اقتصادی 10:23 - 13 اسفند 1393
طبق وعده مشاور رئیس جمهور:
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 1393، مردم همچنان منتظر رسیدن زمان احساس رونق اقتصادی و خروج کامل اقتصاد از رکود هستند.

به گزارش عرش نیوز: با وجودی که دولت یازدهم از تحقق رشد اقتصادی 4.6 درصدی در فصل بهار و رشد 4 درصدی در نیمه اول امسال و خروج کامل از رکود اقتصادی خبر داده است، از بازارهای مختلف کشور آمارهای خوبی نمی‌رسد.



در تازه‌ترین خبرهای خوشی که این روزها به کرات از سوی دولتمردان کابینه حسن روحانی مطرح می‌شود، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: رشد اقتصادی کشور نشان دهنده خروج کامل اقتصاد از رکود و شروع رشد اقتصادی است که امیدواریم در آینده استمرار پیدا کند و به درصدهای بالاتری دست پیدا کنیم.



این در حالی است که بررسی میدانی بازارها در شب عید که به طور سنتی شلوغ‌ترین و پررونق‌ترین فصل بازار است، خبری از خروج از رکود نیست؛ این حقیقتی است که تمامی فعالان اقتصادی از عمده‌فروش‌ها تا خرده‌فروش‌ها به آن صحه می‌گذارند، حتی مردم نیز خلوت بودن مغازه‌ها را نسبت به سال‌های گذشته متوجه شده‌اند و این نُقل هر محفلی شده است.



اینک مردم و فعالان اقتصادی در تناقض میان آمار دولت و واقعیت بازار قرار گرفته‌اند: دولت از خروج کامل اقتصاد کشور از رکود و تبدیل رشد منفی 6 درصدی به مثبت 4 درصد رشد اقتصادی خبر می‌دهد؛ اما از سوی دیگر بازارها فعال نیستند، حتی بورس هم روند نزولی یک ساله‌اش را متوقف نکرده است.



این در حالی است که در مهرماه امسال مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی در پاسخ به انتقادات درباره عدم احساس رشد اقتصادی 4 درصدی، اظهار داشت که احساس رشد اقتصادی، زمان می‌برد.



زمان احساس خروج از رکود فرا نرسیده است؟


از آنجا که دولت از رشد اقتصادی 4.6 درصدی در فصل بهار امسال خبر داده بود و هم‌اکنون تقریبا 3 فصل از بهار گذشته و هنوز مردم رشد اقتصادی و خروج از رکود را احساس نمی‌کنند، باید از مشاور اقتصادی روحانی پرسید: چه زمانی رشد مثبت احساس خواهد شد؟



آیا اساسا شاخص رشد اقتصادی را باید از رونق بازارها منفک دانست یا این که به ادعای برخی کارشناسان همچون طهماسب مظاهری و حسین صمصامی درباره آمارهای اعلامی، کمی بیشتر فکر کرد؟



آیا زمان احساس خروج از رکود فرا نرسیده است؟مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در واکنش به آمارهای دولت تصریح کرد: دولتی که بخواهد انتخابی  یک از شاخص‌های اقتصادی را اعلام کند و با آن‌یک نوع چشم‌بندی یک تصویر مورد دلخواه خود را از درون شاخص‌ها نشان دهد همان‌طور که دولت‌های قبلی و دولت قبل آن را انجام می‌داد، خطا کرده است.



رئیس‌کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: این دولت و شخص رییس‌جمهور هم در ابتدای سال با اعلام شاخص رشد اقتصادی این کار را انجام دادند که به نظر من این خطا است و رییس‌جمهور از آن درس نگرفت و این بار هم با اعلام شاخص تورم نقطه به نطفه دوباره این کار را تکرار کرد. در عدد سازی و آمار سازی تجربه‌داریم که در دولت قبلی نرخ رشد اقتصادی 5 و یا و 6 درصد اعلام می‌شد، اما در دولت معلوم شد که رشد اقتصادی 1.5- بوده که عدد سازی کردند و این خیانت به مردم است.



وی با بیان اینکه فرض بر این‌که این دولت هم‌عدد سازی نمی‌کند و ماه آینده معلوم می‌شود و انشا ا... که این‌طور باشد، بیان کرد: به صورت انتخاب شده یک شاخص را مدنظر گرفتن و اعلام و بعد بر اساس این شاخص نتیجه‌گیری کلی کردند، کار خبت و خطایی است که متأسفانه شاهد آن بودیم و انجام دادند.



مظاهری با اشاره به اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه‌ای که بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه قبل (دی‌ماه) شاخص صفر بوده است، گفت: این را به‌عنوان یک تورم صفر درصدی اعلام کردند که کار صحیحی نیست و یا با غفلت و بی‌توجهی یا باهدف فریب مردم بوده که همه این موارد بد است.



رئیس‌کل سابق بانک مرکزی با اعلام اینکه این دولت هم در اعلام شاخص رشد اقتصادی در ابتدای سال فرض کنیم که صادقانه بررسی کرده و عدد آن به دست آورده باشند، گفت: انتخابی نشان دادن و نتیجه‌گیری کلی کردند، خطا است، خطایی غیرقابل‌قبول.



آیا زمان احساس خروج از رکود فرا نرسیده است؟صمصامی سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در خصوص اظهار نظر اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره خروج کامل کشور از رکود تورمی اظهار کرد:  بانک مرکزی به چه استنادی اعلام می کند که از رکود خارج شدیم و باید از آقای رئیس کل پرسید رقم و عدد ایشان برای طرح این مسئله چیست؟



وی افزود: آمار تورم اعلام شده نمی تواند نشان دهنده خروج از رکود باشد و اگر آقایان آماری ارائه نکردند، باید پرسید مبنای شما برای خروج از رکود چیست؟



سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از این اظهار نظر سیف به نسیم گفت: در اقتصاد با آمار و حقایق می توان گفت که از رکود خارج شده ایم و نمی توان روی هوا حرف زد.



صمصامی با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر رشد 4 درصدی اقتصاد خاطرنشان کرد: در خصوص رشد اقتصادی بانک مرکزی باید به طور شفاف توضیح دهد که رشد اقتصادی به شکل موازی در همه بخش ها بوده است یا خیر؟



وی ادامه داد: اگر شما به وضعیت اقتصادی کشور نگاه کنید، متوجه می شوید که رشدی که ما داشتیم مربوط به همه بخش های اقتصاد نبوده است و تنها چند بخش در رشد اقتصادی 4 درصدی موثر بوده اند که البته تعدادشان هم قابل ملاحظه نیست!



استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: چند بخش که سهم بالایی در رشد اقتصادی دارند اثر خود را روی رشد اقتصادی گذاشتند، بنابراین نمی توان آن را مبنای خروج از رکود قرار داد.



صمصامی با اشاره به مشکل بیکاری عنوان کرد: اگر اقتصاد، کامل از رکود خارج شده است، به چه دلیل نرخ بیکاری دو رقمی است؟



سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جمهور را درباره اعلام آمارهای اقتصادی، سیاسی دانست و گفت: این گونه اظهارنظرها بیشتر جنبه سیاسی دارد تا جنبه واقعی اقتصاد و کسی که در درون اقتصاد کشور فعالیت می کند، تفسیری متفاوت با آقای سیف ارائه می دهد.



صمصامی با اشاره یه اظهارنظرهای رئیس جمهور در مناظره های انتخاباتی گفت: آقای روحانی مگر در مناظره ها نمی گفتند که آن چیزی که بانک مرکزی به عنوان شاخص تورم اعلام می کند با چیزی که مردم احساس می کنند متفاوت است، پس چرا اکنون سخنشان تغییر کرده است؟

منبع:مشرق

5971891
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز عرضه بر تقاضا برتری پیدا کرد و اکثر نماد‌های شاخص ساز در منفی کار خود را به پایان رساندند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فعالان صنعت چای با انتقاد از افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده این محصول، تاکید کردند که این مساله منجر به ایجاد بحران در بازار چای خواهد شد.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: طبق قانون توسعه و مدیریت مصرف سوخت باید میزان سفر‌های حمل ونقل درون شهری به ۷۵ درصد برسد که در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید قزل آلا به ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل صمت استان تهران گفت:در حوزه صادرات سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیش‌بینی امسال ۲ میلیارد دلار از محل گمرکات تهران است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اعلام کرد: آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، با افزایش دو برابری تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه مجاز شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس به زودی زمینه برای بهبود وضعیت بازار مسکن امکان‌پذیر می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: اعلام جایزه تحویل گندم علاوه بر جلوگیری از هدررفت این محصول استراتژیک در افزایش میزان خرید تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت مهندسی گاز گفت: امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ ساله، میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» افلاطونی گفت: در تصویب طرح هادی روستایی باید دقت کافی وجود داشته باشد تا اراضی مرغوب کشاورزی از چرخه تولید خارج نشوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است