علمی فناوری 16:19 - 29 دی 1400
معاون پژوهشی وزیر علوم در مجمع پژوهشگاه‌های کشور:
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه معاونان پژوهش و فناوری چند برنامه کلان پژوهشی را برای دانشگاه تدوین کنند و به تصویب هیأت امنا برسانند، گفت: انتظار ما از هیأت‌های امنا تصویب طرح‌های کلان است و بحث‌هایی مانند صدور مجوز ایجاد مجله و پژوهشکده و… امری معمول است.

انتظار ما از هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها، تصویب طرح‌های کلان است

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی در مجمع پژوهشگاه‌های کشور که در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، برخی برنامه‌های کلان این معاونت را اعلام کرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه برخی تجهیزات بسیار مهم و گران قیمت در برخی دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: این تجهیزات سرمایه ملی کشور هستند و باید به نحو احسن مورد استفاده واقع شوند.

وی با اشاره به اینکه بهترین مسیر برای استفاده مشترک محققان از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها استفاده از فناوری اطلاعات و ایجاد سامانه‌های نرم‌افزاری است، گفت: باید معلوم شود چه دستگاهی در چه دانشگاهی وجود دارد و محققان در چه زمانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

نمایه‌سازی بین المللی مجلات پژوهشی

دکتر صالحی اظهار کرد: در راستای تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا، نمایه‌سازی بین‌المللی مجلات علمی و پژوهشی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است و در این راستا بخشنامه تشویق سردبیران و مدیران نشریات علمی برای نمایه کردن بین‌المللی نشریات علمی ابلاغ شد.

وی افزود: در مجموع بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای نشریات علمی که وارد نمایه‌های معتبر بین‌الملل شوند، اختصاص یافته است، گفت: در این راستا تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مجلاتی که بتوانند در رده کیفی Q1 قرار گیرند، پرداخت می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار کرد: هم اکنون ۷۴ هزار مقاله علمی داریم که در اسکوپوس نمایه شده‌اند که این امر نشان‌دهنده جایگاه بالای کشور ما در انتشار مقالات علمی است و بر همین اساس برنامه نمایه‌سازی بین‌المللی مجلات علمی را تدوین کردیم.

وی با بیان اینکه امکان نمایه‌سازی برای مجلات پژوهشی منتشر شده به زبان فارسی هم وجود دارد، گفت: به زودی کمیته‌ای برای نمایه‌سازی در وزارت علوم تشکیل و کارگاه‌های آموزشی برای سردبیران برگزار می‌شود.

هدایت پایان‌نامه‌ها و قراردادهای پژوهشی

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: جهت‌دهی پایان‌نامه‌های دانشجویی و فعالیت‌های پژوهشی به سمت رفع نیازهای کشور، دغدغه مدیران وزارت علوم است و در همین راستا سامانه نیازها و ایده‌ها "نان" در وزارت علوم در حال تدوین است.

دکتر صالحی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای رفع مشکلات و نیازهای دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و بخش خصوصی ساماندهی شود، گفت: تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی وزارت علوم با برخی دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها در حال تدوین است.

معاون پژوهشی وزیر علوم تأکید کرد: اعضای هیأت علمی باید برنامه میان‌مدت و چند ساله فعالیت پژوهشی و در موضوعات مشخص داشته باشند. اعضای هیأت علمی باید موضوع کلان پژوهش خود را بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی توزیع کنند و هر پایان‌نامه بخشی از پازل حل مشکل باشد که این اقدام همان هدفمند بودن پایان‌نامه‌ها است.

تصویب سیاست‌های کلان پژوهشی در هیأت امنا

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر صالحی با بیان اینکه معاونان پژوهش و فناوری چند برنامه کلان پژوهشی را برای دانشگاه تدوین کنند و به تصویب هیأت امنا برسانند، گفت: انتظار ما از هیأت‌های امنا تصویب طرح‌های کلان است و بحث‌هایی مانند صدور مجوز ایجاد مجله و پژوهشکده و… امری معمول است.

وی افزود: با کسب مجوز از هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها، می‌توان همکاری مشترک بخش خصوصی، دانشگاه و پژوهشگاه‌ها را ایجاد کرد که سرمایه مالی از طرف بخش خصوصی و سرمایه علم و دانشی از سوی پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باشد و برای اهداف مشخص، مهم و فناورانه فعالیت مشترک کنند که در این صورت یک همکاری برد - برد خواهیم داشت.

انتهای پیام


11417687
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است