اقتصادی 09:27 - 05 خرداد 1394
روز دوشنبه شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر خبر یکسان‌سازی قیمت بنزین تغییر مسیر داد و با 5 تومان رشد به 3315 تومان رسید.

  مدیریت هیجان بنزینی در بازار 



به گفته فعالان، افزایش قیمت بنزین و ایجاد جو روانی معامله‌گران آتی پیرامون این خبر و افزایش پیش‌خریدهای ارزی آنان از جمله عواملی بود که منجر به هیجانی شدن بازار در ابتدای روز و بالا رفتن قیمت شد.



با این وجود در اواسط روز بازیگران بازارساز رسمی برای مدیریت نوسان و هیجان به‌وجود آمده، آغاز به عرضه ارز کردند تا از باز شدن بیشتر دامنه نوسان جلوگیری کنند.



همسو با رشد دلار در بازار آزاد، روز دوشنبه در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی دلار افزایش یافت و با 5 تومان رشد به 2874 تومان رسید. همچنین در چهارمین روز خردادماه، قیمت سکه نیز از رشد دلار تاثیر گرفت و با 2 هزار تومان افزایش به 935 هزار تومان رسید.





***آرامش پس از نوسان



در ساعات ابتدایی روز گذشته فضای بازار ارز تحت‌تاثیر افزایش قیمت بنزین، رشد کرد، اما در ادامه روز ورود بازیگران بازار ساز رسمی منجر به آرامش بازار و مدیریت هیجانات شد. روز گذشته قیمت دلار تا ساعت 12 ظهر تا قیمت 3325 تومان هم بالا رفت و این رشد قیمت پس از چند روز آرامش موجب شده بود که شماری از معامله‌گران احتمال دهند قیمت در روز دوشنبه افزایش بیشتری داشته باشد.



در واقع انتظار رشد بیشتر، خریدهای ارزی معامله‌گران را بالا برد، اما ورود بازیگران بازارساز رسمی و عرضه ارز، قیمت را در مسیر نزولی قرار داد تا دلار در ساعت 14 به قیمت 3317 تومان برسد. این رقم پایان کار شاخص بازار ارز در روز دوشنبه نبود؛ دلار تا ساعت 15 به قیمت 3320 تومان و تا ساعت 16 به قیمت 3315 تومان رسید. این رقم 5 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود.



روز شنبه بهای شاخص بازار ارز با 5 تومان رشد به 3320 تومان رسید، ولی روز یکشنبه این ارز 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3310 تومان رسید. فعالان بازار ارز افزایش قیمت روز دوشنبه را عمدتا ناشی از بالا رفتن قیمت بنزین دانسته‌اند.



در ساعات انتهایی روز یکشنبه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که در چارچوب مصوب مجلس و مصوبه شب یکشنبه هیات‌وزیران، قیمت برخی حامل‌های انرژی تغییر کرده است. سید ناصر سجادی گفت: «بنزین معمولی از ساعت 24 روز سه‌شنبه پنجم خرداد؛ یعنی در ساعت صفر چهارشنبه هر لیتر هزار تومان بدون محدودیت عرضه می‌شود. بنزین سوپر نیز 1200 تومان در برابر هر لیتر عرضه خواهد شد.»



به گفته فعالان، این افزایش در آغاز روز دوشنبه تا حدی رویکرد معامله‌گران آتی و خرید و فروش‌های ارزی آنان را تحت‌تاثیر قرار داد؛ در واقع روز دوشنبه معامله‌گران آتی سعی کردند با ایجاد جو روانی پیرامون افزایش قیمت بنزین و برخی پیش‌خریدهای ارزی قیمت را به سطح بالاتری برسانند، اما پس از افزایش قیمت، بازیگران بازارساز رسمی وارد شدند و با عرضه ارز هیجانات اولیه را مدیریت و دامنه نوسانات را محدودتر کردند. افزایش دلار در روز دوشنبه قیمت سکه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد تا بهای این کالای گرانبها با 2 هزار تومان رشد به 935 هزار تومان برسد.






6445259
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد گفت: با توجه به عدم تغییر حقوق و عوارض گمرکی و تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، تغییر قیمت کالا‌های اساسی تخلف است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران گفت: هر شانه تخم‌مرغ برای مصرف کننده به ۶۵ هزار تومان رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با تحقق شرایط مساعد بارش در اردیبهشت ماه و افزایش میزان خرید، نیاز صنف و صنعت از محل تولید داخل تامین می شود به طوریکه نیازی به واردات نداریم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بررسی ها نشان می دهد با راه‌اندازی سامانه خودنویس علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره بوده‌ایم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: پرواز‌های دبی، امارات و شارجه به دلیل بارش سنگین باران با مشکل مواجه شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بسته‌های تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن به بافت‌های فرسوده جهت نوسازی واحد‌ها به مردم ارائه می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» زنجیره فولاد کشور با جهش ۶۶ درصدی صادرات نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۳۰ میلیون تن فراتر رفته که درآمد ۷.۶ میلیارد دلاری را برای کشور در پی داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تخصیص اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌های مردمی را در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تقویت می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است