استانی 13:07 - 25 بهمن 1394
هیئتی از استان ایلام به سرپرستی معاون اقتصادی استاندار ایلام و هیئتی از استان میسان در شرق عراق به سرپرستی قائم مقام استاندار میسان در نقطه مرزی چیلات در محدوده شهرستان مرزی دهلران دیدار و موضوع تحقق ایجاد خروجی مرزی در مرز مشترک دو استان در محدوده شهرستان دهلران را بررسی کردند.

مرز مشترک «چیلات»، گامی برای گشایش بیشتر مراودات ایلام و میسان

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، این نشست که به‌دنبال گفت‌وگوهای هفته گذشته مسئولان 2 استان هم‌چنین موافقت پیشتر دولت‌های دو طرف مبنی بر افزایش خروجی‌های مرزی انجام شد به امضا تفاهم‌نامه ایجاد خروجی مرزی در منطقه چیلات در 26 کیلومتری شهرستان دهلران انجامید.

«جواد کاظم»، فرماندار شهرستان مرزی علی‌غربی استان میسان در شرق عراق در این نشست گفت: این ملاقات نویدبخش ایجاد مرز رسمی مشترک و گذرگاه تجاری و سیاحتی بین دو شهرستان همسایه دهلران و علی‌غربی است و ما در این زمینه آمادگی کامل داریم و پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم و مایل به ایجاد این گذرگاه در این منطقه هستیم.

وی افزود: برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این گذرگاه ما لازم شد در منطقه حاضر شویم و بر جغرافیا و امکانات منطقه اشراف داشته باشیم و زیرساخت‌ها را مورد بررسی قرار داده و مهیا کنیم تا در آینده نزدیک این گذرگاه بین دو شهرستان گشایش یابد.

فرماندار علی‌غربی گفت: یکی از امور مهمی که موجب شد ما این منطقه را در نظر بگیریم برای مرز رسمی همان بحث ترد زوار اربعین در ایام محرم است تا خدمتی به زوار انجام دهیم.

کاظم با اشاره به این‌که این شهرستان به‌لحاظ جغرافیایی مرکزیتی بین استان واسط و العماره دارد، گفت: این شهرستان با ایجاد گذرگاه مرزی ظرفیتی مهمی در جهت جذب زوار طرفین دارد و می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

«امیدعلی سبزی»، فرماندار شهرستان مرزی دهلران نیز در این نشست گفت: تفاهم‌نامه ایجاد مرز رسمی چیلات در مرز مشترک شهرستان‌های دهلران و علی‌غربی گام مهمی در جهت تعمیق روابط تجاری و سیاحتی استان‌های ایلام و میسان است که دارای سوابق تاریخی در گذشته نیز است.

وی با اشاره به 220 کیلومتر مرز مشترک دهلران با کشور عراق و نیز ظرفیت های کشاورزی و نفت وگاز و صنعت منطقه افزود: با توجه به تردد 30 درصدی زوار عتبات عالیات از دهلران این گذرگاه مرزی نقشی موثردر تسهیل در اعزام و ورود و خروج زوار به عراق دارد.

سبزی با اشاره به ظرفیت‌های دو شهرستان دهلران و علی غربی با توجه به مرز چیلات گفت: ایجاد مرز رسمی می‌تواند در دراز مدت موجب پیشرفت و توسعه منطقه در ابعاد مختلف، ایجاد اشتغال، توریسم، تبادل کالا و از همه مهم‌تر تردد زوار شود.

فرماندار دهلران ایجاد مرز رسمی و بازارچه را از مهم‌ترین خواسته‌های مردم دهلران برشمرد و افزود: این مهم با پیگیری‌های مدیریت ارشد استان و در دولت تدبیر و امید در حال انجام است و توافق‌های خوبی در این خصوص با کشور عراق انجام شده است.

استان یک میلیون 400 هزار نفری میسان به‌عنوان یکی از استان‌های هیجده‌گانه عراق با مرکزیت شهر عَمّاره واقع در کرانه رود فرات با استان های ایلام و خوزستان همجوار است.

شهرستان مرزی علی‌غربی در جوار مرز دهلران از جمله شهرستان‌های استان میسان عراق است.

استان ایلام با بیش از 430 کیلومتر مرز مشترک در محدوده استان‌های واسط و میسان در شرق عراق مسیر اصلی تردد زائران و مسافران دو کشور از طریق خروجی رسمی مهران است.

انتهای پیام


7682587
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است