فرهنگی‌هنری 09:42 - 23 آبان 1397

ازدواج آسان با جوایز ۱۰۰ میلیونی نمی‌خواند/ سلطه ستاره- مربع‌ها

ابوالفضل صفری تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی درباره آسیب حضور اسپانسر در برنامه های فرهنگی تلویزیون به خبرنگار مهر بیان کرد: وجود اسپانسر در برخی برنامه ها، آنها را از هدف اصلی و اساسی آنها دور می کند مثلا برنامه های فرهنگی از این موضوع آسیب جدی می بینند.

وی ادامه داد: در برنامه های کودک و نوجوان و یا برنامه های فرهنگی و تربیتی نمی توان از هر نوع اسپانسری بهره گرفت زیرا هدف برنامه را زیر سوال می برد و موجب نقض غرض می شود. برنامه ای که مثلا قرار است درباره ساده زیستی و یا پرهیز از تجمل گرایی، الگو باشد با حضور اسپانسرهایی که مردم را به خرید و شرکت در قرعه کشی ها تشویق می کنند اهدافشان نقض می شود.

این تهیه کننده که قرار بود بعد از ماه صفر سری جدید برنامه «وقتشه» را روی آنتن شبکه نسیم ببرد و به دلیل نداشتن بودجه مجبور است این برنامه را تعطیل کند، گفت: «وقتشه» یک برنامه موضوع و محتوامحور است که یک سال پیش تولید و تولید آن طول کشید و ۷ ماه از این مدت را روی آنتن بود اما حالا به دلیل نداشتن بودجه، ساخت برنامه دیگر امکان ندارد در عین حال نمی خواهیم از اسپانسرها هم بهره بگیریم زیرا همانطور که گفتم رویکرد برنامه را نقض می کنند.

وی اضافه کرد: آن زمان آقای محمد احسانی مدیر شبکه نسیم از این برنامه حمایت کرد و برنامه با توجه به نگاه او به تولید رسید. تشخیص مدیر شبکه نسیم هم این بود که برنامه باید ساخته شود اما حالا با کمبود بودجه تولید دیگر امکان ندارد و اگرچه من می دانم منابع مالی شبکه محدود است اما در این برنامه نمی توانیم سراغ اسپانسرها برویم.

تهیه کننده «وقتشه» با اشاره به مضمون برنامه تصریح کرد: ما در «وقتشه» مروج ازدواج آسان بودیم بنابراین دایم بر ساده زیستی و دوری از تجمل تاکید می کردیم، آن وقت چگونه می توانیم اسپانسری داشته باشیم که ماشین های چند صدمیلیونی اش را تبلیغ کنیم و جایزه های صدمیلیونی به مخاطب بدهیم. 

تهیه کننده سریال «سارق روح» که پیش از این از شبکه پنج روی آنتن رفته است با اشاره به دخالت اسپانسرها در ساختار تولید و محتوا توضیح داد: واقعیت است که اسپانسر در برنامه ها دخل و تصرف دارد، سهمی از برنامه به اسپانسر تعلق دارد تا تبلیغاتش را ارایه کند و غیر از آن ساختار برنامه به گونه ای پیش می رود که اسپانسر دایم دیده شود. از طرفی صداوسیما چاره ای هم ندارد؛ من خودم کارمند شبکه نسیم هستیم و از مشکلات خبر دارم. دولت بودجه کافی نمی دهد و صداوسیما با اژدهایی به نام آنتن مواجه است که هر چه می سازیم می خورد.

صفری همچنین درباره ماهیت اسپانسرینگ برنامه ها متذکر شد: اسپانسر زمان معنا پیدا می کند که کالایی رد و بدل و در چرخه تجارت مبادله ای انجام شود اما اکنون همه آنها که نقش اسپانسر را ایفا می کنند به سیستم های ارزش افزوده تبدیل شده اند که انواع کدهای دستوری مربع_ستاره ها را شامل می شوند. امروز باید پیش بینی کنید و در انواع قرعه کشی ها شرکت کنید تا جایزه ببرید و این یک چرخه مالی معیوب است.

تهیه کننده سریال در حال ساخت «مرگ خاموش» در پایان گفت: ممکن است بتوان بین انواع قرعه کشی و بخت آزمایی ها با برنامه های ورزشی و مهیج ارتباط برقرار کرد ولی در برنامه های فرهنگی و تربیتی این کار میسر نمی شود. 


9972961
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی با بیان اینکه از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود، از راه‌اندازی ستاد تدوین احکام برنامه هفتم در وزارت فرهنگ خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث فرهنگی، مرمت را امری مقدس و کار پروردگار عالم دانست و گفت: میراث ملموس و میراث‌ناملموس از هم جدا نیستند و روی هم تاثیر متقابل دارند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد رسولی شاعر آئینی درباره عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شعری سرود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه آغاز خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد داد: در راستای توسعه همکاری‌های فرهنگی بین کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، ویزای زیارتی یا گردشگری برای شهروندان این کشورها، برقرار شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس شنیده‌ها اکران فیلم سینمایی مست عشق که قرار بود فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به تعویق افتاد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از برگزاری جلسه کمیته انتخاب، نامزد‌های نهایی عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب» معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با اعلام اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، جدول اجرای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسول صدرعاملی، ۷ سال پس از آخرین فیلمی که جلوی دوربین برده، «زیبا صدایم کن» را کارگردانی می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است