استانی 10:29 - 09 مهر 1399
عضو خبرگان رهبری:
ایسنا/لرستان عضو خبرگان رهبری گفت: مدیریت ریسک باید همراه با نشاط، فعالیت، آینده‌نگری و امید به آینده باشد و نباید نسبت به مدیریت ریسک به‌ویژه در حوزه کشاورزی نگاه منفعلانه و سلبی داشته باشیم.

مدیریت ریسک باید همراه با نشاط، آینده‌نگری و امید به آینده باشد

 آیت‌الله مبلغی در جمع اعضای هیئت اندیشه‌ورز کشاورزی لرستان که امروز نهم مهرماه با موضوع مدیریت ریسک در کشاورزی که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: از آیات استفاده می‌شود که مدیریت از مؤلفه‌های مهمی مانند آینده‌نگری، بلندمدت‌نگری،  تقسیم‌نگری نسبت به زمان، پیوسته‌نگری نسبت به فعالیت، فرانگری اجتماعی در جذب و تجمیع امکانات، مثبت‌نگری و ذخیره‌سازی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به این‌که در شرائط تحریم‌های ظالمانه، نیاز به اعمال مدیریت ریسک دوچندان می‌شود، افزود: مدیریت ریسک باید همراه با نشاط، فعالیت، آینده‌نگری و امید به آینده باشد و ما نباید نسبت به مدیریت ریسک به‌ویژه در حوزه کشاورزی نگاه منفعلانه و سلبی داشته باشیم.

آیت‌الله مبلغی در تفاوت‌شناسی بین مدیریت بحران و مدیریت ریسک، تصریح کرد: مدیریت ریسک از نظر نیاز به تنوع و تخصص در دانش، بینش حاصل از دیدگاه‌های چند رشته‌ای، تجزیه و تحلیل چند لایه‌ای، دامنه اجرا و فعالیت و نوع مواجهه با حادثه و مدت زمان مورد نیاز برای اجرا و ... با مدیریت بحران متفاوت است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان این‌که ازجمله تفاوت‌های اساسی بین مدیریت ریسک و مدیریت بحران آن است که مدیریت بحران مدیریت مواجهه و برخورد با وضعیت منفی، شکننده و مرتبط به شرایط تنگنا و سختی پساحادثه است و به همین جهت حالتی انفعالی را  پدید می‌آورد، ادامه داد: در حالی‌که مدیریت ریسک صرفاً مواجهه با وضعیت‌های منفی و سلبی نیست، بلکه متضمن نقاط مثبت‌اندیش، امیدبخش، انگیزه‌بخش، مهارت‌بخش و توانایی‌بخش به فعالان کشاورزی است.

وی با بیان این‌که در مدیریت ریسک به‌صورت تدریجی فرایندی در جهت تسلط و تفوق بر مشکلات خُرد و کلان احتمالی فراروی کشاورزی شکل می‌گیرد و از این جهت آورده‌های بسیار در جهت توسعه و پیشرفت کشاورزی پدید می‌آورد، اضافه کرد: مدیریت ریسک مسیر حرکت را مسیری فعال، سازنده و تبدیل‌کننده چالش‌ها به فرصت‌ها قرار می‌دهد و تولید در حوزه کشاورزی را پُردامنه و  گسترده  می‌سازد.

مبلغی با اشاره به این‌که مدیریت کشاورزی بدون ایجاد و به‌کارگیری مؤلفه‌های مدیریت ریسک مدیریت سطحی یا کم‌تاثیر است، بیان کرد: ما باید از تمرکز دادن نیروها در کشور بر مدیریت بحران و اکتفای صرف بر آن، ساز و کارها، نگاه‌ها، تلاش‌ها و امکانات را به سمت ایجاد یک  مدیریت اساسی‌تر، علمی‌تر، سازنده‌تر و اداره‌کننده‌تر خطرات به نام مدیریت ریسک انتقال دهیم.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که مدیریت ریسک فرآیندی نیرومند و متشکل از چهار عنصر اساسی «اندازه‌گیری»، «ارزیابی»، «استراتژی» و «عملیات» است، خاطرنشان کرد: راهبردهای محوری مدیریت ریسک شامل استراتژی‌های چهارگانه اجتناب از خطر،  انتقال خطر(از رهگذر بیمه و غیر آن)، تقلیل خطر و تحمل خطر است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیه ۴۷ سوره یوسف با این مضمون «قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِی سُنبُلِهِ إِلَّا قَلِیلًا مِّمَّا تَأْکُلُونَ» ادامه داد: مدیریت ریسک حضرت یوسف(ع) از مؤلفه‌های مهمی مانند آینده‌نگری، بلندمدت‌نگری،  تقسیم‌نگری نسبت به زمان، پیوسته‌نگری نسبت به فعالیت، فرانگری اجتماعی در جذب و تجمیع امکانات، مثبت‌نگری و ذخیره‌سازی برخوردار بود.

 وی با اشاره به حضور عنصر آینده‌نگری در مدیریت یوسف(ع) و این‌که مدیریت ریسک بدون توجه به زمان و تمرکز بر آن بی‌معناست، افزود: در مدیریت ریسک زمانی را که ملحوظ و منظور می‌داریم باید متناسب با وضعیت و شرایط  متضمن خطرات احتمالی باشد.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به این‌که حضرت یوسف(ع) در مدیریت خود کوشش کرد تا همه امکانات اجتماعی را در این مدیریت به‌کار بگیرد و از همین خاستگاه بود که  او گفت «تزرعون» یعنی همه باید کشت کنند،  اظهار کرد: اگر امر اساسی، حیاتی و مهمی همچون کشاورزی(که به امنیت غذایی کشور مرتبط است) را به تلاش‌های معطوف به یک مقطع، محصور در امکانات اندک و وضعیت‌های دارای اولویت‌های دست چندم، محدود کردیم، در واقع مدیریت ریسک نکرده‌ایم و در نتیجه کار به جایی نمی‌رسد؛ از این روی لازم است همه امکانات علمی و عملی را پای کار بیاوریم تا مدیریت ریسک معنا و عینیت پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که حضرت یوسف(ع) با ذکر کلمه «دَأَبًا» کشاورزی پیوسته، پیاپی و غیر منقطع را در مدیریت قبل از بحران دنبال می‌کرد، تصریح کرد:  در مدیریت ریسک کشاورزی ضرورت دارد که تلاش‌ها از یک پیوستگی و عدم انقطاع برخوردار باشند تا بتوانند مشکلات احتمالی پیش‌روی را کنترل و مدیریت کند.

وی اضافه کرد: همان‌گونه که حضرت یوسف اجازه نداد حاصل فعالیت‌های قبل از حادثه در معرض نابودی و فنا قرار بگیرد و دستور به ذخیره‌سازی گندم داد، ما نیز در  مدیریت ریسک می‌باید تمام آن‌چه که از تلاش‌های حاصل قبل از وقوع حادثه به دست می‌آید را تحت حفاظت و  ذخیره‌سازی قرار بدهیم تا در هنگامه بروز حادثه به کار آید.

عضو خبرگان رهبری با یادآوری این‌که حضرت یوسف(ع) در کنار توجه به چالش‌ها و خطر قحطی پیش‌روی بر ظرفیت و امکانات هرچند بالقوه که می‌تواند خاستگاه و جایگاه کنترل و مدیریت مربوط به شرایط سخت باشد تمرکز داشتند و از آن تحت عنوان «خزائن‌الارض» نام بردند، ادامه داد: این نشان می‌دهد که ما در کنترل  و مدیریت ریسک باید فرصت‌ها، ظرفیت‌ها، امکانات و زیرساخت‌ها را همواره به‌عنوان نقطه‌های حرکت و اتکا و برنامه‌ریزی محل توجه جدی قرار بدهیم.

انتهای پیام


10741364
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است