هر روز صدها هزار موتورسیکلت آلاینده در تهران تردد میکنند اما پلیس فقط با جرایم خاص آنها نظیر نداشتن پلاک، نداشتن کلاه و نداشتن گواهینامه برخورد میکند. براساس ماده11 آییننامه اجرایی نحوه انجام معاینه فنی مصوب هیأت وزیران در تاریخ 7آبان1382، ادارات راهنمایی و رانندگی پلیس موظفند با هرگونه تخلف وسایل نقلیه موتوری برخورد کنند. معاینه فنی یک موتورسیکلت تنها 8 دقیقه طول میکشد اما بیمیلی پلیس به اجرای قانون معاینه فنی موتورسیکلتها موجب شده کمتر از یک دهم درصد موتورهای فعال پایتخت خود را به انجام معاینه فنی ملزم بدانند.
سیدنواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران، درباره میزان مراجعه موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی تهران گفت: متأسفانه در شهر تهران میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی بسیار ضعیف است و از 3میلیون موتورسیکلت تنها 200مورد برای دریافت گواهی معاینه فنی مراجعه میکنند. وی ادامه داد: تست آلایندگی موتورسیکلتها یکی از آزمونهای مهم درمراکز معاینه فنی است.
سلامت و عدمسلامت وسایل نقلیه در این آزمون براساس حدود مجازی که سازمان محیطزیست تعیین کرده و به مراکزمعاینه فنی ابلاغ شده صورت میگیرد؛چرا که هم اکنون27درصد از مردودیهای وسایل نقلیه مربوط به این آزمون میشود. البته سایر آزمونها نیز در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذاراست. حسینیمنش درباره تعداد مراکز معاینه فنی در شهر تهران بیان داشت: در پایتخت 5 مرکز معاینه فنی وجود دارد که دارای 10خط هستند. وی همچنین افزود: قرار است مراکز معاینه فنی موتورسیکلتهای تهران به سامانه سیمفا متصل شود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران درباره آمار فرسودگی موتورسیکلتهای تهران اظهار کرد: عمر بالای 7سال برای موتورسیکلتها یعنی فرسودگی و هماکنون حدود 2هزار و 500فقره عمر بالای 7سال دارند.
9129687