فرهنگی‌هنری 18:09 - 06 آذر 1393
۲۷ نوامبر مصادف با هفتاد وچهارمین سالروز تولد «بروس لی»، ستاره سینمای اکشن و فیلم‌های رزمی سینما است.

به گزارش ایسنا؛ بروس لی استاد هنرهای رزمی، بازیگر فیلم‌های رزمی و بنیانگذار سبک "جیت کوان دو" متولد 27 نوامبر 1940 است که 20 جولای 1973 به شکل مشکوکی درگذشت و در طول عمر کوتاهش به عنوان تاثیرگذارترین رزمی‌کار قرن بیستم و یک نماد فرهنگی شناخته شده است.

بروس لی در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا به دنیا آمد و تا اواخر نوجوانی‌اش در هنگ‌کنگ سپری کرد و در فیلم‌های تولید هالیوود بازی کرد.

وی موجب ارتقای سطح فیلم‌های رزمی هنگ‌کنگ شد و تحسین عامه را برانگیخت و توانست موجی از علاقه‌مندی به فیلم‌های هنرهای رزمی چینی را در جهان غرب به وجود آورد.

بروس لی به یک چهره نمادین به خصوص برای چینی‌ها تبدیل شد، زیرا در فیلم‌هایش به عنوان افتخار ملی برای چین و ملی‌گرایی چینی ظاهر شد و در ابتدای امر به یادگیری هنرهای رزمی چینی (کونگ فو) پرداخت.

پدر بروس لی "هوی چون" یک ستاره مشهور اپرای کانتونیایی بود و بروس لی از طریق پدرش به سینما راه پیدا کرد و اولین نقشش را به عنوان نوزاد در کالسکه بازی کرد. او در 6 ماهگی گریم شد و نقش شاهزاده را بازی کرد و در 6 سالگی نقش کودکی دزد و در 11 سالگی فیلم «غازهای وحشی» را بازی کرد.

او در سن 19 سالگی به منظور ادامه تحصیل و تنها با 100 دلار با کشتی وارد ایالات متحده آمریکا شد و در مدرسه فنی ادیسون ثبت‌نام کرد و سپس به تحصیل در رشته فلسفه مشغول شد.

بروس لی در ابتدای ورودش به آمریکا و برای تامین هزینه تحصیلش ناگزیر در رستوران کار می‌کرد، اما چون احساس می‌کرد این کار در شان وی نیست آن را رها کرد و تصمیم به آموزش کونگ فو گرفت و با استقبال فراوان دوستانش مواجه شد.

این ستاره نامدار فیلم‌های رزمی بعد از آموزش تصمیم به شرکت در مسابقات کاراته و نشان دادن توانایی‌های خود در هنرهای رزمی گرفت و بدین منظور در سال 1964در میدان ورزشی "لانگ بیچ" با اجرای چند حرکت نمایشی با سرعت و قدرتی خیره‌کننده نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

بعد از این نمایش چشم‌نواز یک کارگردان که اتفاقا در سالن حضور داشت به ملاقات بروس لی رفت و از وی خواست در سریال «زنبور سبز» به ایفای نقش بپردازد و «بروس» هم پذیرفت و این مقدمه‌ای شد برای ورود این جوان جویای نام به سینما.

بروس لی بعد از بازی در چند سریال و فیلم مانند «زنبور سبز»، «مارلو»، «لانگ استریت» و .... در آمریکا تصمیم گرفت به هنگ گنگ بازگردد و برای هموطنانش نیز چند فیلم بازی کند که بلافاصله با استقبال شرکت‌های فیلمسازی همراه شد.

وی ابتدا در فیلم «راهب کوهتانگ» به کارگردانی «لو وی»، فیلمساز معروف چینی به ایفای نقش پرداخت و سپس در فیلم‌های «رئیس بزرگ» و «مشت خشم» پرداخت که این فیلم‌ها رکورد فروش سینماهای هنگ کنگ را شکست.

بروس لی که حالا تصمیم گرفت بود که خودش فیلم بسازد، در سال 1972 شرکت فیلمسازی خود به نام «شرکت فیلمسازی کنکورد» را دایر کرد و خود کارگردانی فیلم «راه اژدها» یا «بازگشت اژدها» را به عهده گرفت و این فیلم در هنگ کنگ مجدداً رکورد فروش فیلم‌های قبلی بروس را شکست.

در این دوران بروس لی با موج پیشنهادات شرکت‌های فیلمسازی مواجه شد و در چهارمین فیلم معروف خود «بازی مرگ» به ایفای نقش پرداخت، اما در جریان ساخت این فیلم به دلیل فوت ناگهانی و نامشخص در اوج محبوبیت و شهرت برای همیشه با دنیای سینما بدرود گفت و در سیاتل آمریکا به خاک سپرده شد.

علت مرگ وی هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده، اما شایعترین نظریه خونریزی مغزی بر اثر دارو‌های تجویز شده بدلیل بروز حساسیت است.


5285391
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است