رو به افول باشد که در این قضیه تعزیرات و شورای نظارت در ماهیت مبارزه با متخلفان هم سو هستند که نظارت‌ها فقط بر عهده سازمان نظارت باشد چرا که آموزش و پرورش مصداق اقتصادی ندارد. 




گزارش از آتوسا دولتیاری


انتهای پیام/ 



6702212
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: کنکور در ۱۹۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری از آن رونمایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی...
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مطالعه‌ای جدید نشان داده است «شب‌پره‌های بِلا» (Bella moths) از سم برای جذب جفت خود استفاده می‌کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرآیند برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از امروز صبح آغاز می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است