استانی 19:57 - 10 فروردین 1394
کارشناس اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره:
کارشناس اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره گفت: نگاه قرآن و اسلام به وحدت نگاهی استراتژیک است نه تاکتیکی.

نگاه قرآن و اسلام به وحدت نگاهی استراتژیک است نه تاکتیکی

حجت الاسلام والمسلمین احمد حاتمیان امروز در گفت وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به مدینه منوره نگاه قرآن و اسلام به وحدت را نگاهی استراتژیک و نه تاکتیکی دانست.

وی وحدت و همگرایی در اسلام را از آموزه‌های بنیادی و استراتژیک این دین مبین بیان کرد و گفت: پیش از آنکه در امت اسلام مذاهب مختلف شکل بگیرد و این امت واحده دچار فرقه‌گرایی شود آیات فراوانی پیرامون اخوت اسلامی و پرهیز جدی از منازعه و تفرق در بین مسلمانان بر پیامبر عظیم‌الشان اسلام نازل شد.

وی با بیان اینکه صرفنظر از اینکه مذاهب مختلفی شکل بگیرد یا نه، این آیات به عنوان مواضع بنیادی قرآن کریم بیان شده‌اند گفت: علت نزول این آیات هم این بوده است که به طور طبیعی انسان‌ها دارای اندیشه، تفکر و استعدادهای مختلف هستند و نمی‌توان گفت که انسان‌ها باید یک طور فکر کنند و بیندیشند اما می‌توان گفت که با وجود اندیشه‌های مختلف و افکار متفاوت در برداشت از دین، همدلی، اخوت و وحدت را حفظ کنیم.

حاتمیان تاکید کرد: بر همین اساس قرآن کریم هیچ وقت نفرموده است با هم اختلاف نداشته باشید بلکه فرموده تنازع نداشته باشید، اختلاف امری طبیعی است، بر این اساس نگاه قرآن و اسلام به وحدت و اخوت یک نگاه استراتژیک و راهبردی است نه تاکتیکی.

کارشناس اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره ادامه داد: نگاه تاکتیکی این است که ما مسلمانان که دارای مذاهب و مکتب‌های فقهی متفاوت هستیم، اگر به صورت عارضی در برابر دشمن واحد اتحاد و وحدت پیدا کردیم می‌شود وحدت تاکتیکی و این مورد نظر اسلام نیست.

حاتمیان تاکید کرد: بنابر‌این برای ایجاد وحدت در جهان اسلام وجود دو مولفه ضرورت دارد. مولفه اول در بعد نظری و شناخت است، یعنی امت اسلام باید میزان شناخت و آگاهی‌هایش از آموزه‌های دینی را بالا ببرد و نگرش قرآن و پیامبر (ص) را نیز در خصوص وحدت اسلامی بشناسد و مولفه دوم پایبندی و التزام به آموزه‌های دینی است یعنی همان طور که آموزه‌های قرآن ما را به برادری دعوت کرده است، اصول برادری و اخوت را عملا حفظ نماییم.

وی ادامه داد: تعامل و همگرایی میان پیروان مذاهب اسلامی در صورتی محقق می‌شود که به اعتقادات و اندیشه‌های هم احترام بگذاریم و از افراط‌گرایی، متهم کردن و تکفیر اندیشه‌های مختلف به شدت پرهیز کنیم.

حاتمیان همچنین تحقق این دو مولفه را رسالتی بزرگ بر عهده عالمان دینی عنوان کرد و گفت: عالمان دین رسالت بزرگ و عظیمی را در تحقق دو مولفه یاد‌شده بر عهده دارند، چرا که نقش هدایتگری جامعه بر عهده آنهاست.

وی گفت: عالمان دینی در وهله اول باید پیروان مذاهب مختلف را با آیات قرآنی در حوزه‌های رفتاری درست آشنا کنند و در مقام عمل هم پیشتاز باشند برای اخوت و وحدت مذهبی.

وی اضافه کرد: معتقدم برای اینکه امت اسلامی از این تفرق و منازعات داخلی که دستاورد پائین بودن سطح آگاهی مردم از یک سو و توطئه‌های شوم دشمنان از سوی دیگر است، عالمان دینی بزرگترین مسئولیت و رسالت را در این زمینه بر عهده دارند.

کارشناس اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره همچنین در پاسخ به این سئوال که اولویت کشور در سال جدید چیست؟ گفت: مجموعه اطلاعات و گزارش‌هایی که از وضعیت کشور و جامعه در حوزه‌های مختلف به رهبری معظم انقلاب اسلامی داده می‌شود، جهت‌گیری محوری و کلیدی را برای ایشان ترسیم می‌کند بنابر‌این برای رهبر معزز انقلاب مشخص می‌شود که چه چیزی در اولویت است.

وی افزود: نامگذاری سال نتیجه بررسی گزارش‌ها و تحلیل‌های جامعه است بنابر‌این همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرده‌اند اولویت سال جدید " همدلی و همزبانی، دولت و ملت" است.

حاتمیان در تشریح این شعار گفت: این نامگذاری به این معناست که دولتمردان تمام سعی و اهتمام خودشان را برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب و رشد همه جانبه کشور به کار گیرند.

وی خاطر‌نشان ساخت: بر اساس رهنمودهای رهبری معظم انقلاب مردم نیز باید به مجموعه حاکمیت و دولتمردان اعتماد داشته باشند که در آن صورت اقتدار و عظمت ملی پدیدار خواهد گشت.

وی گفت: در این راستا باید توجه داشت که نگاه‌ها صرفا به بدنه جامعه نیست بلکه نگاه‌ها به جریان‌های سیاسی و فکری هم هست که مبادا بر اساس مصالح حزبی و جناحی خودشان همواره با دولت در مناقشه و منازعه باشند که این مهم موجب کند شدن کار دولت خواهد شد، البته این نکته منافاتی با نقد سازنده و تضارب آرا و اندیشه ها ندارد.


6115833
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است